Precis! Vill minnas att IÖ mätte på ett tiotal TLM 103-or och fick kurvor som var i stort sett identiska från exemplar till exemplar. Så lika att det inte längre var meningsfullt att matcha ett stereopar.
Jag har inte öppnat och kollat min Neumann ännu. Det har inte varit påkallat tidigare. Inte förrän nu när den gnagande känslan av osäkerhet debuterade.
Blir borta ett par dagar, men ska kolla i veckan som kommer.
Jag har en lösning som påminner om den du beskriver Piotr. Line Audios fyrkanalsmikrofon. Flera av konserterna har spelats in med den. Och det blir ju lite magiskt, att i efterhand kunna bestämma inspelningsteknik så att säga.
Just nu sitter det två TLM 103-or permanent monterade som stereopar och två stycken CM3-or för upptagande av amibience. Allt dokumenteras nu i full surround.
Grämer mig lite för att jag inte har tagit mig tid att redigera materialet från i höstas då KammarensembleN var här och spelade. Hemskt spänd på att höra hur det blev.
Det ligger annars några inspelningar med gruppen Pireus på:
http://www.arsmodus.org/arsmodus/index.php?entry=729
De är gjorda i all hast med väldigt lite förberedelse, så ta det för vad det är.
Ett stereopar TLM 103 och inget annat. Vill minnas att vi använde PA TOP2 x 4 som PA.
Tycker själv att stränginstrumenten låter förvånansvärt naturliga trots att det är uppmickade.
Amit