Technics SL 1200 med rega RB 250 - någon som provat?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Technics SL 1200 med rega RB 250 - någon som provat?

Inläggav CODY » 2008-11-22 12:04

Hej,

Sedan leksaksmotorn i planar 2:an gett upp inför helgens planerade skivlyssning, har jag blivit sugen på en Technics 1200. Eftersom jag har en RB250 arm, med god PU, är jag intresserad av att veta om någon har erfarenehet av att sätta en RB 250 på Technicsen? SL 1200 låter bra och auktoritativt med original armen och em OM 40 vet jag. men det kan vara kul att prova en regaarm.

Arm board säljs här för ca 30 pund:

http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm

Som också säljer billiga Audio Technica PU.

Technics kan köpas för 320 pund + frakt om 30 pund:

http://www.djsuperstore.co.uk/=djpc/ite ... 2%A3320.00

Eller på thomann.de

Är det svårt att montera en RB 250 ordentligt på en SL 1200, är det värt besväret eller tvärtom? Riskerar jag att bli stående med en massa delar som jag inte kan montera ihop?

Tacksam för synpunkter

Sons of Temperance/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-22 12:32

Intressant fråga och en jag själv gärna ser svar på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-22 12:54

Hej,

jag googlade på origin live som hade en instruktion om hur man sätter på en rega arm med deras arm board.

http://www.tonearm.co.uk/technics_sl120 ... rm_arm.pdf

Verkar rimligt lätt förutom att man måste karva lite i bottenplattan.

Ingen som har provat?

Idiot Joy Showland/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-22 13:13

Tror det skulle funka fint. Ett alt för framtid spelare för min del.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-22 14:37

Precis vad jag hade tänkt att göra, men efter att ha läst mer om rega-armen, tittat på bilder och provat technics orginalarm har jag lagt ned hela idéen.
Det som skulle kunna bli interssant i en avlägsen framtid är en pro-ject arm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-22 14:39

Vad ogillade du med rega-armen?

Pro-jects armar känns inte så välbyggda i mina ögon.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-22 14:58

Naqref, Har du undersökt SL 1200? Om så, vad tycker du? Jag är ju som sagt ute efter en ny skivspelare som är "objektivt" korrekt och inte för dyr (säg max 25K, helst mindre).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-22 15:00

Nej det har jag tyvärr inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-11-22 15:41

OT: din rek är fortfarande Notthingham?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-11-22 15:45

Jess. :D

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-22 16:18

subjektivisten skrev: max 25K, helst mindre.

Technics SL 1200 kostar ca 4,7 kkr ink frakt från Tyskland. Direktdrift och stabilitet tar bort mången ängslan skivspelarägare kan ha. Du har 20 kkr budget att köpa RIAA och PU. Bargain?

Hifi snack på nätet där man hyllar/gillar spelaren:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/techn ... 200_e.html

http://www.vinylengine.com/node/3034

Killen på vinylengine gillar armen också. Och Rekommenderar ortofon 2M Bronze.

Ingen som provat regaarmen till technicsen?

This nations saving grace/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-22 17:16

Naqref™ skrev:Vad ogillade du med rega-armen?

Pro-jects armar känns inte så välbyggda i mina ögon.

Det kan hända att jag missuppfattat, men jag förstår det som att man anävnder kullager i upphängningen. Det är inte lämpligt så små rörelser. Men rega 250 har ju sålt i ett par 100000 exemplar, så det kanske bara är jag som är fnoskig?

Jag tycker ändå inte att det är något problem med technicsarmen.

If it's not broken, don't fix it!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-11-25 10:35

Jag föreslår att ni lyssnar på spelaren och jämför med andra spelare.
Att dissikera tillverkningstyper och välja utifrån det känns inte som någon optimalt tillvägagångssätt. Utförandeformerna är betydligt viktigare.
Prata med NNord här, han har stor erfarenhet av spelaren.
I övrigt tror jag mer på Naqrefs råd.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-25 11:12

En tumregel är att inte använda kullager för så små vinkelrörelser att inte mer än en kula sveper över varje punkt i lagret. Men jag vill nog hävda att det mer är ett dimensioneringsproblem än ett systemfel!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-25 15:06

paa skrev:En tumregel är att inte använda kullager för så små vinkelrörelser att inte mer än en kula sveper över varje punkt i lagret. Men jag vill nog hävda att det mer är ett dimensioneringsproblem än ett systemfel!

Hej,

Detta är intressant. Jag förstår dock inte riktigt, paa. Jag har nu beställt en spelare och arm board för regaramen. Det kostar 5 100 kr. Jag avser dock att köra den av vissa lovordade och andra akydda medföljande tonarmen.

Den som är intresserad av hur spelaren är uppbyggd, kan logga in sig på vinylengine och njuta av en servicemanual med sprängskiss (första länken).

http://www.vinylengine.com/library/tech ... 1210.shtml

Och här marknadsförs direktdrift med korniga sjuttiotalsbilder:

http://www.vinylengine.com/comment/repl ... mment-form

Mina otekniska erfarenheter är att jag under 1990 - 1995 två gånger i veckan sände närradio i Uppsala från dessa spelare. Och även DJade en smula. Den var för dyr att köpa själv.

Jag har aldrig förstått varför den skulle vara en dålig hifi-spelare, särskilt mot bakgrund av att alla billighetsaudiofiler hade den hemska väs-spelaren Dual 505-3 (ink mig själv).

Esoteriska skivspelare med utombordsmotorer, remdrift, tårtor och tränsar i all ära, men efter att min planar-motor gett upp och jag kollat hur det såg ut i "motorrummet" (motorn var fastkilad med en träbit!), känns det som om jag inte kan byta till en stabil och pitchsäker spelare fort nog!

Harryup skrev

Att dissikera tillverkningstyper och välja utifrån det känns inte som någon optimalt tillvägagångssätt. Utförandeformerna är betydligt viktigare.

Om du vill och har tid får du gärna utveckla detta. Jag antar att du menar att typen av drift inte är det viktigaste, utan något annat?

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-25 15:44

CODY skrev:
paa skrev:En tumregel är att inte använda kullager för så små vinkelrörelser att inte mer än en kula sveper över varje punkt i lagret. Men jag vill nog hävda att det mer är ett dimensioneringsproblem än ett systemfel!

Hej,

Detta är intressant. Jag förstår dock inte riktigt, paa. MVH/Cody

Jag gjorde mitt inlägg som en kommentar till Max om att kullager inte skulle vara användbart i tonarmar p.g.a den lilla vinkelrörelsen. Men jag menar att med den låga belastningen som det är på kulorna i en tonarm så kommer det säker att ta mer än hundra år innan kulorna grävt några gropar i lagerbanorna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-11-25 16:36

Precis så.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-25 18:24

Hej,

När jag nu lyckats attrahera så många kunniga männsikor till min tråd och även läst de tidigare trådarna om Technics SL 1200 här på forumethar jag några frågor?

- Vissa skriver svepande att det är en DJ spelare. Det verkar vara en fördom eller ett försanthållande som leder till slutsatsen att den inte "duger" till hifi-bruk? Finns det något som backar dessa påståenden?

- Enligt mitt förmenande bör väl spelare (eg drivverket + tallrik + plint/fötter) endast snurra skivan och ta hand om vibrationer/feedback? Vad är det för fel på SL 1200 i detta hänseende? Vilka är dess tillkortakommanden?

- Om man parar den med en bättre arm och en OK PU, vad är det man riskerar att gå miste om? Jämfört med en Nottingham för 35 000 kr?

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-25 19:05

CODY skrev:Hej,

När jag nu lyckats attrahera så många kunniga männsikor till min tråd och även läst de tidigare trådarna om Technics SL 1200 här på forumethar jag några frågor?

- Vissa skriver svepande att det är en DJ spelare. Det verkar vara en fördom eller ett försanthållande som leder till slutsatsen att den inte "duger" till hifi-bruk? Finns det något som backar dessa påståenden?

Nej. Spelaren är från början utvecklad för HiFi-bruk, hemma. Uppbyggnaden gjorde dock att den är väldigt lämplig som DJ-spelare. Pitch-kontorllen gör sitt till i det fallet.

- Enligt mitt förmenande bör väl spelare (eg drivverket + tallrik + plint/fötter) endast snurra skivan och ta hand om vibrationer/feedback? Vad är det för fel på SL 1200 i detta hänseende? Vilka är dess tillkortakommanden?

Jag tycker den fungerar OK. Jag har provat att banka näven i bänken (som inte är speceilt statig på något sätt) och smällen går ut i högtalarna. Den hoppar dock inte.

- Om man parar den med en bättre arm och en OK PU, vad är det man riskerar att gå miste om? Jämfört med en Nottingham för 35 000 kr?

Ja, du går ju kanske miste om mecket med att byta från 33 till 45 varv som många audiofilspelare är behäftade med. En del ska ju stå och snurra konstant med enormt tung tallrikar och små plutt motorer. Byt till 45 varv och kom tillbaka dagen därpå när spelaren fått upp ångan, typ. Nåja lite överdrivet. Men jag tror att många audiofilspelare är mer "prylar" än verktyg för den som vill spela plattor. Kan hända att dom ger bra ljud, men att någon ska använda dom verkar utvecklarna ha glömt bort.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-25 19:18

Max,

Jag är med dig och vet att den utvecklades med början 1972 och först senare började användas av DJs. Jag har beställt armfäste till RB 250 + spelare och ATML440a, som skall spala in i ett rega fono riaa. Är helt övertygad om att detta är en bra lösning istället för en ny P3a, t ex. Skall dock köra den förmonterade arm först.

Men jag är intresserad av grunderna för kritiken; det verkar mest vara lösa påståenden som "det är svårt att göra remdrift bra", eller "den låter tråkigt och mörkt", eller "motorn låter".

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-25 19:21

CODY skrev:Harryup skrev

Om du vill och har tid får du gärna utveckla detta. Jag antar att du menar att typen av drift inte är det viktigaste, utan något annat?

Ofta är konstruktionsprinciperna mindre viktiga än själva utförandet. Det finns tangentialarmar som fungerar alldeles utmärkt, det finns de som är kass. Vanliga enpunktslagrade armar finns både med och utan kullager. En del låter bra, andra inte - utan att det har med lagringsprincipen att göra. Direktdrivna eller remdrivna, är dom bra gjorda så fungerar dom bra också.

Taffliga spelare med bristfällig funktion finns inom alla konstruktionsprinciper.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-25 20:26

CODY skrev:Max,

Jag är med dig och vet att den utvecklades med början 1972 och först senare började användas av DJs. Jag har beställt armfäste till RB 250 + spelare och ATML440a, som skall spala in i ett rega fono riaa. Är helt övertygad om att detta är en bra lösning istället för en ny P3a, t ex. Skall dock köra den förmonterade arm först.

Men jag är intresserad av grunderna för kritiken; det verkar mest vara lösa påståenden som "det är svårt att göra remdrift bra", eller "den låter tråkigt och mörkt", eller "motorn låter".

MVH/Cody

Nej, SL1200 kom 1972. SL1200mk2 kom 1979 och saknar i princip likheter med mk1 borsett från att båda är dirketdrivna och har krökt tonarm.

Det är mycket snobbism inom HiFi och att en skivspelare anävnds som till nåt så banalt som DJing gör ju att den bara måste vara dålig. Särskilt när man själv lagt ned 10000-tals kronor på en grammofon som tar 7 minuter på sig att komma upp i varv och hoppar bara man råkar gå lite oförsiktigt i rummet.

Den enda kritik som jag hört från folk som man kan ta på allvar är att den skulle vara lite resonant, och då framförallt armen. Även toppen (i alumium) har fått den kritiken, men jag tror knappast dom som kommit med den någonsin tagit i sär en 1200 och sett hur den sitter ihop med gummidelen i botten.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-25 20:31

Max_Headroom skrev: lite resonant, och då framförallt armen.

Har läst/sett på Vinylengine att en del sätter krympslang på armen!
Oh, by jingo!

Återgå till Teknikforum