usling skrev:Men mina små filmer, mestadels rippade från filmsnuttar från dataspel (Command & Conquer, 1995) är fulla av hack och error i både ljud och bild. De har flyttats mellan olika hårddiskar, men aldrig varit inblandade i avancerade fildelningsprotokoll osv. Det betyder alltså att jag haft fel på någon hårddisk i kedjan? Jag har svårt att se hur handhavandet kan gå snett om man i windows drar filerna från ena disken och kopierar dem till den andra disken. Eller om man i nätverk mellan två datorer (med TP-kabel) kopierar dem.
De här problemen beror
inte, jag upprepar:
inte, på att filerna har kopierats mellan hårddiskar. Att råka ut för datakorruption trots att Windows sagt att det har gått bra händer inte. Det finns få tillfällen det faktiskt kan hända, vid strömavbrott och vid somliga typer av hårdvarufel.
Det som du råkat ut för är förmodligen att dom gamla filmsnuttarna är komprimerade med någon riktigt gammal codec, och codecen som du använder för dekomprimeringen (uppspelning) är inte helt kompatibel med den som användes för komprimeringen då det begav sig.
Bra exempel är gamla Indeo-codecs, dom tidiga inofficiella versionerna av DivX etc. Många av dessa är svårt att hitta riktigt vettiga codecs till idag. Lösningen är att leta lite mer, och spara codecen som fungerar. Vill amn inte det kan man alltid leta reda på codec som fungerar och sedan spara filerna okomprimerat.
Du kan också prova att använda någon av de mediaspelare som inte förlitar sig på Windows-codecs. T.ex. VLC eller SMplayer. Se
http://smplayer.sourceforge.net/ och
http://www.videolan.org/vlc/
Jag kan i princip ta gift på att dina filer går utmärkt att spela upp om man krånglar lite. Skicka dom till mig om du inte lyckas.
Samma sak kommer inte att hända med t.ex. mp3 eftersom det numera är ett så pass spritt och standardiserat format. Riktigt tidiga mp3or eller riktigt tidiga spelare som ska spela sentida filer kan drbbas av problem. T.ex. fanns det inte variabel bithastighet i början av mp3s liv.
Många RIKTIGT gamla mp3or som man kunde stöta på ibland lät "bubbligt", och var olyssningsbara. Det var många som trodde att det berodde på filöverföringsfel, men det var helt enkelt så att dom var nerladdade från en webserver som inte kände til filformatet mp3 och sålunda adderade radbrytningar i binärfilen. Går att åtgärda med ett program som heter uncooker.
Edit: Fördelen med en cd/dvd är att all data normalt inte försvinner om den blir skadad. Det går nästan alltid att rädda en del. Ett USB-minne som dör kan vara knepigare.
Edit2: Har du kastat filerna in och ut på disketter eller repiga cd-skivor kan man råka ut för korrupt data, men då slutar filen i princip alltid vid korruptionen.