Förklaring på ljudskillnad (ytterst oseriös lyssningstest)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Förklaring på ljudskillnad (ytterst oseriös lyssningstest)

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-21 22:14

Nu är mitt filter äntligen klart. Inmonterat i försteget och allt.

Jag ahr tidigare använt ett externt filter. Ett Zachry som jag köpte svinbillit. 1000 spänn eller nåt sånt, nytt. Jag köpte ett billigt, för jag tänkte att om jag köpter ett dåligt så blir jag mer sporrad att bygga klart mitt eget. Zachryfiltret är mycket billigt uppbyggt, med elektrolyter i själva filterdelen. Jätteenkel nätdel mm. Billiga potentiometrar som signalen ska gå igenom. Inte ett metallfilmsmotstånd i hela appraten. Men det låter helt OK.
Det gick väl sådär med byggtakten. 18 månader eller nåt sånt tog det. Men nu är det alltså klart!

Direkt när jag provlyssnade tyckte jag att basen lät mycket bättre. Märkligt. Tanken var ju att elektrolytkondingarna och dom sunkiga motstånden skulle försämra ljudet i diskanten, typ.
Rent allmänt kan man säga att det nya, egna filtret, låter bättre basen, även om djupbasen på grund av rummets oväsen är svår att bedömma. Kan det vara så att det är i det område som filtret jobbar (80Hz) som förbättringarna sker?
Det nya filtret är byggt med idel metallfilmsmotstånd och polypropylenkondingar. Båda filtren är 24dB/okav, Linkwitz-Reily.

Nå, vad säger ni? Inbillar jag mig bara, eller är det rimligt att en hörbar skillnad dyker upp, och i så fall vid delningen? Varför sunkades inte övre register ned mer med det gamla filtret? Kolmotstånd och elektrolyter är ju SÅ dåligt enligt alla konstens regler?
Det är inte så att det är stora inslag av hybris när det gäller komponenter?

OBS! Bara kort lyssning, öppet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Förklaring på ljudskillnad (ytterst oseriös lyssningstes

Inläggav n3mmr » 2008-11-22 17:30

Max_Headroom skrev:Nu är mitt filter äntligen klart. Inmonterat i försteget och allt.

Jag ahr tidigare använt ett externt filter. Ett Zachry som jag köpte svinbillit. 1000 spänn eller nåt sånt, nytt. Jag köpte ett billigt, för jag tänkte att om jag köpter ett dåligt så blir jag mer sporrad att bygga klart mitt eget. Zachryfiltret är mycket billigt uppbyggt, med elektrolyter i själva filterdelen. Jätteenkel nätdel mm. Billiga potentiometrar som signalen ska gå igenom. Inte ett metallfilmsmotstånd i hela appraten. Men det låter helt OK.
Det gick väl sådär med byggtakten. 18 månader eller nåt sånt tog det. Men nu är det alltså klart!

Direkt när jag provlyssnade tyckte jag att basen lät mycket bättre. Märkligt. Tanken var ju att elektrolytkondingarna och dom sunkiga motstånden skulle försämra ljudet i diskanten, typ.
Rent allmänt kan man säga att det nya, egna filtret, låter bättre basen, även om djupbasen på grund av rummets oväsen är svår att bedömma. Kan det vara så att det är i det område som filtret jobbar (80Hz) som förbättringarna sker?
Det nya filtret är byggt med idel metallfilmsmotstånd och polypropylenkondingar. Båda filtren är 24dB/okav, Linkwitz-Reily.

Nå, vad säger ni? Inbillar jag mig bara, eller är det rimligt att en hörbar skillnad dyker upp, och i så fall vid delningen? Varför sunkades inte övre register ned mer med det gamla filtret? Kolmotstånd och elektrolyter är ju SÅ dåligt enligt alla konstens regler?
Det är inte så att det är stora inslag av hybris när det gäller komponenter?

OBS! Bara kort lyssning, öppet.

Det måste till mycket mera info för att detta ska kunna diskuteras meningsfullt.

Metallfilm/Elektrolyter eller ej/.... är ganska ohörbart i sig, men det kanske finns mätbara skillnader mellan de fullständiga apparaterna i inkopplat skick? I så fall kanske dom skillnaderna kan hänföras till olika konstruktionsskillnader.

"Jag drack en helt ny drink i går. Den smakade starkare än min gamla franska drink. Kan det vara det att jag drack i kristallglas?"
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-22 21:21

Visst elektrolyter är inte helt linjära och filter är väl platsen som de har en chans att upptäckas med lyssning. Någon sorts motstånd brusar mer än andra, men inte fasen spelar det så stor roll.

Men här jämför du faktiskt två filter. Det första du ska fundera över då är om filtrens tonkurvor ser likadana ut. Har de samma branthet? Har du samma delningsfrekvens? Stämmer siffrorna som står på ratten? Påverkar komponenternas toleranser (inte dist alltså)tonkurvan hörbart?

De frågorna borde vara de första att ställa.

Det är annars väldigt lätt att de synliga skillnaderna tolkas som orsaken.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-01 19:20

spännande, hur gick fortsättningen?

själv tycker jag att det är svårt att höra skillnader på olika komponentkvaliteter under normal drift, hur det skilljer sig under kritisk drift har jag dock inte testat

annat är det med kablar, där hörs stora skillnader under alla omständigheter
Bikinitider

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-01 19:51

Jag tror helt enkelt att filtren avviker olika mycker från 4:e ordningens LR, och således får du annan tonkurva. Toleranser på komponenter med mera.

Är du säker på att du har nivåmatchat bra?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-12-01 20:41

Jag har egentligen semester härifrån (har begärt av admin, men dom verkar vägra) 3 veckor. Men eftersom det kommer upp frågor i min tråd svara jag på dom så gott jag kan, men inget annat.

celef: Fortsättningen gick kanon. Jordningen är quick 'n' dirty fixad. Utgångarna är knäpptysta. Har man inte CDn på på ingången kan jag dra upp volymen på max och det hörs fan inte något brus alls! Förstärkar- och filterkretsarna är knäpptysta! Alla OP-ampar är OPA2134.

Ja, gamla och ny filtret är båda 24dB Linkwitz/Reily eller hur det stavas. Delningsfrekves 80 Hz.
Nivåmatchning? Glöm det. Jag sa ju att lyssnignstestet var ytterst oseriöst :wink: :wink:

Svante var först med toleranserna. Jag tror det är där som det spökar. Alltså, elektrolyter har ju inte sällan uppåt 20% hit och dit enligt spec.. Det var trimpotar för frekvensen på det gammla filtret. Säkert 10% där med.
Det nya filtrat har 1% på rubbet, inga potar utan fast delningsfrekvens.

Jag tror det är där svaret tills stor del står att finna. Mycket mer än bara komponenttyp (elektrolyt/polyprop, kol/metallfilm).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-01 21:59

Max_Headroom skrev:Nivåmatchning? Glöm det. Jag sa ju att lyssnignstestet var ytterst oseriöst :wink: :wink:

:mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-12-02 01:33

Max_Headroom skrev:Jag har egentligen semester härifrån (har begärt av admin, men dom verkar vägra) 3 veckor. Men eftersom det kommer upp frågor i min tråd svara jag på dom så gott jag kan, men inget annat.

Har du semester? Varför då :?:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-12-02 13:08

Kanske ska ut o åka skidor?

Jag tror att mycket av upplevda skillnader kan bero på tonkurveändringar.
O så nivåskillnader också förstås.

Ta en mick o mät i lyssningsplats med de två olika filtren o förvissa dig
om ifall där blir någon tonkurve-förändring.
Inga anknytningar

Återgå till Teknikforum