Frågor angående Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Frågor angående Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496

Inläggav peetwa » 2009-10-30 17:14

Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat på dessa frågor. Jag står inför ett köp så jag är jätte glad för svar så jag inte hoppar i galen tunna. :D

1. Vad krävs det för att man skall kunna köra digitalt in från en vanlig cd-spelare? Jag har en SONY cdp-xb 920 QS med digital coaxial och behringern har något som kallas AES/EBU?

2. Skulle jag kunna åstakomma dessa filder kurvor med DCX2496 eq?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-30 17:22

Finns parametrisk EQ som fungerar riktigt bra (går att lägga både på ingångarna och på utgångarna) beror lite på hur brant du delar och lite annat hur många EQ kurvor du kan lägga in, men det går att lägga in rätt många och jag tror knappast det ska vara några problem att få till kurvorna nedan.
Digitalingågen vet jag tyvärr inte hur den fungerar då jag aldrig använt den =/

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-30 17:23

Det är inget problem att koppla ihop om man bara gör rätt. Jag brukar läsa hos Rane när jag undrar:

http://www.rane.com/note149.html

Det finns flera mod på nätet och det funkar nomralt faktiskt direkt men det är naturligtvis inte att rekommendera. Enklast är väl deras egen anpassare SRC2496 men det kostar ju.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-30 17:34

UrSv skrev:Det är inget problem att koppla ihop om man bara gör rätt. Jag brukar läsa hos Rane när jag undrar:

http://www.rane.com/note149.html

Det finns flera mod på nätet och det funkar nomralt faktiskt direkt men det är naturligtvis inte att rekommendera. Enklast är väl deras egen anpassare SRC2496 men det kostar ju.

Verkar finnas lite billigare prylar. Men dom är inte heller gratis (1000 kr)

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-30 17:36

JB skrev:Finns parametrisk EQ som fungerar riktigt bra (går att lägga både på ingångarna och på utgångarna) beror lite på hur brant du delar och lite annat hur många EQ kurvor du kan lägga in, men det går att lägga in rätt många och jag tror knappast det ska vara några problem att få till kurvorna nedan.

Kan man använda denna shelving, alltså för att åstakomma en sluttning och inte klockformer. Jag är rudis på detta så ursäkta för mitt dåliga ordval. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-30 17:54

peetwa skrev:
JB skrev:Finns parametrisk EQ som fungerar riktigt bra (går att lägga både på ingångarna och på utgångarna) beror lite på hur brant du delar och lite annat hur många EQ kurvor du kan lägga in, men det går att lägga in rätt många och jag tror knappast det ska vara några problem att få till kurvorna nedan.

Kan man använda denna shelving, alltså för att åstakomma en sluttning och inte klockformer. Jag är rudis på detta så ursäkta för mitt dåliga ordval. :)

Du kan ställa in Q värdet som anger bredden på området du ändrar, men själva formen går inte att ändra, sluttningar går att fixa med LP och HP filter dock, tex om du vill göra baffelstegskompensation

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-30 18:00

JB skrev:
peetwa skrev:

Du kan ställa in Q värdet som anger bredden på området du ändrar, men själva formen går inte att ändra, sluttningar går att fixa med LP och HP filter dock, tex om du vill göra baffelstegskompensation

Kan man lägga två filter på varandra tex en dip i en slutning. Och går det att göra sådanna här avanserade saker på apparatens knappar eller måste man kopla den till en dator då?

Bild

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-30 18:17

peetwa skrev:
JB skrev:
peetwa skrev:

Kan man lägga två filter på varandra tex en dip i en slutning. Och går det att göra sådanna här avanserade saker på apparatens knappar eller måste man kopla den till en dator då?

Bild

Det där är inga problem att fixa, om det där är hela frekvenskurvan så kan du lägga ett LP filter först och sedan ett BP med högt Q värde för att få till dippen

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-30 18:20

Cool!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-30 22:18

Den har 110 ohm inimpedans och konsument digital S/PDIF är 75 ohm.

Från din CD gör du ett kablage med 75 ohms koax. I kontakten som passar Behringer så kopplas ett motstånd parallellt på ? ohm. Behringer har trafo på ingången. Så det borde inte behövas någon anslutning till jord i den änden, även om din CD 'hänger i luften'.

? = (efter lite räkning) 236 ohm
1/75 = 1/110 + 1/236

//Michael

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-31 02:03

Dina önskade kurvor är som sagt inga som helst problem att fixa till med denna.
Tänk bara på att om du kopplar digitalt in måste du ha en 6 kanals volymkontroll efter...

Enklast fixat genom att koppla på external processor ingången på en hembiomaskin.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-10-31 08:14

Digitalt in ger full volym om man inte begränsar på utgången som AVR7000 menar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-31 08:47

Oki, jag har en Denon AVR-3802 som befinner sig någonstans mellan GBG och Malmö. För hoppningen är att denna skall lösa jobbet. Är det så?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-31 09:31

peetwa skrev:Oki, jag har en Denon AVR-3802 som befinner sig någonstans mellan GBG och Malmö. För hoppningen är att denna skall lösa jobbet. Är det så?

Ja.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-31 09:38

Tur! :)

Det verkar oskäligt dyrt med konverterare och M-audio Co3 verkar ha gått ur produktion.

Bild

Skulle det gå att slänga ihop en sånhär själv? Går den där uhm "transformatorn" i mitten att få tag på?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-10-31 10:24

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-31 10:40

Lönar det sig att pilla med tanle på hur svårt det brukar vara att få tag i såna där specialare?

Köp en färdig Neutrik [url=http://www.neutrik.com/Secure30/getMedia?encoding=ISO-8859-1&client=neutrik&saveAs=true&saveAsName=08_Accessories_PG_2009-V10_E.pdf&mediaPath=D:\DATA\CLIENT\neutrik\media\downloads\&mediaSavedName=Media_1078981069.pdf&contentType=application/pdf]Neutrik NADITBNC-MX eller NADITBNC-M konverterare[/url]

Finns på Thomann:

http://www.thomann.de/se/neutrik_naditbncmx.htm

Eller Polteknik om man hellre vill handla i Sverige och inte vill köpa nåt annat skoj samtidigt från Thomann:

http://www.polteknik.se/prod_item.php?prod=8525

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-31 10:47

UrSv skrev:Lönar det sig att pilla med tanle på hur svårt det brukar vara att få tag i såna där specialare?

Köp en färdig Neutrik [url=http://www.neutrik.com/Secure30/getMedia?encoding=ISO-8859-1&client=neutrik&saveAs=true&saveAsName=08_Accessories_PG_2009-V10_E.pdf&mediaPath=D:\DATA\CLIENT\neutrik\media\downloads\&mediaSavedName=Media_1078981069.pdf&contentType=application/pdf]Neutrik NADITBNC-MX eller NADITBNC-M konverterare[/url]

Finns på Thomann:

http://www.thomann.de/se/neutrik_naditbncmx.htm

Eller Polteknik om man hellre vill handla i Sverige och inte vill köpa nåt annat skoj samtidigt från Thomann:

http://www.polteknik.se/prod_item.php?prod=8525

Jag kollade på den där men den är från XLR till RCA*. Men den är kanske inte riktningsberoende (jag är för dålig på elektronik för att kunna avgöra sådant). Skulle det alltså gå att köra den RCA (digital coaxial) till XLR (AES/EBU)?

*(Neutrík NADITBNC-MX - AES/EBU BNC adapter, male XLR (110ohm) to female BNC (75ohm). )

Tack för all hjälp så här långt!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-31 10:54

Jodå, de är riktningsberoende, och du menade nog BNC till XLR, så det är viktigt att du tar en en M eller MX istället för F eller FX som jag fattat det. Dock kostar ju en RCA till BNC 20 spänn på Elfa så det är ju inget stort problem.

Alltså en styck Elfa 46-500-08 och sen en MX borde funka kalas.

Neutrik skrev:NADITBNC-MX 3 pole XLR male cable con. female BNC chassis 75 Ω BNC input and 110 Ω XLR output

Sen är det visst lite fel i listan i katalogen men kollar man på bilderna och läser hela texten blir det rätt med M/MX.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-31 11:11

Oki, jag är med.

Tryckfelsnisse har varit framme och kastat om begreppen på thomanns hemsida jmf med neutriks produktkatalog.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-31 11:14

Aes ebu ingångar kan ta enot spdif signal, och de flesta spdif kan ta emot aes ebu signaler, OBS de flesta , inte alla!
Man får in ljud på ingången med en vanlig rca xlr adapter, men en trafo är ju elegantare, och anpassar även impedansen.
för att se om dcxen kan göra det man önskar kan man ladda hem fjärrstyrningsprogrammet och köra det utan hårdvaran, man får en bra bild av möjligheterna på det sättet.

http://behringerdownload.de/_software/D ... _1_16a.zip

Ultradriven kan köras helt utan dator, men det är mycket enklare om man styr den via en dator, och man får en mycket bättre överblick av sina inställningar via datorn, och kan dessutom "rita&dra" upp sina kurvor direkt.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-31 14:04

Som sagt, funkar gör det ju men det är långt ifrån optimalt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-31 15:08

peetwa skrev:Skulle det gå att slänga ihop en sånhär själv? Går den där uhm "transformatorn" i mitten att få tag på?

Ursäkta, men missade du mitt inlägg :wink:

Eller blir det för billigt och enkelt med ett motstånd?

//Michael

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-31 15:40

Problemet är väl snarast signalnivån i den lösningen?

Rane skrev:No satisfactory resistor-only network exists to convert between AES3id or S/PDIF and AES3 even though one appears in the AES3id document

Funkar gör det dock onekligen (det vet jag eftersom jag testade med min DCX2496).

Rane skrev:Going the other way you do not need the attenuator since all AES3 receivers can handle the smallest in-spec AES3id or S/PDIF output signal as long as a minimum of 200 mV arrives.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-10-31 15:41

Mich skrev:
peetwa skrev:Skulle det gå att slänga ihop en sånhär själv? Går den där uhm "transformatorn" i mitten att få tag på?

Ursäkta, men missade du mitt inlägg :wink:

Eller blir det för billigt och enkelt med ett motstånd?

//Michael

Nej, men lösningen låter för enkel :) . Dom andra två jag sett har en transformator. Men fixar ett motstånd biffen så är det väll det bästa.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-31 18:52

UrSv skrev:Problemet är väl snarast signalnivån i den lösningen?

Den lilla skillnaden gör nog inte så mycket (21%).
Behringen kräver 0,3Vpp. Enligt sidan som länkades till ovan skall S/PDIF ha 0,5Vpp (om det stämmer vet jag inte). Jag har en Pioneer DVD som ger 0,48Vpp.

PS. Svårt hitta motstånd på 236ohm, så 237 ohm får väljas (elfa 60-715-42).

//Michael

Edit: Tagit bort något som blev feltänkt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-31 23:14

är det en DSP-historia det där DCX? Om det är digitalt betyder det att det införs fördröjning i signalen? Kan ju vara lite knepigt att ha det till delar av högtalarna ifall det tillförs fördröjning. Eller tänker jag fel? Det verkar ju vara många som använder det och är nöjda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-11-01 00:50

I det här fallet så fördröjs ju signalen likadant för hela frekvensregistret, musiken kommer typ 10ms fördröjd, och det är inget man störs av precis.
Det är skillnad om man gör filter som fördröjer olika mellan elementen, då låter det inte bra.
Man kan däremot använda fördröjning för att korrigera för avstånden mellan elementen om det skulle behövas när man gör ett delnnigsfilter.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-01 07:52

MrQaffe skrev:för att se om dcxen kan göra det man önskar kan man ladda hem fjärrstyrningsprogrammet och köra det utan hårdvaran, man får en bra bild av möjligheterna på det sättet.

http://behringerdownload.de/_software/D ... _1_16a.zip

Ultradriven kan köras helt utan dator, men det är mycket enklare om man styr den via en dator, och man får en mycket bättre överblick av sina inställningar via datorn, och kan dessutom "rita&dra" upp sina kurvor direkt.

Det verkat som om mitt zipprogram tycker att denna filen är skadad och inte vill öppna den. Jag har försökt ta den från lite olika ställen. Jag får dra ner den på jobbet och hoppas att det funkar.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-11-01 09:53

Filen är OK. Testade just.

Nästa

Återgå till Teknikforum