hållbarhet på USB-minne jämfört med CD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
usling

hållbarhet på USB-minne jämfört med CD

Inläggav usling » 2009-09-22 20:13

Hej. Jag köper en hel del elektronisk musik, och nu har det börjat ges ut album på usb-minne, ljudet är i både wav och mp3 samt en del extramaterial.

här är info: http://www.compactstick.com/

Men hur länge borde en sån här hålla?
Hur länge håller en fabrikspressad CD, om man spelar den ytterst sällan?

Jag brukar rippa CD-skivor till lossless ljudformat och spela från datorn, men man vill ju ha kvar originalet. Detta ställs nu på sin spets för min absoluta favoritgrupp, Infected Mushroom, släppte precis en ny skiva, och den kommer som compactstick snart med en extra låt och lite fluff. Men den må ICKE gå sönder av sig själv för fort, för det kommer få tråkiga konsekvenser för min omgivning :)

http://www.psyshop.com/shop/Sticks/hom/hom1cs064.html

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-22 20:18

Ser ingen poäng med det alls, förutom att det är en lite kul artefakt. Filerna
på stickan kan precis lika gärna laddas ner.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-09-22 20:34

Jo så är det ju... i teorin.

Av praktiska skäl har det aldrig gått.

Dels har jag inte hittat någon vettig skivbutik på nätet som man kan lita på, och dels säljs de typ alltid i mp3 eller med regionsbegränsningar (itunes). Anledningen till att jag vill ha kvar originalet är att jag vet vad som händer med ivarjefall filmer som flyttas runt och kopieras mellan hårddiskar, de tappar data. Har en del fula småklipp från kanske 10-15 år sen, och vissa har fått rosa fält här och där och vissa är bara väldigt suddiga/visar block-effekter. Detsamma kanske händer med musik? Man vill ju inte tappa upplösning eller rent av få låten att hacka bara för att den flyttats runt. Och flyttas runt måste den, för mina hårddiskar håller aldrig mer än 3-5 år... För att inte tala om ifall en diskcrash skulle inträffa. Då är det viktigt att jag får tanka ner en gratis (eller starkt subventionerad) kopia av redan köpt musik. Men som sagt, nån sån skivbutik har jag inte hittat. Eller är jag överdrivet paranoid? :)

Kommer den där USB-stickan få samma effekt av att bara ligga? Alltså, att de ntappar data av sig självt är ju rätt självklart, men komemr dne hålla i 2år, 10år, 25år eller 50-100år? En pressad CD som inte används kan ju hålla riktigt länge vad jag hört.
Senast redigerad av usling 2009-09-22 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-09-22 20:36

Albumet lär ju finnas tillgängligt på internet för illegal nerladdning (fast för dig blir det ju laglig nerladdning eftersom du har betalat för låtarna) i väldigt många år framöver, så isåfall är det ju bara att du köper ett nytt USB minne och laddar ner låtarna.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-22 21:41

usling skrev:Jo så är det ju... i teorin.

Av praktiska skäl har det aldrig gått.

Dels har jag inte hittat någon vettig skivbutik på nätet som man kan lita på, och dels säljs de typ alltid i mp3 eller med regionsbegränsningar (itunes). Anledningen till att jag vill ha kvar originalet är att jag vet vad som händer med ivarjefall filmer som flyttas runt och kopieras mellan hårddiskar, de tappar data. Har en del fula småklipp från kanske 10-15 år sen, och vissa har fått rosa fält här och där och vissa är bara väldigt suddiga/visar block-effekter. Detsamma kanske händer med musik? Man vill ju inte tappa upplösning eller rent av få låten att hacka bara för att den flyttats runt. Och flyttas runt måste den, för mina hårddiskar håller aldrig mer än 3-5 år... För att inte tala om ifall en diskcrash skulle inträffa. Då är det viktigt att jag får tanka ner en gratis (eller starkt subventionerad) kopia av redan köpt musik. Men som sagt, nån sån skivbutik har jag inte hittat. Eller är jag överdrivet paranoid? :)

Kommer den där USB-stickan få samma effekt av att bara ligga? Alltså, att de ntappar data av sig självt är ju rätt självklart, men komemr dne hålla i 2år, 10år, 25år eller 50-100år? En pressad CD som inte används kan ju hålla riktigt länge vad jag hört.

Filer som kopieras mellan hårddiskar tappar INTE data. Inte heller gör musikfiler det. Sker så är det fel på hårddisken och handhavandet. Du kan kopiera tusentals gånger utan att det blir någon som helst skillnad och skulle det bli skillnad har du gjort något annat än kopierat.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-22 21:42

JB skrev:Albumet lär ju finnas tillgängligt på internet för illegal nerladdning (fast för dig blir det ju laglig nerladdning eftersom du har betalat för låtarna) i väldigt många år framöver, så isåfall är det ju bara att du köper ett nytt USB minne och laddar ner låtarna.

Det spelar ju ingen roll om han har betalt för filerna tidigare eller inte. Handlingen att ladda ned dem är precis lika olaglig i allafall. Att man sen TYCKER att man har rätt att göra det är ju en annan femma.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-09-22 22:38

UrSv skrev:Filer som kopieras mellan hårddiskar tappar INTE data. Inte heller gör musikfiler det. Sker så är det fel på hårddisken och handhavandet. Du kan kopiera tusentals gånger utan att det blir någon som helst skillnad och skulle det bli skillnad har du gjort något annat än kopierat.

Men mina små filmer, mestadels rippade från filmsnuttar från dataspel (Command & Conquer, 1995) är fulla av hack och error i både ljud och bild. De har flyttats mellan olika hårddiskar, men aldrig varit inblandade i avancerade fildelningsprotokoll osv. Det betyder alltså att jag haft fel på någon hårddisk i kedjan? Jag har svårt att se hur handhavandet kan gå snett om man i windows drar filerna från ena disken och kopierar dem till den andra disken. Eller om man i nätverk mellan två datorer (med TP-kabel) kopierar dem.

Och oavsett teorin bakom det hela, så verkar det ha gått snett nånstans. Och det har jag ju inte lust med när det gäller musik jag gillar allra mest. Det är ju svårt att veta om det är fel på en hårddisk om det inte är uppenbart. Vilket det bevisligen inte varit då jag är rätt van med datorer och jag har inte märkt nåt när jag kopierat.

Att ingen svarat på min ursprungliga fråga tolkar jag som att ingen vet. Och det kan jag verkligen förstå. Men vi kan ju utvidga frågan till övriga minnestyper som liknar USB-stickor, typ SSD-hårddiskar, minneskort till kameror osv och då under låg eller mycket låg användning, typ arkivering. Jag vet att de har ett visst antal läs/skrivcykler, men det är inte intressant för detta ändamål.

Jag har dock inte det minsta intresse av att den här tråden blir ännu en fildelningsdebatt då såna debatter, precis som politiska, är baserade på massa tyckanden som är omöjliga att bevisa. Filosofiskt lagda personer kan gärna diskutera skillnad mellan moral och lag, och vad som är viktigt, men inte här tack :wink:
Senast redigerad av usling 2009-09-22 22:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-09-22 22:39

UrSv skrev:
JB skrev:Albumet lär ju finnas tillgängligt på internet för illegal nerladdning (fast för dig blir det ju laglig nerladdning eftersom du har betalat för låtarna) i väldigt många år framöver, så isåfall är det ju bara att du köper ett nytt USB minne och laddar ner låtarna.

Det spelar ju ingen roll om han har betalt för filerna tidigare eller inte. Handlingen att ladda ned dem är precis lika olaglig i allafall. Att man sen TYCKER att man har rätt att göra det är ju en annan femma.

Ja men jag lovar att 99% av befolkningen tycker att det är rätt att ladda ner ett album man har betalat för, vissa löjliga lagar är till för att brytas (jag försöker inte legalisera piratkopiering, men har man betalat för ett album så ska man få ladda hem det igen om det försvinner)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-22 23:50

UrSv skrev:Filer som kopieras mellan hårddiskar tappar INTE data. Inte heller gör musikfiler det.

Mjo, asså, det gör de ju. Man har ett visst antal oupptäck- eller okorrigerbara fel per miljard bitar i alla sånna här transaktioner. När det börjar handla om mycket data över lång tid kommer man ounvikligen att tappa data. Därför sparar man alltid en hash av all data man bryr sig om så att man kan kontrollera om någonting hänt, och man har alltid flera kopior.

Det finns filsystem som gör sånt här internt. Inte Windows dock...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 00:44

Tillräckigt för att det blir felstavingar i dokument eller hål i låtar? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-23 01:04

Förhoppningsvis inte. ;)
En bit här och där kan man däremot räkna med att det byts värde på även om sakerna är hela. Om man dessutom väntar tills den enda disken som den enda kopian ligger på börjar bli lite krasslig innan man gör något kan det ju hända tråkiga saker...

Trasiga bandkablar är också jobbigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 07:43

Okejdå, känner du till ett enda fall där resultatet blivit dataförvanskning eller hål i nån låt? 8) 8O :P :lol:

.... eller kan vi nöjja oss med att problemen med musiken på en USB-sticka i praktiken handlar om något annat än filkopieringsförvanskning? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-23 08:03

nolimitsoya skrev:
UrSv skrev:Filer som kopieras mellan hårddiskar tappar INTE data. Inte heller gör musikfiler det.

Mjo, asså, det gör de ju. Man har ett visst antal oupptäck- eller okorrigerbara fel per miljard bitar i alla sånna här transaktioner. När det börjar handla om mycket data över lång tid kommer man ounvikligen att tappa data. Därför sparar man alltid en hash av all data man bryr sig om så att man kan kontrollera om någonting hänt, och man har alltid flera kopior.

Det finns filsystem som gör sånt här internt. Inte Windows dock...

Jo, men då har ju kopiering misslyckats och utförs igen. Lyckas inte den tar man ju backupkopian. Jag vidhåller att för alla vettiga tillämpningar och tillfällen är data samma i källfilen som i målfilen. Är det inte det är det per definition inte en kopiering då en kopiering gör en kopia av ett original. Sen att det finns specialfall när jag någon mindre kunnig person mer eller mindre medvetet har sönder en fil kan man ju kanppast räkna in i begreppet kopiering. Att en solstorm eller annat slår eller har sönder en fil eller så är ju inte direkt intressant för just denna diskussion.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-23 08:39

Min erfarenhet av USB stickor är att dom har sämre hållbarehet än andra medier. Praktiska och bra för tillfälliga filer, men inget jag permanent skulle ha min skivsamling på direkt :?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-23 10:29

2-ch skrev:Min erfarenhet av USB stickor är att dom har sämre hållbarehet än andra medier. Praktiska och bra för tillfälliga filer, men inget jag permanent skulle ha min skivsamling på direkt :?

Jag känner mig hyggligt trygg efter att ha kopierat lite bra-att-ha till min Sandisk Cruzer och sen tvättat den i 60 grader med centrifugering på 1600 varv/min. Den funkade efteråt :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-23 10:44

UrSv skrev:Jag känner mig hyggligt trygg efter att ha kopierat lite bra-att-ha till min Sandisk Cruzer och sen tvättat den i 60 grader med centrifugering på 1600 varv/min. Den funkade efteråt :)

Det är ju bra om man nu behöver tvätta av dom ibland :D
Men 2 av mina (råkade just vara sandisk cruzer) blev plötsligt oläsbara. Inget att göra förutom att lämna in dom till metallåtervinning.
Så jag känner mig hyggligt otrygg.

Användarvisningsbild
housemicke

Re: hållbarhet på USB-minne jämfört med CD

Inläggav housemicke » 2009-09-23 16:10

usling skrev:Hej. Jag köper en hel del elektronisk musik, och nu har det börjat ges ut album på usb-minne, ljudet är i både wav och mp3 samt en del extramaterial.

här är info: http://www.compactstick.com/

Men hur länge borde en sån här hålla?
Hur länge håller en fabrikspressad CD, om man spelar den ytterst sällan?

Jag brukar rippa CD-skivor till lossless ljudformat och spela från datorn, men man vill ju ha kvar originalet. Detta ställs nu på sin spets för min absoluta favoritgrupp, Infected Mushroom, släppte precis en ny skiva, och den kommer som compactstick snart med en extra låt och lite fluff. Men den må ICKE gå sönder av sig själv för fort, för det kommer få tråkiga konsekvenser för min omgivning :)

http://www.psyshop.com/shop/Sticks/hom/hom1cs064.html

jag har lite koll på djsvängen, och de allra flesta köper mer digitalt än fysiska produkter, mitt tips är att ha en separat hd som du kopierar över all musik till eller kanske 2 separata, dessa kopplar du bara in när du ska föra över nya grejer för att spara och "ifallatt" din primära hd krashar.

btw den där pinnen borde hålla typ 1000 överskrivningar eller nåt om den är flashbaserad, men skit kan gå sönder precis när som helst. det är upp till dig att förekomma händelsen, tror mest den är tänkt som leveransmedium.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-09-23 18:38

Jag känner mig hyggligt trygg efter att ha kopierat lite bra-att-ha till min Sandisk Cruzer och sen tvättat den i 60 grader med centrifugering på 1600 varv/min. Den funkade efteråt :)

Jag har ett USB-minne som blev tvättat i 50 grader, och torktumlat 5-6
gånger innan jag kom på att det låg i en innerficka.

Det var 1 år sen nu, och minnet funkar fortfarande. Filerna som låg på det
gick att läsa utan problem.

Angående hårddiskar så ja, om datan har förändrats, så har en disk i
"kedjan" varit trasig. Felkorrigeringen/styrkortet kan gå sönder. Det är ett
vanligt fel på Seagate-diskar. Det man kan gör för att undvika det är att köpa
något annat ;)

En systemdisk med det felet får Windows att haverera direkt. Ett enda bitfel
= kaputt.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2009-09-23 18:52

MagnusÖstberg skrev:Okejdå, känner du till ett enda fall där resultatet blivit dataförvanskning eller hål i nån låt? 8) 8O :P :lol:

.... eller kan vi nöjja oss med att problemen med musiken på en USB-sticka i praktiken handlar om något annat än filkopieringsförvanskning? ;)

Hål i en låt har jag fått i allra högsta grad p.g.a. kopiering från en hårddisk till en usb-sticka. Diverse segment fattades helt och på flera ställen hade samplingsinformationen korrumperats. Stickan var inte ens ett år gammal då, nu har den fyra år på nacken och fungerar mycket tveksamt. Tror inte det är själva lagringen som är problemet, utan usb-gränssnittet. Vissa datorer har ibland väldigt svårt att ens känna av den, och gör den det kan det gå som sirap.

Jag skulle alltså inte lita på usbminnen som permanentlagring av någonting viktigt alls.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-23 19:31

A_Lindberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:Okejdå, känner du till ett enda fall där resultatet blivit dataförvanskning eller hål i nån låt? 8) 8O :P :lol:

Hål i en låt har jag fått i allra högsta grad p.g.a. kopiering från en hårddisk till en usb-sticka. Diverse segment fattades helt och på flera ställen hade samplingsinformationen korrumperats. Stickan var inte ens ett år gammal då, nu har den fyra år på nacken och fungerar mycket tveksamt. Tror inte det är själva lagringen som är problemet, utan usb-gränssnittet. Vissa datorer har ibland väldigt svårt att ens känna av den, och gör den det kan det gå som sirap.

Jag skulle alltså inte lita på usbminnen som permanentlagring av någonting viktigt alls.

Ja, alltså det där är ett specialfall. Det är väldans vanligt med just trasiga saker att det verkar som om de har gått sönder. Det kan man nog inte undvika. :wink:

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-10-13 23:07

Nolimitsoya: Mjo, asså, det gör de ju. Man har ett visst antal oupptäck- eller okorrigerbara fel per miljard bitar i alla sånna här transaktioner.

Nej, nu håller jag inte alls med. Det kan bli bitfel vid läsning av data, men varje datablock på alla data-lagringsmedier har checksummor sparade som det kontrolleras mot vid varje läsning. Det gör att samtliga bitfel som uppstår kommer att automatiskt generera en omläsning av datat tills det blir korrekt.
Om läsning har gjorts X gånger och inte lyckats så genereras en felkod, så felaktig data kan aldrig läsas.

Överföring över nätverk fungerar på liknande sätt med checksummor, acknowledge paket etc. För den intresserade rekommenderas läsning av boken TCP/IP Illustrated volume 1.

För att säga det enkelt: Läsning, kopiering och skrivning blir alltid rätt (om inte hårdvaran är mycket trasig, och då blir det normalt jättefel).

Det som kan inträffa är att data blir förstört av annan anledning. Tex om det kommer damm på en hårddisk eller om man drar lite med en magnet över hårddisken.
USB eller andra flash-minnen borde tåla det mesta, men det beror på tillverkningsnoggrannhet, och den varierar mycket mellan olika tillverkare. Det största problemet är att väldigt många USB-minnen är avsiktliga förfalskningar.
Ett vanligt sätt att förfalska ett USB-minne är ett litet minne som man påstår är stort genom att stoppa in en firmware som fejkar större lagringskapacitet än den faktiskt har. Tex ett 8GB minne låtsas att det är 64GB. Så länge användaren inte lagrar mer än 8GB så går allt bra. Lagrar man mer så blir data korrupt. Om du har betalat orimligt lite för ditt USB-minne så är den nästan säkert ett fake-minne. Är du osäker så kan du testa om minnet är väl fungerande med USB flash drive tester.

Och så kan förståss även äkta USB-minnen gå sönder. Generellt så är de tåligare än hårddiskar, men de behandlas oftast mycket mer ovarsamt.
Dyra SSD-diskar har ibland testats till sjukt bra siffror gällande MTBF (mean time between failure) som kan ligga på flera hundra år. Det förutsätter dock att man inte utsätter dem för ovarsam behandling.

[/quote]

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-10-14 10:38

silvervarg skrev:Dyra SSD-diskar har ibland testats till sjukt bra siffror gällande MTBF (mean time between failure) som kan ligga på flera hundra år. Det förutsätter dock att man inte utsätter dem för ovarsam behandling.

Hur gör man för att testa i flera hundra år, saker som funnits i ett decenium eller mindre?
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-10-14 11:14

DIRAVI skrev:
silvervarg skrev:Dyra SSD-diskar har ibland testats till sjukt bra siffror gällande MTBF (mean time between failure) som kan ligga på flera hundra år. Det förutsätter dock att man inte utsätter dem för ovarsam behandling.

Hur gör man för att testa i flera hundra år, saker som funnits i ett decenium eller mindre?

Varit på IKEA nån gång? :)

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-14 11:32

DIRAVI skrev:

Man gör stresstest på ett stort antal produkter. Då kan man med statistik komma fram till ett svar som stämmer rätt ok.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2009-10-14 13:21

usling skrev:Men mina små filmer, mestadels rippade från filmsnuttar från dataspel (Command & Conquer, 1995) är fulla av hack och error i både ljud och bild. De har flyttats mellan olika hårddiskar, men aldrig varit inblandade i avancerade fildelningsprotokoll osv. Det betyder alltså att jag haft fel på någon hårddisk i kedjan? Jag har svårt att se hur handhavandet kan gå snett om man i windows drar filerna från ena disken och kopierar dem till den andra disken. Eller om man i nätverk mellan två datorer (med TP-kabel) kopierar dem.

De här problemen beror inte, jag upprepar: inte, på att filerna har kopierats mellan hårddiskar. Att råka ut för datakorruption trots att Windows sagt att det har gått bra händer inte. Det finns få tillfällen det faktiskt kan hända, vid strömavbrott och vid somliga typer av hårdvarufel.

Det som du råkat ut för är förmodligen att dom gamla filmsnuttarna är komprimerade med någon riktigt gammal codec, och codecen som du använder för dekomprimeringen (uppspelning) är inte helt kompatibel med den som användes för komprimeringen då det begav sig.

Bra exempel är gamla Indeo-codecs, dom tidiga inofficiella versionerna av DivX etc. Många av dessa är svårt att hitta riktigt vettiga codecs till idag. Lösningen är att leta lite mer, och spara codecen som fungerar. Vill amn inte det kan man alltid leta reda på codec som fungerar och sedan spara filerna okomprimerat.

Du kan också prova att använda någon av de mediaspelare som inte förlitar sig på Windows-codecs. T.ex. VLC eller SMplayer. Se http://smplayer.sourceforge.net/ och http://www.videolan.org/vlc/

Jag kan i princip ta gift på att dina filer går utmärkt att spela upp om man krånglar lite. Skicka dom till mig om du inte lyckas. :)

Samma sak kommer inte att hända med t.ex. mp3 eftersom det numera är ett så pass spritt och standardiserat format. Riktigt tidiga mp3or eller riktigt tidiga spelare som ska spela sentida filer kan drbbas av problem. T.ex. fanns det inte variabel bithastighet i början av mp3s liv.

Många RIKTIGT gamla mp3or som man kunde stöta på ibland lät "bubbligt", och var olyssningsbara. Det var många som trodde att det berodde på filöverföringsfel, men det var helt enkelt så att dom var nerladdade från en webserver som inte kände til filformatet mp3 och sålunda adderade radbrytningar i binärfilen. Går att åtgärda med ett program som heter uncooker.

Edit: Fördelen med en cd/dvd är att all data normalt inte försvinner om den blir skadad. Det går nästan alltid att rädda en del. Ett USB-minne som dör kan vara knepigare.

Edit2: Har du kastat filerna in och ut på disketter eller repiga cd-skivor kan man råka ut för korrupt data, men då slutar filen i princip alltid vid korruptionen.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-10-14 13:34

ligger det någon sanning i att om usb stickan får ligga för länge utan att användas så "laddas den ur" att den får ström från usb porten är väl givet men frågan om den kan tappa minnet om internströmmen tar slut för att den varit oaktiv för länge?

(jag tog det själv som en skröna då det lät lite halliballi)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-10-16 21:27

Mina Usb stickor av den första generationen krånglar så ofta att jag inte vågar använda stickorna till annat än att flytta data mellan olika datorer.
Vet inte om modernare stickor har högre kvalite i kontakterna så att dom är garanterat glappfria.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-10-16 22:25

Egerwood, du kan vara lugn. USB-stickor som ligger utan att anändas laddar inte ur. De (dvs flash-minne) drar inte ström. De fungerar på samma sätt som minneskort av flash-typ, som t.ex CF/SD/MMC/...
Jag förutsätter nu att vi pratar max om storleksordningen 10 år. Pratar vi om storleksordningen 100 år så kanske vi måste tänka annorlunda.

Helmut, syftar du på att de fysiska kontaktern i USB-interfacet glappar?
Det kan hända om man har kontakter av dålig kvalitet (tunnt med metall) och drar den ut och in mycket frekvent eller våldsamt. Jag har dock aldrig haft detta problem. Om det skulle uppstå så borde man kunna få kontat om man tex trycker lätt på minnet i lämplig riktning, och då kan man i alla fall rädda ut data-innehållet.

Återgå till Teknikforum