Moderator: Redaktörer
norman skrev:Dom ökar serieinduktansen (common mode*) på nätkabeln, det gör att instrålad och utstrålad HF kan minska lite.
Att de skulle minska dynamiken låter som hifi-tokeri-prat.
*Om du sätter dem runt alla ledare
RogerJoensson skrev:Dom där klumparna som sitter på allting numera beror oftas på hysteriska EU-regler och har ofta ingenting med ljudkvalite att göra. Ofta ingenting med någonting att göra, verkar det.
Jag vet inte hur många sådana där klumpar jag har tagit bort utan att få några som helst HF-problem.
RogerJoensson skrev:Dom där klumparna som sitter på allting numera beror oftas på hysteriska EU-regler och har ofta ingenting med ljudkvalite att göra. Ofta ingenting med någonting att göra, verkar det.
Jag vet inte hur många sådana där klumpar jag har tagit bort utan att få några som helst HF-problem.
HF-problem kan man däremot få med dåligt konstruerade apparater, med eller utan klumpar.
Det roliga är (eller inte...) att de sitter på nästan alla externa switchade nätdelar. Man har nog i många fall bara satt dit dom för säkerhets skull. Det hindrar dock inte vissa (även EU godkända) apparater att stråla så att det stör både radio och TV. Inte heller blir det sämre av att ta bort eländet. Troligen skulle dessa nätdelar inte passera en riktig CE-test, men det är som med så mycket annat som har med EU-regler att göra. Reglerna och avgifterna finns, men i praktiken så följs de inte för att det är så komplicerat och dyrt att göra det. Men byråkraterna verkar skita fullständigt i hur det fungerar i praktiken, bara de får högsta frihet att hitta på en massa jävelskap och dessutom kan ta bra betalt för det.
Undrar hur många apparater som har dom där klumparna för att dom fyller någon förbättrande funktion.
RogerJoensson skrev: Samtidigt tillåts jägarna skjuta rent bly rakt ut i skogen, bara för nöjes skull.
Svante skrev:RogerJoensson skrev: Samtidigt tillåts jägarna skjuta rent bly rakt ut i skogen, bara för nöjes skull.
Nja, de ska väl förhoppningsvis träffa älg med det blyet. Man kan iofs fråga sig vad som händer med kulan när man hittar den i djuret. Jag tror ändå att det sprids betydligt mindre bly av jägare än via datorer. Skjutbanor undantaget, där ligger det nog mycket i skjutvallarna.
Var det inte tal om att man skulle förbjuda bly vid skjutbaneskytte, eller har jag drömt det?
Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.
RogerJoensson skrev:En älgkula väger väl 10g eller mer?
Svante skrev:RogerJoensson skrev: Samtidigt tillåts jägarna skjuta rent bly rakt ut i skogen, bara för nöjes skull.
Nja, de ska väl förhoppningsvis träffa älg med det blyet. Man kan iofs fråga sig vad som händer med kulan när man hittar den i djuret. Jag tror ändå att det sprids betydligt mindre bly av jägare än via datorer. Skjutbanor undantaget, där ligger det nog mycket i skjutvallarna.
Var det inte tal om att man skulle förbjuda bly vid skjutbaneskytte, eller har jag drömt det?
Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.
RogerJoensson skrev:Mmmm. Det är nog så.
Vad är det för lösning? I praktiken.
mike34 skrev:RogerJoensson skrev:En älgkula väger väl 10g eller mer?
Börja här http://en.wikipedia.org/wiki/.50_BMG
Morello skrev:RogerJoensson skrev:Mmmm. Det är nog så.
Vad är det för lösning? I praktiken.
En lösning för att tillfredställa sosse- och EU-byråkrater, dvs trams som Carl Lidbom sannoliikt hade sagt.
Svante skrev:Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.
RogerJoensson skrev:En älgkula väger väl 10g eller mer? Det betyder att ett enda missat skott motsvarar åtminstone två datorer eller 300 mikrofoner. Ingen ska inbilla mig att alla kulorna småkulorna från blyhagel träffar offren. Rätt mycket hamnar i skog, vattendrag och sjöar och jag har då aldrig hört att någon fått för sig att ens ställa krav på att dessa ska återvinnas.
Logik? Man ska nog vara en extrem EUkramare med stora skygglappar om man vägrar se galenskapen i detta förhållande.
Blyhanteringens omfattning
Världsproduktionen av bly var 1990 ca 5.7 miljoner ton. Drygt hälften utgjordes av återvunnet bly.
I Sverige bryts ca 80.000 - 100.000 ton blymalm varje år. 75% kommer från blygruvan i Laisvall, som är Europas största. Vid Rönnskärsverken, som förädlar blymalmen, producerades 1992 ca 54.000 ton rent bly.
Blyåtervinningsverket i Landskrona producerar årligen ca 40.000 ton bly. Av det inkommande blyet för återvinning utgöres ungefär hälften av batterier, resten är skrot och aska. Av det i Sverige återvunna blyet exporteras drygt hälften, resten används för tillverkning inom landet av ackumulatorer, blymantlad kabel och lödtenn.
Sverige är en nettoexportör av bly. Vi använder i landet för närvarande ca 34.400 ton bly, nytt och återvunnet, varje år (siffran har varit relativt konstant sedan 1992) fördelade på ett stort antal användningsområden:
Användning av bly ton 1992
Ackumulatorer 22.000
Kabelmantel 3.000
Plasttillsatser 2.000
Glas, halv- och helkristall 1.320
Elektronik, TV/PC-bildskärmar, lödning
1.300
Balansvikter för bilhjul 1.000
Jakt, hagel 900
Metallindustri, legeringar 900
Fiske, blysänken för mete och nät 600
Byggbranschen, skorstensbeslag 500
Bensin, etylblytillsats 340
Skytte, kulor 300
Övrig användning 150
Färg, pigment, torkmedel, mönja (rostskydd) 90
Blylödda konservburkar 25
SUMMA 34.425
Siffrorna för elektronik, jakt, metallindustri, fiske och byggbranschen avser 1992. Siffrorna för glas och färg avser 1991. I övrigt saknas nya uppskattningar varför 1988 års mängder har använts.
Svante skrev:Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.
Svante skrev:Tydligen har man dessutom bytt ut blyet i hagelammunition mot stål.
http://www.kemi.se/templates/News.aspx?id=4592
Om övergången skedde för fort är det förstås klantigt"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster