Skadad mikrofon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Skadad mikrofon?

Inläggav Amit » 2009-02-06 03:34

Jag har ett par TLM 103 mikrofoner som jag är mycket glad för. Nu har (för en tid sedan) den ena åkt i golvet, ungefär en meters höjd. Jag tror inte att det är något fel på den, men det vore fint om jag kunde veta säkert. Det värsta vore ju om det var fel, men ett fel som jag inte uppmärksammade i början, så att jag först efter flera inspelningar kommer på att något är galet.

Så; finns det någon/några vettiga metoder att mäta på mikrofonen? Jag har oscilloskop och mjukvara för diverse signalgenerering. Duger det att spela in ett sinussvep med båda mikrofonerna och visuellt jämföra resultaten till exempel?

Undrar, Amit

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-06 11:09

Attans skit hörrududu! :(

Placera de båda i ett tyst utrymme och dra på gain för att jämföra bruset, lyssna och kör en FFT för att höra och se?

För frekvensgång, kanske MLS med ett ljudkort så du kan gata bort reflexer?

Är lite nyfiken på de där mickarna själv. Vore kula* att ha något riktigt lågbrusigt.

*Oavsiktligt felskrivning.. en underliggande övertygelse om att kulor är bättre än njurar kanske.. :-) Vilket iofs. inte är sant, don efter jobb eller vad säger man?

/Peter

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-06 14:13

Tack för tips!

För övrigt mycket nöjd med mikrofonerna. Fast njure är en kompromiss, eller optimering, beroende på hur man ser det.
De används mest just nu för dokumentation av konserter här hemma och då i antingen AB uppställning eller någon ORTF-variant. Det blir lite olika placering beroende på hur det ser ut och vad det är för program.
Fördelen med njurar är så klart att man undertrycker en del publikljud. Ibland har det varit mer njutbart att lyssna på inspelningen än live :o just på grund av det.
Idealet hade kanske varit en mikrofon med ställbar karaktär. Men dels är jag inte säker på att det de som finns hade varit lika distorsionsfria och lågbrusiga, och dels hade jag fått betala mångdubbelt för en sådan. Ja, TLM 103 är nog en bra optimering om man väger in priset i alla fall.

Amit

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-06 16:18

AKG414 är ju omställbara och lågbrusiga. Hur de står sig mot 103 är jag aningslös om men jag har hört en del fina inspelningar med 414.

Jag gjorde som så att jag klev på flerkanalståget så kan man bestämma sig efteråt. Upp med både kulor och njurar och mixa efteråt. Ofta väldigt trevliga resultat.

Skulle vara kul att höra nåt klipp med piano eller cello. Har du tid och lust att posta nåt klipp så gör det gärna under"clips and snips" på muskavdelningen. :)

Har du öppnat micken och kollat? Ser den helt ok ut utvändigt?

Sitter kapseln fast monterad eller mjukt upphängd? Jag borde veta det då jag var inne på Sennheisers verkstad i Solna för några månader sedan när det pulades med en defekt TLM103.. minns inte, börjar bli gammal!

/Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-06 16:46

Piotr skrev:AKG414 är ju omställbara och lågbrusiga. Hur de står sig mot 103 är jag aningslös om men jag har hört en del fina inspelningar med 414.
/Peter

Jag tror att Neumann har mycket högre kvalitet toleransmässigt.

Åtminstone 414 och hörlurarna K271 verkar kunna skilja en hel del, framför allt i diskantregistret. Mitt råd är testa och lyssna väl på varje exemplar före köp. Vissa 414 låter kanon (baserat på gamla 414ULS, tror jag de hette), de nya XLS har jag inte hört. Nu för tiden är jag ju helt insnöad på eget jox.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-06 17:29

Jo IÖ har mätt upp en del 414 och 103 och det verkar ju vara en rätt stor skillnad på tolerans avseende frekvensgång.

/Peter

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-07 00:03

Precis! Vill minnas att IÖ mätte på ett tiotal TLM 103-or och fick kurvor som var i stort sett identiska från exemplar till exemplar. Så lika att det inte längre var meningsfullt att matcha ett stereopar.

Jag har inte öppnat och kollat min Neumann ännu. Det har inte varit påkallat tidigare. Inte förrän nu när den gnagande känslan av osäkerhet debuterade.

Blir borta ett par dagar, men ska kolla i veckan som kommer.

Jag har en lösning som påminner om den du beskriver Piotr. Line Audios fyrkanalsmikrofon. Flera av konserterna har spelats in med den. Och det blir ju lite magiskt, att i efterhand kunna bestämma inspelningsteknik så att säga.

Just nu sitter det två TLM 103-or permanent monterade som stereopar och två stycken CM3-or för upptagande av amibience. Allt dokumenteras nu i full surround.
:D

Grämer mig lite för att jag inte har tagit mig tid att redigera materialet från i höstas då KammarensembleN var här och spelade. Hemskt spänd på att höra hur det blev.

Det ligger annars några inspelningar med gruppen Pireus på:

http://www.arsmodus.org/arsmodus/index.php?entry=729

De är gjorda i all hast med väldigt lite förberedelse, så ta det för vad det är.

Ett stereopar TLM 103 och inget annat. Vill minnas att vi använde PA TOP2 x 4 som PA.

Tycker själv att stränginstrumenten låter förvånansvärt naturliga trots att det är uppmickade.

Amit

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-07 18:09

Ska lyssna på länken.

Har för övrigt också ett par CM3, fina grejjor! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-17 23:00

Amit, det där lät ju rktigt fint.. :D

Nu blir jag lite sugen på något lågbrusigt. Har förvisso rätt lågbrusigt redan men ett par TLM103 eller kanske de där Röde stormembranarna på 5dBA vore ju gott!

Du skrev att mickarna var placerade på ca 2 meter.. men det låter som det puffar lite ibland, vad beror det på?

Är det något instrument uppmickat till PA:t under inspelningen?

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-17 23:04

Du kan ju göra som jag gjorde i min mikmätartråd för ett tag sen, men byta referensmikrofonen mot den otappade.

Ladda ner Sirpdemon, koppla mikrofonerna på varsin kanal och en högtalare på utgången. Placera mikarna nära varandra, så symmetriskt som det går.

Då borde du se uppkomna tonkurvefel iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-19 07:57

Piotr skrev:Amit, det där lät ju rktigt fint.. :D

Nu blir jag lite sugen på något lågbrusigt. Har förvisso rätt lågbrusigt redan men ett par TLM103 eller kanske de där Röde stormembranarna på 5dBA vore ju gott!

Du skrev att mickarna var placerade på ca 2 meter.. men det låter som det puffar lite ibland, vad beror det på?

Är det något instrument uppmickat till PA:t under inspelningen?

/Peter

Oj! Såg inte att du hade svarat i den här tråden...

Tack! Jo, jag är rätt nöjd med med inspelningen, givet förutsättningarna.
Alla instrument är stödmickade, ett par med inbyggda mikrofoner. Sångerskan har fått en CM3 med puffskydd, vilket uppenbarligen inte har varit tillräckligt.

Och jag har inte gjort något test med mikrofonerna ännu. Ska se om det inte lugnar ner sig lite med annat, och ta mig tid till det snart.

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-19 07:58

Svante skrev:Du kan ju göra som jag gjorde i min mikmätartråd för ett tag sen, men byta referensmikrofonen mot den otappade.

Ladda ner Sirpdemon, koppla mikrofonerna på varsin kanal och en högtalare på utgången. Placera mikarna nära varandra, så symmetriskt som det går.

Då borde du se uppkomna tonkurvefel iaf.

Ok! Det ska jag prova!

Amit

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-20 00:32

Allt funkade fint (vmware startade upp när jag dubbelklickade på slrp.exe filen på Macen - smidigt!) men sen blev det stopp. Kommer inte åt hårdvaran (MOTU Traveler) från Windows.
Kikar på det i morgon igen.
Programmet ser annars lovande ut!

Amit

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-28 14:27

Amit,

har inte greppat inspelningen med Pireus. :oops:

De mickar som använts vid inspelning är ett njurpar samt två st. ambiencemickar (alltså totalt fyra mickar), stämmer det?

De nära placerade mickarna går bara till PA och inte till "line in" vid inspelningen?

Hur gick det med kontrollen av den tappade micken?

/Peter

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-11-28 15:28

Det är två TLM 103 i en "modifierad ORTF"-uppställning som agerar huvudpar. Musikerna spelar "halvakustiskt". Sång, gitarr, baglama, slagverk och bouzouki är lätt uppmikade (bouzoukin har en inbygd mikrofon) och spelar genom PA-anläggningen (PAtop2 x 4 + Base1 x 2).
Två Line Audio CM3 agerar rumsklangsupptagare, placerade strax bakom mitten av lokalen (ca 9 x 9 m) med ca 5 meters avstånd från varandra, riktade mot respektive bortre takhörn.

Hoppas det blev tydligare :)

Kontrollen av mikrofonerna stannade vid att jag lyssnade på ett par inspelningar för att höra om det lät ok. Ingen ordentlig test gjord - för lat :oops:

Amit

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-11-28 15:43

Tack! :)

/Peter

Återgå till Teknikforum