Moderator: Redaktörer

housemicke skrev:kolla dom här simuleringarna, ser det här korrekt ut. grön kurva 2 basar i isobariklåda hälften så stor som den röda kurvan (röd kurva = endast 1 bas), men med samma avstämning. 500w ineffekt, jag tycker det verkar helskumt.
housemicke skrev:Sitter och simulerar lite lådor i winISD men upptäckte en skum sak som jag inte riktigt förstår. om jag tar 2 element isobarikkopplade (i hälften så stor låda, samma avstämning) så får jag vid en given inmatad effekt:
ca 6dB mindre SPL,
halva "cone excursion"
borde man inte få exakt samma "cone excursion" och samma SPL??
Varför anger mitt program att dom blir mindre? spelar det någon roll här om man kopplar basarna i serie el parallellt?
nån som kan förklara varör det blir så?
Svante skrev:Det står ju faktiskt 500 W i en av rutorna, men det är inte rimligt att förstärkaren i simuleringen verkligen lämnar just 500 watt vid alla frekvenser. Då skulle den ge helt oanvändbara resultat.
Normalt matar man ju med en spänning, jag gissar att programmet översätter de 500 watten till en spänning (via en resistans).
Jag har sett spår av det där tidigare, att det blir missförstånd när signalstyrkan ska anges på det sättet. Det finns kanske en tanke med det, men jag förstår den inte just nu.
housemicke skrev:Vi säger att vi har 2 st 8ohms element i en isobariklåda som man parallellkopplar. då får vi 4 ohm (men det blir väl lägre här och där), hur kopplar man då bäst in ett bryggkopplingsbart stereoslutsteg? om man bryggar det, blir det överbelastat då? det ser väl mindre än 2 ohm då?
housemicke skrev:kan man dra både L och R-kanalen från slutsteget till dom parallellkopplade elementen (L+R ansluter till samma ställe alltså)? vad händer då? kan det hända skumma grejer om signalen inte är identisk i både L och R kanalen (haveri av högtalare och/eller slutsteg)?
blir det ungefär samma kapacitet/känslighet för systemet som om jag seriekopplat elementen och sen bryggat steget?
housemicke skrev:
vi säger att man skall bygga en isobariklåda och vill få ut det mesta av bygget i känslighet och effektivitet, det skall drivas av ett bryggkopplingsbart stereoslutsteg (ett Behringer ep1500 i mitt fall), och ingen av dom ingående delarna ska helst gå sönder eller brinna upp. ska jag då välja 4, 8 eller 16 ohms element tycker ni? (och hur ska dom kopplas)
kan ju tillägga att det inte dräller av 16 ohms element i den storleken jag hade hade tänkt mig, inte 4 heller för den delen.
housemicke skrev:man kan ställa series resistance i den effektrutan, den står på 0.1 ohm nu.
vad ska den stå på för att få en verklighetstrogen simulering av dom 2 lådorna?
ja btw dom där kurvorna på simuleringarna över stämmer inte pga att jag missat att ställa om BL till N/A
Svante skrev:
...men fundera över vad du menar med "känslighet och effektivitet". Förstår du de orden eller är de bara "buzzwords"? Varför vill du ha mycket av dem?
housemicke skrev:Svante skrev:
...men fundera över vad du menar med "känslighet och effektivitet". Förstår du de orden eller är de bara "buzzwords"? Varför vill du ha mycket av dem?
alltså det jag vill ha är en låda med samma frekvensgång och allt annat så likt som möjligt som det jag skulle få med ett singelelement men i mindre låda och enligt IÖ så (om jag nu förstått rätt) så borde det parallellkopplas för att få ut det mesta, jag vill förlora så lite som möjligt, men det känns som man förlorar ganska mycket ändå hur man än gör. det känns ju tråkigt att använda fler element men få lägre känslighet, ja det tycker jag iaf.
jo jag har manualen till steget det står mycket tydligt att det ger 1400w@ 1kHz 1%thd eller nåt liknande, så jo visst man kan ju, frågan är om man bör. den verkar ju inte precis pytsa ur sig så mycker mer vid 2 ohm än 4.
housemicke skrev:man kunde ändra mellan Tm och N/A, jag var nästan hundra på att kurvorna blev annorlunda men nu efter att ha ändrat igen så är jag inte säker.

housemicke skrev:vi säger att man skall bygga en isobariklåda och vill få ut det mesta av bygget i känslighet och effektivitet, det skall drivas av ett bryggkopplingsbart stereoslutsteg (ett Behringer ep1500 i mitt fall), och ingen av dom ingående delarna ska helst gå sönder eller brinna upp. ska jag då välja 4, 8 eller 16 ohms element tycker ni? (och hur ska dom kopplas)
Dahlqvist skrev:housemicke skrev:vi säger att man skall bygga en isobariklåda och vill få ut det mesta av bygget i känslighet och effektivitet, det skall drivas av ett bryggkopplingsbart stereoslutsteg (ett Behringer ep1500 i mitt fall), och ingen av dom ingående delarna ska helst gå sönder eller brinna upp. ska jag då välja 4, 8 eller 16 ohms element tycker ni? (och hur ska dom kopplas)
Det beror så på vad du hur många element du skall driva. Du kan dock glömma bryggkoppling: det finns ingen anledning eftersom du kan välja impedanserna ganska fritt samt att det steg du har är så kraftigt obryggat att det är i stånd att förstöra även ganska stora element om man inte passar sig. Jag har dock tyckt mig märka att det finns ganska många baselement som ligger på 4 ohm.
Visst är det tråkigt att tappa verkningsgrad men det är priset för att komma ned i halva lådstorleken. Dubbelt så mycket kräm, dubbel så många element: det kan bli dyra liter.
Tror,
D
housemicke skrev:Dahlqvist skrev:housemicke skrev:vi säger att man skall bygga en isobariklåda och vill få ut det mesta av bygget i känslighet och effektivitet, det skall drivas av ett bryggkopplingsbart stereoslutsteg (ett Behringer ep1500 i mitt fall), och ingen av dom ingående delarna ska helst gå sönder eller brinna upp. ska jag då välja 4, 8 eller 16 ohms element tycker ni? (och hur ska dom kopplas)
Det beror så på vad du hur många element du skall driva. Du kan dock glömma bryggkoppling: det finns ingen anledning eftersom du kan välja impedanserna ganska fritt samt att det steg du har är så kraftigt obryggat att det är i stånd att förstöra även ganska stora element om man inte passar sig. Jag har dock tyckt mig märka att det finns ganska många baselement som ligger på 4 ohm.
Visst är det tråkigt att tappa verkningsgrad men det är priset för att komma ned i halva lådstorleken. Dubbelt så mycket kräm, dubbel så många element: det kan bli dyra liter.
Tror,
D
tänkte driva 2 st element, 4 har jag inte råd med men det have varit kul för då kan jag ju få 8 ohm i högtalaren med 4 st 8ohmare och sen brygga steget. du tycker alltså jag ska seriekoppla 2st 4 ohmbasar och sen brygga steget? för på nåt sätt måste jag få mono ur steget.
housemicke skrev:Svante skrev:...men fundera över vad du menar med "känslighet och effektivitet". Förstår du de orden eller är de bara "buzzwords"? Varför vill du ha mycket av dem?
alltså det jag vill ha är en låda med samma frekvensgång och allt annat så likt som möjligt som det jag skulle få med ett singelelement men i mindre låda och enligt IÖ så (om jag nu förstått rätt) så borde det parallellkopplas för att få ut det mesta, jag vill förlora så lite som möjligt, men det känns som man förlorar ganska mycket ändå hur man än gör. det känns ju tråkigt att använda fler element men få lägre känslighet, ja det tycker jag iaf.
Svante skrev:housemicke skrev:jo jag har manualen till steget det står mycket tydligt att det ger 1400w@ 1kHz 1%thd eller nåt liknande, så jo visst man kan ju, frågan är om man bör. den verkar ju inte precis pytsa ur sig så mycker mer vid 2 ohm än 4.
Ok, ja man kan få ut nästan samma prestande om man halverar lådvolymen, monterar dit ett element till, och dubblerar förstärkareffekten. Med undantag för kring avstämningsfrekvensen, där bestämmer porten maxnivån och den blir typiskt 6 dB lägre för en given rörlängd och porthastighet.
housemicke skrev:man kunde ändra mellan Tm och N/A, jag var nästan hundra på att kurvorna blev annorlunda men nu efter att ha ändrat igen så är jag inte säker.
IngOehman skrev:Svante skrev:housemicke skrev:jo jag har manualen till steget det står mycket tydligt att det ger 1400w@ 1kHz 1%thd eller nåt liknande, så jo visst man kan ju, frågan är om man bör. den verkar ju inte precis pytsa ur sig så mycker mer vid 2 ohm än 4.
Ok, ja man kan få ut nästan samma prestande om man halverar lådvolymen, monterar dit ett element till, och dubblerar förstärkareffekten. Med undantag för kring avstämningsfrekvensen, där bestämmer porten maxnivån och den blir typiskt 6 dB lägre för en given rörlängd och porthastighet.
Nä, det där stämmer ju inte alls. Eller rättare sagt - så kan man ju inte göra. Det är ju portarean som man håller konstant (eftersom det är den som måste stå i proportion till membranluftflyttningen).
Då (med samma portarea) blir det ungefär samma. Fast röret måste förstås förlängas för att bibehålla samma avstämningsfrekvens i den mindre lådan. Den får i själva verket gärna ökas lite i diameter och då måste den förstås förlängas ytterligare lite...
I praktiken är det inte ovanligt att det blir svårt att få rum med porten i isobariklådor, och/eller att den tar så mycket plats i lådan att den senare inte alls kunde halveras, eftersom ju den volym som upptas av porten inte får räknas in i lådvolymen...
Till råga på allt ökar problemen med orgelpipsresonanser ofta rätt mycket, på grund av de långa rör som isobariklösningarna kräver.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster