Ferriter på nätsladden: dumt, bra eller likgiltigt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Ferriter på nätsladden: dumt, bra eller likgiltigt?

Inläggav Strmbrg » 2009-01-25 15:12

Jag köpte några och klämde fast en på resp nätsladd till CD, DAC och slutsteg.

De kostade 25 kr st, så jag tyckte att det låg inom ramen för struntsummor.

Jag tror inte att jag hör någon skillnad, jag är för lat för att ta av och sätta dit dem en massa gånger och jämföra.

Nu sitter de där.

Hörde emellertid från diverse wissrar att de gör mer skada än nytta.
De försämrar dynamiken bland annat, fick jag veta. Dock inte varför. (Därav "wissrar".)

Jag har svårt att förstå varför de skulle ge den effekten, men det kanske kan redas ut här?

PS Nej, jag hade inga speciella idéer eller förväntningar kring vad de skulle göra med ljudet, det var bara en grej jag fick för mej att testa.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-01-25 15:33

Dom ökar serieinduktansen (common mode*) på nätkabeln, det gör att instrålad och utstrålad HF kan minska lite.

Att de skulle minska dynamiken låter som hifi-tokeri-prat.

*Om du sätter dem runt alla ledare

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-25 15:42

norman skrev:Dom ökar serieinduktansen (common mode*) på nätkabeln, det gör att instrålad och utstrålad HF kan minska lite.

Att de skulle minska dynamiken låter som hifi-tokeri-prat.

*Om du sätter dem runt alla ledare

Tack! Det var ungefär vad jag trodde, men fick nu bekräftat.

Alltså till någon annan skriver att det inte stämmer.

:)

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-25 16:00

Kan det inte vara så att alla dessa störningsbekämpare gör just det som de är konstruerade att göra, nämligen, bekämpa störningar så knäppar, sprak och polisradiosamtal rasslar ut i högtalarna?!

Jag blir lite konfys av folk som slänger in ferriter, störskydd och skit och mumlar om hur mycket bättre det låter. Som om man skulle ta en spruta mot TBC och notera att inte bara huvudvärken försvann men att man haltar mindre på vänster ben ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-25 16:01

Men, och detta får experterna svara på, om jag fyller en förstärkare med HF, kan detta då inte påverka hur kretsar (förstärkande element) arbetar?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-25 16:14

Dom där klumparna som sitter på allting numera beror oftas på hysteriska EU-regler och har ofta ingenting med ljudkvalite att göra. Ofta ingenting med någonting att göra, verkar det.
Jag vet inte hur många sådana där klumpar jag har tagit bort utan att få några som helst HF-problem.

HF-problem kan man däremot få med dåligt konstruerade apparater, med eller utan klumpar.

Det roliga är (eller inte...) att de sitter på nästan alla externa switchade nätdelar. Man har nog i många fall bara satt dit dom för säkerhets skull. Det hindrar dock inte vissa (även EU godkända) apparater att stråla så att det stör både radio och TV. Inte heller blir det sämre av att ta bort eländet. Troligen skulle dessa nätdelar inte passera en riktig CE-test, men det är som med så mycket annat som har med EU-regler att göra. Reglerna och avgifterna finns, men i praktiken så följs de inte för att det är så komplicerat och dyrt att göra det. Men byråkraterna verkar skita fullständigt i hur det fungerar i praktiken, bara de får högsta frihet att hitta på en massa jävelskap och dessutom kan ta bra betalt för det.

Undrar hur många apparater som har dom där klumparna för att dom fyller någon förbättrande funktion.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-01-25 17:57

Jag har hört att ferritkärnor skulle göra nytta på signalkablars ändar.
Varför vet har jag inte fått svar på och jag har heller aldrig prövat.
Vad säger ni?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-25 18:15

Ja det kan naturligtvis göra nytta. T ex om det sitter en radiosändare i närområdet.
Men hur ofta egentligen?
Och vad beror det på i det specifika fallet?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-01-25 22:21

RogerJoensson skrev:Dom där klumparna som sitter på allting numera beror oftas på hysteriska EU-regler och har ofta ingenting med ljudkvalite att göra. Ofta ingenting med någonting att göra, verkar det.
Jag vet inte hur många sådana där klumpar jag har tagit bort utan att få några som helst HF-problem.

EU-kravet för hur mycket saker och ting får stråla är väl egentligen hyffsat vettigt tycker jag. Kravet att dom också skall tåla störningar kan man kanske diskutera för konsumentprodukter om det istället bara borde vara tillverkarnas ansvar. (USA tillämpar det, d.v.s. har bara krav på utstrålade störningar för konsumentprodukter och bryr sig inte om hur mycket dom tål)

Man har en given gräns för hur mycket en pryl får stråla och genom att sätta dit en ferrit kan man gå från ett par decibel över gränsen till ett par decibel under, det kommer knappast märkas i praktiken men det är ändå enklast att ha en given gräns.

Jag skulle nog vilja säga att ferriterna ofta beror på att man kanske tänkt för lite under konstruerandet på hur mycket HF prylen läcker. Som nödlösning på slutet slänger man istället dit lite ferriter då det ofta är väldigt jobbigt att cadda om kort m.m. när produkten nästan är klar.

Och det är ju inte bara för att det kan ge störningar på andra produkter som HF-utstrålningen bör hållas nere, har man ett hyffsat lågt brusgolv av alla störningar så kan ju andra radiosändare klara sig med lite mindre effekt o.s.v.

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2009-01-26 11:36

Jag tycker att det är illa att bortse från störtåligheten vid EMC-frågor. Misslyckade prylar som börjar självsvänga av för hög instrålning kan både börja brinna och generera farliga spänningar.

Förutom detta är externa ferriter bara tecken på konstruktörer som har otur när de tänker ;) En kul grej man kan göra med prylar som har ferriter på sladden är att byta sladden. Sedan har sladden ingen ferrit längre...

För den som är orolig för att dynamiken ska begränsas i hifi-anläggningen av ferriter kan man ju kolla in lite typiska prestanda på ferriter här:

wurth EMC-bôs

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-26 12:05

RogerJoensson skrev:Dom där klumparna som sitter på allting numera beror oftas på hysteriska EU-regler och har ofta ingenting med ljudkvalite att göra. Ofta ingenting med någonting att göra, verkar det.

HF-problem kan man däremot få med dåligt konstruerade apparater, med eller utan klumpar.

Det roliga är (eller inte...) att de sitter på nästan alla externa switchade nätdelar. Man har nog i många fall bara satt dit dom för säkerhets skull. Det hindrar dock inte vissa (även EU godkända) apparater att stråla så att det stör både radio och TV. Inte heller blir det sämre av att ta bort eländet. Troligen skulle dessa nätdelar inte passera en riktig CE-test, men det är som med så mycket annat som har med EU-regler att göra. Reglerna och avgifterna finns, men i praktiken så följs de inte för att det är så komplicerat och dyrt att göra det. Men byråkraterna verkar skita fullständigt i hur det fungerar i praktiken, bara de får högsta frihet att hitta på en massa jävelskap och dessutom kan ta bra betalt för det.

Undrar hur många apparater som har dom där klumparna för att dom fyller någon förbättrande funktion.

Efter att ha jobabt med lite olika konstruktioner i riktigt mätlab kan jag konstatera att "klumparna" kan göra underverk, men det är ju ofta en nödlösning för att man missade att cadda in det på korten från början.

Vissat finns det mycket skit som aldrig skulle pasera ett test - det hålelr jag med om. Switchade aggregat i plåstlådor är ju tex dömda på förhand. :wink:

Faktumär at det är rätt knepigt att få till en konstruktion - som inkluderar hög databuss-hastighet och switchad kraft - så att den uppfyller alla satans direktiv om ditten och datten. Värst är marin-elektronik som har lyder undermycket strikta krav i VHF-bandet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 12:43

Nu tycker jag ni gnäller lite väl mycket, pojkar. Det är väl klart att man ska hålla luften så ren som möjligt? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-26 12:49

Värst är väl att mycket av den medicinska elektroniken är undantagen. Just där säkerheten verkligen behövs. Men starka aktörer fixar lätt biffen åt sig själva.

Det bästa vore väl om lade krutet där det behövs så att säga.

Samma sak med ROHS. Max 0.1 viktprocent bly är tillåtet i elektronik, trots att det gå alldeles utmärkt att återvinna. Samtidigt tillåts jägarna skjuta rent bly rakt ut i skogen, bara för nöjes skull.
-EUbyråkratlobbyistlogik... Men det är väl för att av dom inblandade i lagstifningen gillar pang pang och storföretag mer än dom är intresserade av småskalig tillverkning. Bland dom små finns ju inga arvoden att hämta...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-26 12:58

NU är du nästan cynisk. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 12:59

RogerJoensson skrev: Samtidigt tillåts jägarna skjuta rent bly rakt ut i skogen, bara för nöjes skull.

Nja, de ska väl förhoppningsvis träffa älg med det blyet. Man kan iofs fråga sig vad som händer med kulan när man hittar den i djuret. Jag tror ändå att det sprids betydligt mindre bly av jägare än via datorer. Skjutbanor undantaget, där ligger det nog mycket i skjutvallarna.

Var det inte tal om att man skulle förbjuda bly vid skjutbaneskytte, eller har jag drömt det?

Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-26 13:06

Mmmm. Det är nog så.

Tillverkaren löser ett eventuellt regelöverträdelseproblem genom att slänga på klumpar på sladdarna, istället för att lösa det på riktigt (för någon riktig lösning verkar ju reglerna inte kräva). Klumpar på bildskärmskablar, ljudkablar osv. Sådant som användaren sedan kan byta ut som han vill och ofta gör. Vad är det för lösning? I praktiken.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-26 13:36

Svante skrev:
RogerJoensson skrev: Samtidigt tillåts jägarna skjuta rent bly rakt ut i skogen, bara för nöjes skull.

Nja, de ska väl förhoppningsvis träffa älg med det blyet. Man kan iofs fråga sig vad som händer med kulan när man hittar den i djuret. Jag tror ändå att det sprids betydligt mindre bly av jägare än via datorer. Skjutbanor undantaget, där ligger det nog mycket i skjutvallarna.

Var det inte tal om att man skulle förbjuda bly vid skjutbaneskytte, eller har jag drömt det?

Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.

En dator som väger 5Kg får innehålla 5g bly. Det är inte mycket. Mina små mikrofoner som är 80% av min produktion väger 32g/st och får alltså innehålla max 0,032 gram bly.

Alla tillverkare av elektronik måste idag lämna in uppgifter om all sin tillverkning till varje EU lands motsvarighet till naturvårdsverket i månads eller kvartaksrapporter och måste sedan betala för återvinningen till varje lands naturvårdsverk som försäljningen sker i. Jag kan garantera för en liten tillverkare kostar myndigheternas hantering betydligt mer än avgifterna de får in. Samtigit som tillverkaren får lägga tid och pengar på att rapportera, betala avgifter och medlemskap i ett system som hanterar rapporterna och avgifterna. Rapportering ska ske till både insamingssytemet och Naturvårdsverket i Sverige. Sedan kan det se olika ut i varje land.
Till sist är det är krav på ägaren att lämna in datorn för återvinning när den är förbrukad, utan avgift för den är redan betald av tillverkaren. Inte mycket bly kommer alltså ut i naturen den vägen.

Inga övergångsregler ens på ett par år blev det för tillverkarna. Inte ens gick det att få hjälp av kemikalieinspektionen och naturvårdsverket att tyda reglerna för dom hade inte heller lyckats tyda lagarna. Så akut var det helt plötsligt... hade man valt en utfasningsperiod på några år hade det inte inneburit några större problem för någon, inte ens för de små tillverkarna som alltid får ta största smällen. De får ju aldrig sitta med och skapa lagar till sin fördel, som de stora gör. Till sin fördel.

En älgkula väger väl 10g eller mer? Det betyder att ett enda missat skott motsvarar åtminstone två datorer eller 300 mikrofoner. Ingen ska inbilla mig att alla kulorna småkulorna från blyhagel träffar offren. Rätt mycket hamnar i skog, vattendrag och sjöar och jag har då aldrig hört att någon fått för sig att ens ställa krav på att dessa ska återvinnas.

Logik? Man ska nog vara en extrem EUkramare med stora skygglappar om man vägrar se galenskapen i detta förhållande.
Senast redigerad av RogerJoensson 2009-01-26 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-26 13:49

Väl talar Roger.

/Peter

mike34

Inläggav mike34 » 2009-01-26 14:37

RogerJoensson skrev:En älgkula väger väl 10g eller mer?

Börja här http://en.wikipedia.org/wiki/.50_BMG
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-26 16:05

Svante skrev:

NATO-ammunitionen kaliber 5,56 mm har stålkärna och det är den som används till AK-5 samt en hel del andra finkalibriga automatvapen.
:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-01-26 16:08

RogerJoensson skrev:Mmmm. Det är nog så.

Vad är det för lösning? I praktiken.

En lösning för att tillfredställa sosse- och EU-byråkrater, dvs trams som Carl Lidbom sannoliikt hade sagt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-26 16:20

mike34 skrev:
RogerJoensson skrev:En älgkula väger väl 10g eller mer?

Börja här http://en.wikipedia.org/wiki/.50_BMG

12.7 mm? Det var ju en sån man kånkade runt i lumpen...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-26 16:44

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:Mmmm. Det är nog så.

Vad är det för lösning? I praktiken.

En lösning för att tillfredställa sosse- och EU-byråkrater, dvs trams som Carl Lidbom sannoliikt hade sagt.

Jo han var rätt underhållande den där Lidbom. En farsmästare.

Ett problem är ju att alla de stora partierna är överens och därför inte behöver bry sig om de små. Småföretagare är bara populära i valtider.
Alliansen har inte gjort ett skit för att underlätta. Det är under deras styre som naturvårdsverket fått igenom kravet på den dubbla redovisningen och dubbla årsavgifter av allt elektronik som tillverkas tex. En omgång ska skickas till insamlingsföretaget och en till Naturvådsverket. Detta gäller oavsett tillverkad kvantitet.
Det är sanslöst! Byråkratin bara öka med varje ny regering och för varje extra påhitt så blir det svårare för den inhemska producenten att konkurrera med de omhuldade stora företagen eller diktaturimporten.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-01-26 16:56

Lite OT kanske. men det sitter ju ferriter på antennsladdar också. Vad gör de för nytta där?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-26 16:59

Kanske filtrerar bort DC .... :roll:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-26 18:29

Svante skrev:Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.

Njää, det finns ju mycket värre argumentationstekniker :? , så det är väl inte så farligt 8) :)

MvH
PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-26 19:05

RogerJoensson skrev:En älgkula väger väl 10g eller mer? Det betyder att ett enda missat skott motsvarar åtminstone två datorer eller 300 mikrofoner. Ingen ska inbilla mig att alla kulorna småkulorna från blyhagel träffar offren. Rätt mycket hamnar i skog, vattendrag och sjöar och jag har då aldrig hört att någon fått för sig att ens ställa krav på att dessa ska återvinnas.

Logik? Man ska nog vara en extrem EUkramare med stora skygglappar om man vägrar se galenskapen i detta förhållande.

Mja, jag tycker ju som sagt inte om argumentationssättet att ursäkta en dålig sak med en annan dålig sak, men jag är rätt övertygad om att de flesta äger fler datorer än älgstudsarkulor. Själv har jag tex en rulle med gammalt blyat lödtenn, jag tror den vägde 500 gram när den var ny. Om jag räknar ihop hur många elektronikprylar jag har så blir det en hel del.

Men hur många älgstudsare har jag...

Tydligen har man dessutom bytt ut blyet i hagelammunition mot stål.

http://www.kemi.se/templates/News.aspx?id=4592

Det är alltså inte så att det är fritt fram för jägarna att släppa ut bly hursomhelst, även de känner av miljökraven och det är ju bra.

Hittade också den här sidan:

http://www.vapenagaren.se/vbl-9904/bly.htm
http://www.vapenagaren.se/vbl-0001/vetenskapl.htm

Visserligen lite gamla data (1992). Det var faktiskt mer som gick till skytte än vad jag trodde.

Hursomhelst kan det väl inte vara annat än bra om man lyckas minska de 1300 tonnen bly som tydligen elektronikindustring gör av med till nåt mindre. Om övergången skedde för fort är det förstås klantigt, men i sak måste det ju vara rätt.

Blyhanteringens omfattning

Världsproduktionen av bly var 1990 ca 5.7 miljoner ton. Drygt hälften utgjordes av återvunnet bly.

I Sverige bryts ca 80.000 - 100.000 ton blymalm varje år. 75% kommer från blygruvan i Laisvall, som är Europas största. Vid Rönnskärsverken, som förädlar blymalmen, producerades 1992 ca 54.000 ton rent bly.

Blyåtervinningsverket i Landskrona producerar årligen ca 40.000 ton bly. Av det inkommande blyet för återvinning utgöres ungefär hälften av batterier, resten är skrot och aska. Av det i Sverige återvunna blyet exporteras drygt hälften, resten används för tillverkning inom landet av ackumulatorer, blymantlad kabel och lödtenn.

Sverige är en nettoexportör av bly. Vi använder i landet för närvarande ca 34.400 ton bly, nytt och återvunnet, varje år (siffran har varit relativt konstant sedan 1992) fördelade på ett stort antal användningsområden:

Användning av bly ton 1992

Ackumulatorer 22.000

Kabelmantel 3.000

Plasttillsatser 2.000

Glas, halv- och helkristall 1.320

Elektronik, TV/PC-bildskärmar, lödning
1.300

Balansvikter för bilhjul 1.000
Jakt, hagel 900
Metallindustri, legeringar 900
Fiske, blysänken för mete och nät 600
Byggbranschen, skorstensbeslag 500
Bensin, etylblytillsats 340
Skytte, kulor 300
Övrig användning 150
Färg, pigment, torkmedel, mönja (rostskydd) 90
Blylödda konservburkar 25
SUMMA 34.425

Siffrorna för elektronik, jakt, metallindustri, fiske och byggbranschen avser 1992. Siffrorna för glas och färg avser 1991. I övrigt saknas nya uppskattningar varför 1988 års mängder har använts.

Som sagt, leta upp de dåliga sakerna och bekämpa dem. Men ursäkta dem inte med att det finns andra saker som är sämre.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2009-01-26 19:30

Handlar tråden om feriter eller vapen numera?

Jag provar i alla fall och frågar så får vi se :)
Även om en del tycker att feriter är något som tillverkarna slänger på för att kompensera för dåliga kretskort eller liknande, betyder det att feriter är av ondo?
Eller skulle man kunna sätta feriter lite här och var för säkerhets skull bara för att vara på den säkra sidan (som diy:are)
Finns det några nackdelar att sätta feriter på vissa kablar?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-26 19:51

Svante skrev:Fö vill jag ifrågasätta användandet av argumentationstekniken "det är väl inte så farligt titta det här är mycket värrre." Sånt leder inte framåt.

Om jag hade varit förespråkare för att elektronikapparater skulle dumpas i naturen så kanske din kommentar hade haft en poäng, men så är det verkligen inte. Verkligen INTE! Jag tycker det var rent osnyggt att påstå att det var fråga om argumentationsteknik. Jag gjorde en enkel jämförelse som var högst relevant.

-Elektronik återvinns ju, blyet inkluderat. Med den fungerande insamling, som vi har, så hamnar avfallet inte i naturen.
-Blykulor som används vid jakt återvinns inte. Stora mängder hamnar i naturen, i vattendrag och sjöar och där får det ligga.
Och varför man fortfarande tillåter bly i ammunition (det är inte ens miljöskattat) där det finns alternativ är en gåta. Eller, som sagt, kanske inte...

Förklaring/bakgrund:
Allt som hade behövts för att göra ROHS-övergången smidig var lite tid så att det fanns komponenter, väl fungerande tenn och metallegeringar tillgängligt innan övergången. Det hade man kunna göra stegvis genom att i första steget lägga kravet på komponenttillverkarna, i ett andra steg på grossisterna och sist på apparattillverkarna. Så gjorde man naturligtvis inte.
Sedan hade det inte skadat med lite begriplig information från lagstiftaren heller. Att som liten aktör sitta läsa långa och luddigt skrivna EU-lagtexter på främmande språk (byråkrat-engelska) med hänvisningar kors och tvärs och dessutom lyckas förstå det inte stora myndigheter klarar ut var orimligt.
Som det blev i praktiken så hade man några månader på sig efter att beslutet klubbats, med allt som följde av det. Ingen hjälp, ens att tolka lagtexterna från myndigheternas sida fanns tillgängligt.
Inte ens de stora elektronikgrossisterna trodde att förslaget skulle gå igenom, eftersom det var så orimligt. Det var ju stört omöjligt att få fram blyfria alternativ till många komponenter eftersom dessa inte tillverkades ännu.
Men pang bara, skit i alla utan storföretagen, som själva satt i framkant och hade sett till att de hade sitt på det torra. Vissa storeföretag, bl a Ericsson, hade dessutom dispenser i ett par år på vissa produkter (efter som de inte klarade övergången), samtidigt som de mindre aktörerna stod där helt utlämnade och darrade.
Det var så det funkade i praktiken.

CE-märknings kravet (orsaken till sladdklumparna) som tillkom för 12 år sedan bankades igenom på ungefär samma sätt. Kort tid, dålig info, ingen hjälp extremt svårtlästa lagtexter och extremt dyra tester.
Resultatet känner vi. Många småföretag försvann eller gick under jorden samtidigt som marknaden fortfarande översköljs med apparater som inte uppfyller kraven. Verkligen bra agerat.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-01-26 19:52

Svante skrev:Tydligen har man dessutom bytt ut blyet i hagelammunition mot stål.
http://www.kemi.se/templates/News.aspx?id=4592

Har man? Jag trodde inte att det gick igenom.
Hur som helst så var det fullt tillåtet när elektroniktillverkarna fick snaran om halsen.

"Den borgerliga regeringen rev upp den förra regeringens beslut att helt förbjuda ammunition med bly och tillsatte en utredning"
http://www.privataaffarer.se/skatt/200808/jagare-slipper-blyskatt/

Sen kan du ju fråga den vanlige jägaren vad han tycker om att förbjuda blyet, "off the record". Då får du garanterat ett annat svar än det som jakttidningarna så snyggt skriver. Det är bara att gå in på div jaktrelaterade forum och läsa.

Om övergången skedde för fort är det förstås klantigt"

Det var ju det hysteriska och ologiska beteendet som var själva problemet. Jag har inte menat något annat, tror inte jag skrivit det heller.

Nästa

Återgå till Teknikforum