1. Vad krävs det för att man skall kunna köra digitalt in från en vanlig cd-spelare? Jag har en SONY cdp-xb 920 QS med digital coaxial och behringern har något som kallas AES/EBU?
2. Skulle jag kunna åstakomma dessa filder kurvor med DCX2496 eq?

Moderator: Redaktörer

UrSv skrev:Det är inget problem att koppla ihop om man bara gör rätt. Jag brukar läsa hos Rane när jag undrar:
http://www.rane.com/note149.html
Det finns flera mod på nätet och det funkar nomralt faktiskt direkt men det är naturligtvis inte att rekommendera. Enklast är väl deras egen anpassare SRC2496 men det kostar ju.

JB skrev:Finns parametrisk EQ som fungerar riktigt bra (går att lägga både på ingångarna och på utgångarna) beror lite på hur brant du delar och lite annat hur många EQ kurvor du kan lägga in, men det går att lägga in rätt många och jag tror knappast det ska vara några problem att få till kurvorna nedan.
Digitalingågen vet jag tyvärr inte hur den fungerar då jag aldrig använt den =/
peetwa skrev:JB skrev:Finns parametrisk EQ som fungerar riktigt bra (går att lägga både på ingångarna och på utgångarna) beror lite på hur brant du delar och lite annat hur många EQ kurvor du kan lägga in, men det går att lägga in rätt många och jag tror knappast det ska vara några problem att få till kurvorna nedan.
Kan man använda denna shelving, alltså för att åstakomma en sluttning och inte klockformer. Jag är rudis på detta så ursäkta för mitt dåliga ordval.
JB skrev:peetwa skrev:JB skrev:Finns parametrisk EQ som fungerar riktigt bra (går att lägga både på ingångarna och på utgångarna) beror lite på hur brant du delar och lite annat hur många EQ kurvor du kan lägga in, men det går att lägga in rätt många och jag tror knappast det ska vara några problem att få till kurvorna nedan.
Kan man använda denna shelving, alltså för att åstakomma en sluttning och inte klockformer. Jag är rudis på detta så ursäkta för mitt dåliga ordval.
Du kan ställa in Q värdet som anger bredden på området du ändrar, men själva formen går inte att ändra, sluttningar går att fixa med LP och HP filter dock, tex om du vill göra baffelstegskompensation

peetwa skrev:JB skrev:peetwa skrev:JB skrev:Finns parametrisk EQ som fungerar riktigt bra (går att lägga både på ingångarna och på utgångarna) beror lite på hur brant du delar och lite annat hur många EQ kurvor du kan lägga in, men det går att lägga in rätt många och jag tror knappast det ska vara några problem att få till kurvorna nedan.
Du kan ställa in Q värdet som anger bredden på området du ändrar, men själva formen går inte att ändra, sluttningar går att fixa med LP och HP filter dock, tex om du vill göra baffelstegskompensation
Kan man lägga två filter på varandra tex en dip i en slutning. Och går det att göra sådanna här avanserade saker på apparatens knappar eller måste man kopla den till en dator då?
UrSv skrev:Lönar det sig att pilla med tanle på hur svårt det brukar vara att få tag i såna där specialare?
Köp en färdig Neutrik [url=http://www.neutrik.com/Secure30/getMedia?encoding=ISO-8859-1&client=neutrik&saveAs=true&saveAsName=08_Accessories_PG_2009-V10_E.pdf&mediaPath=D:\DATA\CLIENT\neutrik\media\downloads\&mediaSavedName=Media_1078981069.pdf&contentType=application/pdf]Neutrik NADITBNC-MX eller NADITBNC-M konverterare[/url]
Finns på Thomann:
http://www.thomann.de/se/neutrik_naditbncmx.htm
Eller Polteknik om man hellre vill handla i Sverige och inte vill köpa nåt annat skoj samtidigt från Thomann:
http://www.polteknik.se/prod_item.php?prod=8525
Neutrik skrev:NADITBNC-MX 3 pole XLR male cable con. female BNC chassis 75 Ω BNC input and 110 Ω XLR output
Rane skrev:No satisfactory resistor-only network exists to convert between AES3id or S/PDIF and AES3 even though one appears in the AES3id document
Rane skrev:Going the other way you do not need the attenuator since all AES3 receivers can handle the smallest in-spec AES3id or S/PDIF output signal as long as a minimum of 200 mV arrives.
Mich skrev:peetwa skrev:Skulle det gå att slänga ihop en sånhär själv? Går den där uhm "transformatorn" i mitten att få tag på?
Ursäkta, men missade du mitt inlägg![]()
Eller blir det för billigt och enkelt med ett motstånd?
//Michael
UrSv skrev:Problemet är väl snarast signalnivån i den lösningen?
MrQaffe skrev:för att se om dcxen kan göra det man önskar kan man ladda hem fjärrstyrningsprogrammet och köra det utan hårdvaran, man får en bra bild av möjligheterna på det sättet.
http://behringerdownload.de/_software/D ... _1_16a.zip
Ultradriven kan köras helt utan dator, men det är mycket enklare om man styr den via en dator, och man får en mycket bättre överblick av sina inställningar via datorn, och kan dessutom "rita&dra" upp sina kurvor direkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster