Min skivspelare går för fort. Varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dwarb

Min skivspelare går för fort. Varför?

Inläggav dwarb » 2009-11-19 16:15

Jag köpte en begagnad skivspelare för någon månad sedan - en systemdek I 900. När jag skulle spela en singel igår tyckte jag att musiken inte lät rätt och när jag manuellt räknade varvtal visade det sig att den snurrade ung 48 varv på en minut. Alltså ca 7% för snabbt. Det är svårt att få fram info om skivspelaren eftersom det är en instegsmodell men Systemdek använder såvitt jag förstår i allmänhet synkrona AC-motorer.

Varför skulle en sådan gå för fort?
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-11-19 16:41

För att motståndet är för lågt. Det kan gå att justera, gjorde det på min Dual CS-450.
Vet dock inte om det går på din, men kolla på vinylengine.com, där finns ett fint forum.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Kaha

Re: Min skivspelare går för fort. Varför?

Inläggav Kaha » 2009-11-19 16:55

dwarb skrev:Jag köpte en begagnad skivspelare för någon månad sedan - en systemdek I 900. När jag skulle spela en singel igår tyckte jag att musiken inte lät rätt och när jag manuellt räknade varvtal visade det sig att den snurrade ung 48 varv på en minut. Alltså ca 7% för snabbt. Det är svårt att få fram info om skivspelaren eftersom det är en instegsmodell men Systemdek använder såvitt jag förstår i allmänhet synkrona AC-motorer.

Varför skulle en sådan gå för fort?

Är det bara på 45 rpm den går för fort?

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-11-19 17:35

@lazpete: Jag ska undersöka om det finns justeringsmöjligheter när jag kommer hem. Men jag tycker att en synkron motor bara borde kunna gå för långsamt om motståndet blir för högt? Eller tänker jag fel?

@Kaha: Man flyttar remmen manuellt mellan två remskivor på motoraxeln så jag utgick ifrån att felet kvarstår även vid 33 varv. Har två små barn så jag hann inte räkna varvtal igen :oops:

Även det ska undersökas när jag kommer hem.
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-11-19 17:53

fast om motståndet blir för svagt, går motorn för fort.
lasse

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-11-19 18:04

Tack för länken!

Vill absolut inte vara dryg men hittade detta på wikipedia:

"Synchronous motors have the following advantages over non-synchronous motors: Speed is independent of the load, provided an adequate field current is applied."

Jag trodde att hastigheten styrdes av nätfrekvensen? Det är därför jag inte begriper hur motorn kan gå för fort.

Har någon råkat ut för något liknande?
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-19 18:10

Istället för att räkna varv kan du skriva ut ett papper som du lägger på din spelare. Här är en t.ex:

http://www.extremephono.com/ftp/50Hz.PDF

När strecken "står still" har du rätt hastighet.

Jag har läst någonstans att just systemdek spelare har haft problem med vissa komponenter fast då har den lagt av helt, dock har det varit möjligt att laga det.

Det kan vara någon komponent som åldrats, t.ex. en kondensator som gör att den går för fort.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-11-19 18:34

dwarb skrev:Jag trodde att hastigheten styrdes av nätfrekvensen? Det är därför jag inte begriper hur motorn kan gå för fort.

Jag trodde också att synkronmotorer styrdes av nätfrekvensen. Och dom ska inte bromsas, det blir nog bara svaj som resultat.

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-11-19 19:39

Jaha, då har jag nog inte justerat min :)
men rätt fart har den nu
Senast redigerad av lazpete 2009-11-19 20:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-19 20:13

Kan det vara för tjock drivrem monterad?
Det låter kanske dumt, men det ändrar faktiskt utväxlingen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-11-19 20:21

paa skrev:Kan det vara för tjock drivrem monterad?

Bestäms inte det av diametern på remskivorna? yttermåttet är ju samma oavsett remens tjocklek, om man nu inte har en rem som är så fel i mått att den inte kan ligga an mot "remskivekanten"

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-11-19 20:24

Jag hittade också info om det där - det låter litet ointuitivt att tjockleken på remmen spelar roll men det är tydligen så. Jag skall skriva ut Fjonkens blad och testa att byta ut remmen mot fiskelina och se hur det påverkar hastigheten.

Just nu är det tre (3) småttingar här - men senare ikväll ska här experimenteras!
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2009-11-19 20:32

dwarb skrev:Tack för länken!

"Synchronous motors have the following advantages over non-synchronous motors: Speed is independent of the load, provided an adequate field current is applied."

Jag trodde att hastigheten styrdes av nätfrekvensen? Det är därför jag inte begriper hur motorn kan gå för fort.

En synkronmotor ansluten direkt till el-nätet snurrar alltid med nätets frekvens. Frekvensen i nätet kan variera något, men jag har för mig att det är +-0,5Hz.

Kolla så att remmen ligger helt rätt på motortrissan och mot tallriken. Om motortrissan har en kant som sticker ut och remmen hamnat på den så kommer skivspelaren att gå hörbart för fort.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-11-19 20:34

Kaha skrev:
dwarb skrev:Tack för länken!

En synkronmotor ansluten direkt till el-nätet snurrar alltid med nätets frekvens. Frekvensen i nätet kan variera något, men jag har för mig att det är +-0,5Hz.

Kolla så att remmen ligger helt rätt på motortrissan och mot tallriken. Om motortrissan har en kant som sticker ut och remmen hamnat på den så kommer skivspelaren att gå hörbart för fort.

Då har jag en asynkron motor antagligen.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-11-19 20:43

Läst lite mer om sstemdek, och de verkar inte ha den bästa motorn. En del klagar på för snabb gång, och då verka kladd med tejp på undertallriken vara ett bra tips för att få ner farten/öka diametern på den.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-19 21:19

MrQaffe skrev:
paa skrev:Kan det vara för tjock drivrem monterad?

Bestäms inte det av diametern på remskivorna? yttermåttet är ju samma oavsett remens tjocklek, om man nu inte har en rem som är så fel i mått att den inte kan ligga an mot "remskivekanten"

Det är radien mätt genom centrum på remmen, där den ligger emot remskivan som ger utväxlingen.
Om remmen är tjockare så blir det procentuellt större ökning av radien vid lilla remskivan jämfört med radien vid stora remsivan, och hastigheten blir då högre.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 22:15

paa skrev:Det är radien mätt genom centrum på remmen, där den ligger emot remskivan som ger utväxlingen.
Om remmen är tjockare så blir det procentuellt större ökning av radien vid lilla remskivan jämfört med radien vid stora remsivan, och hastigheten blir då högre.

Är du alldeles säker på det? Om du limmar på en massa tyngdlösa tjocka klossar på utsidan av remmen, så att den blir ordentligt tjockare, men fortfarande går fint att snurra runt trissorna, så skulle hastigheten påverkas, alltså?

Anledningen till utväxlingen är ju att periferifarten är densamma på bägge hjulen, men diametern olika. Periferifarten påverkas ju just vid periferin.

Jag är skeptisk, som du märker, men kan övertygas av solida argument. Låt höra!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-19 22:24

Radien vid anläggningsytan, är den samma, även om remmen hade varit 1cm tjock.
Bredden kan däremot ställa till det.

Är det så att ändringen av nätspänningen från 220V till 230V, inte skulle ha någon som helst betydelse? Kanske den går att driva med 15V?
Nu är jag iofs inte säker på hur gammal spelaren är.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-19 22:33

Det finns spelare med synkronmotorer som har en egen generator, och alltså inte använder nätfrekvensen. Thorens TD126 är ett sådant exempel; det finns säkert massor. På en sådan spelare ställer man om frekvensen på en oscillator för att ändra farten på skvtallriken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-11-19 23:39

Ok, har nu skrivit ut testmönstret och kollat hastigheten. Skivspelaren går något fort - svårt att kvantifiera hur mycket dock. Motorn är kopplad till nätström via 2 kondensatorer. Inget att justera där annat än att ev löda loss och mäta upp kondensatorerna.

Jag ska i första hand laborera med att lägga på ett lager tejp på skivtallrikens trissa.
Senast redigerad av dwarb 2009-11-19 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-11-19 23:50

Här finns det vettiga argument för att remmens tjocklek spelar roll för hastigheten:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55364
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-20 00:10

Det där va ju en skojig diskussion.
Vi kan ju tänka kamrem på en bilmotor. Om en tjockare rem skulle ändra hur respektive axel snurrar i förhållande till varandra, så skulle bilen stanna ganska fort, kanske innan vi hinner köra iväg. :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-20 00:16

Skall du ändå löda loss kondingarna och mäta dom så beställ/köp kondingar med samma värde i förväg, lär inte kosta många kronor och du kan bli "up and running" med en gång. OM det nu är det som är problemet.

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-11-20 00:24

:D Jag får inte heller ihop det. Men empiriskt har ju många sett att hastigheten förändras med tjockare rem. Kanske skall man tänka sig remmen som en del i utväxlingen och inte bara något som överför hastigheten mellan två hjul? Intressant är också att fundera på vad som händer med en väldigt tjock rem iom att den komprimeras på insidan och sträcks på utsidan?
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-20 00:45

Jo, att en tjockare rem påverkar hastigheten på en skivspelare, är kanske inte så konstigt. Den ökade tröghet det otvivelaktigt medför borde ju ge minskad hastighet, inte ökad.

Men det finns ju tillräckligt med teknologer på forumet, som kanske kan tänkas ge oss klarhet. :)

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2009-11-20 03:56

Jag har funderat på det här och kommit fram till följande:

Eftersom hjulen är olika stora kan inte remmen vara helt odeformerad när den är böjd runt båda hjulen (förutsatt att hjulen snurrar). Så runt åtminstonde det ena hjulet måste remmens innerdiameter vara antingen komprimerad eller expanderad.

Alltså, det som är 1 cm innerdiameter när remmen är böjd runt det mindre hjulet kommer att vara mer än 1 cm när remmen är böjd runt det större hjulet. Rent intuitivt känns det som att remmens tjocklek och kanske även material kommer att påverka exakt hur mycket.

Med reservation för att min intuition är helt åt skogen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-20 09:56

Ragnwald skrev:Det där va ju en skojig diskussion.
Vi kan ju tänka kamrem på en bilmotor. Om en tjockare rem skulle ändra hur respektive axel snurrar i förhållande till varandra, så skulle bilen stanna ganska fort, kanske innan vi hinner köra iväg. :wink:

Vid kamrem eller en kedjedrift kan man helt bortse från delningsdiametrar och remtjocklek, kedjeglappets inverkan på exakta kedejedelningen mm, mm, det är enbart antal kuggar på de båda dreven som ger utväxlingen, så länge inget kuggar över. Men, det är en helt annan sak med släta remmar som är flexibla, där hamnar delningsdiametern ganska nära mitt i remmen, om den inte har någon cord som flyttar styvhetsmax ur centrum (vilket t.ex kilremmar har).
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-20 10:33

paa skrev:Men, det är en helt annan sak med släta remmar som är flexibla, där hamnar delningsdiametern ganska nära mitt i remmen, om den inte har någon cord som flyttar styvhetsmax ur centrum (vilket t.ex kilremmar har).

Menar du alltså att remmen deformeras på insidan så att den är kortare där? Eller vad händer egentligen?

Jag köper empiriska data som säger att du har rätt, men jag vill veta varför.

Jag trodde att detta var enkelt! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-20 12:39

perstromgren skrev:Menar du alltså att remmen deformeras på insidan så att den är kortare där? Eller vad händer egentligen?

Om man kröker en rem kommer insidan tryckas ihop lika mycket som utsidan sträcks. Den inre halvan fungerar då som påbyggnad på pinnen man kröker den runt, och dess radie relativt remmens längdoförändrade mitt ökar med en halv remtjocklek. :)
Det har jag aldrig tänkt på... Tack paa! :mrgreen:

Kan man till och med tänka sig att kraften hamnar där remmen är som styvast och att diametern därför flyttar ännu längre ut än remmitten?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-11-21 01:01

Helt rätt om remmen, dvs det är centrum av remmen som man räknar på vid drivning. Bra förklaringar av Paa. Perstromgren har helt rätt att remmen deformeras då den böjs runt drivskivan och runt skivtallriken, fast mycket mer då den går runt drivskivan. Centrum på remmen har dock så gott som ingen deformation, och därför får man nästan exakt rätt resultat om man räknar hasigheten utgående från centrum på remmen.

Det som faktiskt inte tas upp i den här tråden är att nätfrekvensen faktiskt varierar en del. Man kan vara ganska säker på att den är något under 50Hz dagtid då elnätet är relativt hårt belastat. För att inte klockor som nyttjar nätfrekvensen för tidshållning skall gå mycket fel så kompenserar med detta genom att med flit köra för hög frekvens när lasten går ner (typiskt nattetid).
Det är därför troligt att du kvällstid när barnen har lagt sig har något för hög frekvens i väggen. Dock inte i den storleksordning som du verkar ha problem med här. Snarare max +/-1% som variation från 50Hz.

Jag var tidigare inblandad i ett projekt på HiFiforum där vi planerade att bygga en DIY skivspelare och diskuterade bl.a. hur vi skulle få mycket noggrann hastighet på spelaren, helt oavsett tröghet och med minimalt behov av injustering.
Vi kom fram till en hel del saker teoretiskt, men innan vi byggt något praktiskt så la jag ner mitt deltagande i projektet pga tids och intressebrist.

Nästa

Återgå till Teknikforum