Hur undviker du sladdtrassel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur undviker du sladdtrassel?

Inläggav PerStromgren » 2009-09-08 08:49

Jag blir så imponerad när jag ser en del foton på anläggningar här på f.se utan några som helst sladdar som hänger ner och förfular! Hur gör ni? Löder egna kablar som exakt passar mellan apparaterna? Virar ihop dem på något snyggt sätt? Spikar kablar på listen? Hur monterar ni alla trafoklossar så att de inte syns?

Hjälp en kabelslarver till ett bättre liv!

PS. Jag inser att jag lagt upp en boll för alla lustigkurrar som resulterar i kommentarer om trådlöst och annat, men jag tar det som en man. Tror jag. :) DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-09-08 09:28

Jag är också slarvig, och har alla härvors moder bakom stereobänken...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2009-09-08 09:32

Jag löder egna sladdar med rätt längd, och jag har en stereobänk tapetserad med buntbandsankare på baksidan så jag kan fästa upp dem ordentligt också.
Jag bor i stenhus så vill jag dra sladdar lite längre sträckor bilar jag upp ett spår i väggen, lägger in VP-rör och putsar igen. Men så gillar jag inte sladdhärvor heller. Verkligen inte.
Fast sladden till min projektor får jag krypa till korset och erkänna att den inte har blivit inmurad ännu.

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-08 11:08

jag känner att jag går emot strömmen idag oxå, så, jag tycker det är dom med ordning och reda bland kablarna som ska ta lärdom av som har kabeltrassel, inte tvärtom
Bikinitider

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2009-09-08 11:19

celef skrev:jag känner att jag går emot strömmen idag oxå...

Va, emot strömmen! Har du inte kollat vilket håll dina 220V-sladar ska vara vända för att låta bäst? Skäms

/M
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-11 10:23

En gång i tiden separerade jag signalkablar från strömdito snyggt och prydligt för så skulle det vara.
Nu ser allt ut som en trasslig boll. Lyckligtvis nästan osynlig i hyllan de står :D
Hör jag någon skillnad?? Nee
Så mitt svar blir... det gör jag inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-11 11:17

2-ch skrev:En gång i tiden separerade jag signalkablar från strömdito snyggt och prydligt för så skulle det vara.
Nu ser allt ut som en trasslig boll. Lyckligtvis nästan osynlig i hyllan de står :D
Hör jag någon skillnad?? Nee
Så mitt svar blir... det gör jag inte.

Jag tänkte mig mest den kosmetiska aspekten. Vi som inte har någon hylla som skyddar den trassliga bollen från insyn behöver något!

Ingen som har ett bra tips? Finns det ingen liten pryl i plast som kan förkorta sladdar elegant, till exempel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-11 11:42

Det fiinns bra prylar av metall som förkortar kablar elegant. :roll:

Bild

Själv så kör jag med trasselboll bakom stereohyllan ..... :oops:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-11 11:51

phon skrev:Det fiinns bra prylar av metall som förkortar kablar elegant. :roll:

Bild

perstromgren skrev:PS. Jag inser att jag lagt upp en boll för alla lustigkurrar som resulterar i kommentarer om trådlöst och annat, men jag tar det som en man. Tror jag. :) DS

Det frestar på, men jag ska klara det! :evil:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-11 12:33

perstromgren skrev:
Jag tänkte mig mest den kosmetiska aspekten. Vi som inte har någon hylla som skyddar den trassliga bollen från insyn behöver något!

Ingen som har ett bra tips? Finns det ingen liten pryl i plast som kan förkorta sladdar elegant, till exempel?

Ok, ett alternativ är kabelkanal som fästes bakom. I den (beroende på vald storlek) får man plats med en himla massa meter kabel. Om spoleffekten i det fall det är en faktor får någon i så fall berätta.

Prylar i plast som förkortar sladen borde väl inte vara omöjligt heller. En variant på det är spiralslangen som finns tex på elfa 55-002-10 men skaffa i så fall ett verktyg för att få dit den. Det är ett jälka pill utan.

*edit
P.S Sen har vi ju naturligtvis buntband, en riktig höjdare. Som nu även finns med kardborrefästning den är mjuk och fin.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-11 12:38

Känner igen mig i detta... som DIY:are är man rätt nöjd när man väl blivit riktigt klar med ett projekt - och då ska det fixas till med buntband, kabelkanaler, spiralslang och snygga uppfästningar.

Men, så går det ett par veckor och så är man där och möblerar om igen - byter plats, kompletterar, gör provisoriska kopplingar... och så är man tillbaks på ruta 1 - det totala kaoset...

Sensmoral: man ska inte motarbeta naturen; är man född kabelslarver så är det bara att gilla läget - njut av musiken och strunta i kablarna!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-09-11 12:39

Snurra ihop nätsladden i en liten boll alldeles intiill appaternas baksida och dra bara precis den längd som du behöver till eluttagen. Anpassa längden på interconnectkablarna eller, om du kör med lakritssnören, låt dem gå i en slinga under apparaterna innan du drar dem vidare. Med dessa två enkla metoder bör du kunna minska synligt sladdtrassel ganska ordentligt. Grenuttag och eventuella nätadaptrar som sitter i det kan du lägga i en liten rektangulär flätad korg med lock som medger ventilation.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-11 12:51

PekkaJohansson skrev:Grenuttag och eventuella nätadaptrar som sitter i det kan du lägga i en liten rektangulär flätad korg med lock som medger ventilation.

Tack för tipsen, Pekka, speciellt det där sista!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-11 13:03

perstromgren skrev:
Det frestar på, men jag ska klara det! :evil:

:lol: :lol:

Men det var inte det du skulle klara, du skulle förstås använda sagda metall-grunka.

Sedan lödkolv, skruvmejsel och lite nya kontakter i den avklippta änden av respektive kabel. Då blir dom exakt .... så långa som du klipper av dem ..... :)

Inga sladdhärvor längre. Om jag bara skulle ta mig samman och försöka klara av samma sak själv någongång .... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-11 14:55

Man måste vara laddad eftersom jag en meter från förstärkaren har 0,260v på instrumentet utan att ansluta det, ingen annan som är laddad med mysko kablar. Kan kanske vara denna spänningen som gör att det ljuder så bra, är den storhetsskapande? Det blir nästan som stereo. :D :D :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-09-13 09:14

Foto, Strmgrn! Jag vill se hur det ser ut.

Såhär har jag det.
Eller, snarare så har mina högtalarkablar det såhär.
Åtminstone den till vänster kanal.
Bild
En fördel med EKK är att den är lydig, då man väl fått pli på den.

Notera även de trevliga SD-fötterna. Placerade efter att jag identifierat balanspunkten under medarna.
Bild
Dammsugningen går ganska smidigt, enär det är gott om utrymme att komma åt golvet även bakom skärmarna.
Blyertskluddet på medarna är noteringar om medarnas position:
Vid storstädning skall ju även den lilla ytan just under medarna dammsugas.
:)
Därav anteckningarna om hur skärmen skall återplaceras.

Kablaget till reostaten (till golvlampan tillika diskantdiffusorn Placebo) ser emellertid ganska slafsigt ut, vill jag betona.
Bild
I nederkant av bilden anas möbeln som hyser CD och DAC.
Dessvärre är den guidade turen bakom skåpet inställd.
:)

Ber om överseende med det korta skärpedjupet och äckliga färgsticket etc etc.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-09-14 22:10

Hej Per,
Jag tänker försöka med såna här från gamle gode Clas i sjön. Har jag åtminstone föresatt mig ...
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-15 08:50

faulhund skrev:Hej Per,
Jag tänker försöka med såna här från gamle gode Clas i sjön. Har jag åtminstone föresatt mig ...

Jo, jag har faktiskt använt det till mina högtalare som har dubbla högtalarkablar plus nätspänning till elektrostaterna. Kanske skulle prova det på lågnivåsidan också, det har du rätt i!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-15 08:52

Strmbrg skrev:Foto, Strmgrn! Jag vill se hur det ser ut.

Finns i Schulls tråd Hur ser det ut bakom eran stereobänk/möbel (bilder).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur undviker du sladdtrassel?

Inläggav Svante » 2009-09-15 09:18

perstromgren skrev:Jag blir så imponerad när jag ser en del foton på anläggningar här på f.se utan några som helst sladdar som hänger ner och förfular! Hur gör ni?

Det är väl bara att plocka bort sladdarna när man tar fotot?

*Tittar ner på trasslet ovanpå skrivbordet*

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-09-15 10:50

Jag tror inte det handlar om slarv eller inte... Det vi gör snarare uppmuntrar till kabelhärvor än löser dem! :)

Funderar på en grej... Att bunta ihop sladdarna borde väl vara en källa till strukturerade problem? Om et blir störning så blir det "på riktigt"!

Minns händelser från jobbet för många år sedan. Kontoret skulle städas av en firma under semestern och inga sladdar fick ligga på golvet vilket ledde till att kablar "strappades" opp på skrivbordsbenen (av stål). När personalen kom tillbaks efter ledigheten var det förvisso rent och snyggt men inga datorer fungerade. Det visade sig att enkablar och närverkskablar (coax då) virats ihop till finfina elektromagneter på bordbenen! :)

/Jocke

Återgå till Teknikforum