Snabbstart med Squeezbox Duet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Snabbstart med Squeezbox Duet?

Inläggav m_persson79 » 2009-07-16 11:59

Tänkte köpa mig en sådan efter jobb. :)

Är det bara plugg and play som gäller? Scannar Duet:en hårddisken efter alla ljudfiler?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Dplz

Inläggav Dplz » 2009-07-16 12:35

Duet:en i sig gör inte det om man skall vara noggrann. För att komma åt musiken installerar men en programvara (Squeezecenter) på en dator i vilken man kan ange en musikmapp som skall sökas igenom så att musiken i den blir tillgänglig för spelaren. Finns även vissa nätverkshårddiskas med stöd för programvaran (Squeezecenter).
Vill minnas att det följde med bra installationsinstruktioner så du kommer säkert igång snabbt.

Lycka till!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-07-16 13:01

Tack! :)

Hmm, jag har inget WLAN-kort i min stationära dator.. får man med en USB-stick? Eller måste man beställa det själv? Vill inte köra med kabel.

Användarvisningsbild
Dplz

Inläggav Dplz » 2009-07-16 13:22

Håller med om att det är skönt att slippa en massa sladdar. Tyvärr får man skaffa utrustning för trådlöst nätverk på egen hand. Rekommenderar att du skaffar någon trådlös router.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-07-16 14:18

Dplz skrev:Håller med om att det är skönt att slippa en massa sladdar. Tyvärr får man skaffa utrustning för trådlöst nätverk på egen hand. Rekommenderar att du skaffar någon trådlös router.

Fan, trodde att det fanns inbyggt i lådan. :?

Men tack. :)
Finns det någon Squeez som har det?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-16 14:26

m_persson79 skrev:
Dplz skrev:Håller med om att det är skönt att slippa en massa sladdar. Tyvärr får man skaffa utrustning för trådlöst nätverk på egen hand. Rekommenderar att du skaffar någon trådlös router.

Finns det någon Squez som har det?

Tror inte det. SB´n kan kopplas till nätverk på två sätt, med kabel eller till ett WLAN. Oavsett vilket måste du alltså ha ett nätverk. Har du datorn direkt kopplad till modem idag?

I så fall är det enklast att skaffa en router med trådlöst inbyggt, då kör du Internet med kabel via routern till modemet och SB´n tar signalen trådlöst. På detta sätt ger routern ut en IP-nummer till SB´n och du slipper konfigurera en massa sådant manuellt.

Lägg gärna lite extra slantar och möda på en bra router som inte begränsar farten. Det kan hända att om routern både ska processa kabel och trådlöst så går det långsamt. Så gör tex på min D-Link Dl-524. Den klarar knappast mer än 25-30 Mb via kabel till Internet när jag samtidigt strömmar musik till SB´n...

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-07-16 15:00

Jag bytte för ett par månader till en D-link DIR-655, och den har inga av de problem Bill nämner, och som jag själv upplevde med mina tidigare routrar.

Det fungerar väldigt stabilt hemma, med tre laptops och två SB (en classic och en Boom) anslutna trådlöst. Huvuddatorn, som agerar server till musiken, är ansluten med tråd.

Lycka till!
"Even a stopped clock is right twice a day."

Richard
Inaktiverad

Re: Snabbstart med Squeezbox Duet?

Inläggav Richard » 2009-07-16 15:29

m_persson79 skrev:Tänkte köpa mig en sådan efter jobb. :)

Är det bara plugg and play som gäller? Scannar Duet:en hårddisken efter alla ljudfiler?

Grattis. En positiv nyhet är dessutom att alla buggar som fanns med den gamla mjukvaran är helt fixad- med version 7.3.3, som kom nu i juli.

Nu har jag inte haft problem alls med den gamla programvaran- men andra har ju det, ibland.
( läs på nätet om det ).

Jag kör själv trådlöst- eftersom det funkar bra och sägs låta bättre, på just duet. 8O :)

En modern trådlös router fixar det. Extrema superprestanda behövs inte.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-16 15:33

m_persson79 skrev:

Finns det någon Squeez som har det?

Trådlös mottagning finns redan inbyggd i squeezeboxen. Det är routern som är kopplad till din dator som är ett nödvändigt inköp. Kör med säkerhetskryptering från datorn- du behöver komponera ett användarnamn och sedan ett lösenord för det, då du kör trådlåst.
Detta gör du först i datorn- vid installationen av routern. Lösenordet och användarnamnet ska sedan anges i Duets fjärkontroll vid installeringen. Det kan bli litet pyssel- om du aldrig gjort det förr.

Och du- kör gärna med en extra dubblett-hårdisk. Kraschar är inte kul om man rippat flera hundra skivor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-07-16 18:16

Lådan kan kopplas trådlöst eller med kabel.
Fjärrkontrollen kan dock bara användas med trådlöst nät.
Kan ladda ur och verkar göra det lite snabbare om signalstyrkan på nätet är lite lägre. Själv föredrar jag SB3 framför Duetten då den senare är ganska trist ibland då nätverket är lite skakigt vilket många trådlösa kan bli.
Använder själv inte min Duet längre och jag kan inte höra någon skillnad på den och SB3.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-16 18:45

Harryup skrev:Lådan kan kopplas trådlöst eller med kabel.
Fjärrkontrollen kan dock bara användas med trådlöst nät.
Kan ladda ur och verkar göra det lite snabbare om signalstyrkan på nätet är lite lägre. Själv föredrar jag SB3 framför Duetten då den senare är ganska trist ibland då nätverket är lite skakigt vilket många trådlösa kan bli.
Använder själv inte min Duet längre och jag kan inte höra någon skillnad på den och SB3.

mvh/Harryup

Senaste mjukvaruuppgraderingen 7.3.3 har botat alla synliga buggar i Duet.
Jag tror heller det inte går att höra skillnad på Duet och SB3, men jag har inte blindtestat. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-07-16 19:16

Richard skrev:Senaste mjukvaruuppgraderingen 7.3.3 har botat alla synliga buggar i Duet.

Hur sorteras mapparna i denna programversion? Jag använder 7.2.1 och den sorterar tex å, ä och ö rätt. De två efterföljande versionerna sorterar ö tillsammans med o och å och ä tillsammans med a.

Jag menar nu inte sortering efter taggar utan efter mapp- och filnamn.

/ B

Återgå till Teknikforum