Moderator: Redaktörer
phon skrev:Går det inte att komma åt mätpunkterna för tomgångsström utan att ta isär den?

phon skrev:
Så här nånting såg delningen ut vid 80 Hz, med reservation för att ljudkortet inte var så bra.
12dB/okt för toppen och 18 dB/okt för subben. Inte sååå häftigt kanske ....![]()
pinoccio skrev:
Kylkanalen är dock högre, nästan ända upp till chassit.
Sen inga slitsar i korgen till fläkten.
Och ett större kort för slutstegen med mer "bråte" på.
Därför som jag inte riktigt hajjar hur värmen fr trafon ska komma ut.
För att mäta på kortet tror jag att jag måste komma åt baksidan mot kylkanalen. Och där är det generösa 6-7 mm mellan och en bra bit ner.
Eller har jag fattat fel? Jag hoppas verkligen det iaf.
rikkitikkitavi skrev:se sid 15 i manualen, leta reda på P501,502, 503 på bilden. de sitter strax under reläerna (vilka är blåa på bilderna)
men om inte tomgångsströmmen är ovanligt hög, vad kan det vara ? självsvängning kan orsaka hög effektförbrukning.
kan också vara att temperaturavkänningen är knasig men som du besrkiver det att den blir riktigt varm är det konstigt.
kan du inte ta några närbilder på innanmätet uppifrån så man ser respektive effektförstärkar kretskort ?
rikkitikkitavi skrev:man ställer strömmen m poten men jag tittade på schemat och om poten strular , dvs vanligast löparen tappar kontakten blri det samma effekt som att man ställer på minsta tomgångström (vilket är god ingenjörssed ) Phons förslag var rätt smart.
en sak jag tänkt på, blåser fläkten bra? det är givetvis subjektivt men vad säger din magkänsla ? kan ju vara den som gått sönder lite så den inte snurrar lika fort längre? sitter det ett dammfilter på inloppet till fläkten? det verkar dock som om temp sensorkretsen är ok.
reläer kan bli pyttelite varma om det är dålig kontakt på kontaktytorna men bara om förstärkaren ger ström ut, dvs en last är ansluten. tror vi kan avfärda dessa.
angående att bränna sig på kylflänsarna:
folk brukar tycka att intervallet 45-55 c är varm. vissa tycker 45C är jättevarmt, vissa reagerar inte förrän 55 C. det är subjektivt![]()
jag tyckte ena kylflänsen på min H/K var skitvarm . *Sedan mättte jag med en termometer mot kylflänsen: 45C efter 1 h... det var dessutom 23C i rummet. Jag är inte badkruka heller![]()
självsvängning kan man inte göra något åt utan en rejäl översyn med oscilloskop för att verifiera men också mäta upp.
finns det ingen forumit i Sthlm som kan ta ett getöga mha multimeter o lite annat ?
phon skrev:Jag bor ju i Stockholm .....
Om jag skall titta på den behöver jag nog låna den en stund, svårt med tidsplaneringen .....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster