Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev: max 25K, helst mindre.
Naqref™ skrev:Vad ogillade du med rega-armen?
Pro-jects armar känns inte så välbyggda i mina ögon.
paa skrev:En tumregel är att inte använda kullager för så små vinkelrörelser att inte mer än en kula sveper över varje punkt i lagret. Men jag vill nog hävda att det mer är ett dimensioneringsproblem än ett systemfel!
Att dissikera tillverkningstyper och välja utifrån det känns inte som någon optimalt tillvägagångssätt. Utförandeformerna är betydligt viktigare.
CODY skrev:paa skrev:En tumregel är att inte använda kullager för så små vinkelrörelser att inte mer än en kula sveper över varje punkt i lagret. Men jag vill nog hävda att det mer är ett dimensioneringsproblem än ett systemfel!
Hej,
Detta är intressant. Jag förstår dock inte riktigt, paa. MVH/Cody
paa skrev:En tumregel är att inte använda kullager för så små vinkelrörelser att inte mer än en kula sveper över varje punkt i lagret. Men jag vill nog hävda att det mer är ett dimensioneringsproblem än ett systemfel!
CODY skrev:Hej,
När jag nu lyckats attrahera så många kunniga männsikor till min tråd och även läst de tidigare trådarna om Technics SL 1200 här på forumethar jag några frågor?
- Vissa skriver svepande att det är en DJ spelare. Det verkar vara en fördom eller ett försanthållande som leder till slutsatsen att den inte "duger" till hifi-bruk? Finns det något som backar dessa påståenden?
- Enligt mitt förmenande bör väl spelare (eg drivverket + tallrik + plint/fötter) endast snurra skivan och ta hand om vibrationer/feedback? Vad är det för fel på SL 1200 i detta hänseende? Vilka är dess tillkortakommanden?
- Om man parar den med en bättre arm och en OK PU, vad är det man riskerar att gå miste om? Jämfört med en Nottingham för 35 000 kr?
CODY skrev:Harryup skrev
Att dissikera tillverkningstyper och välja utifrån det känns inte som någon optimalt tillvägagångssätt. Utförandeformerna är betydligt viktigare.
Om du vill och har tid får du gärna utveckla detta. Jag antar att du menar att typen av drift inte är det viktigaste, utan något annat?
CODY skrev:Max,
Jag är med dig och vet att den utvecklades med början 1972 och först senare började användas av DJs. Jag har beställt armfäste till RB 250 + spelare och ATML440a, som skall spala in i ett rega fono riaa. Är helt övertygad om att detta är en bra lösning istället för en ny P3a, t ex. Skall dock köra den förmonterade arm först.
Men jag är intresserad av grunderna för kritiken; det verkar mest vara lösa påståenden som "det är svårt att göra remdrift bra", eller "den låter tråkigt och mörkt", eller "motorn låter".
MVH/Cody
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster