Moderator: Redaktörer
dwarb skrev:Jag köpte en begagnad skivspelare för någon månad sedan - en systemdek I 900. När jag skulle spela en singel igår tyckte jag att musiken inte lät rätt och när jag manuellt räknade varvtal visade det sig att den snurrade ung 48 varv på en minut. Alltså ca 7% för snabbt. Det är svårt att få fram info om skivspelaren eftersom det är en instegsmodell men Systemdek använder såvitt jag förstår i allmänhet synkrona AC-motorer.
Varför skulle en sådan gå för fort?
dwarb skrev:Jag trodde att hastigheten styrdes av nätfrekvensen? Det är därför jag inte begriper hur motorn kan gå för fort.
Har någon råkat ut för något liknande?
paa skrev:Kan det vara för tjock drivrem monterad?
Det låter kanske dumt, men det ändrar faktiskt utväxlingen.
dwarb skrev:Tack för länken!
Vill absolut inte vara dryg men hittade detta på wikipedia:
"Synchronous motors have the following advantages over non-synchronous motors: Speed is independent of the load, provided an adequate field current is applied."
Jag trodde att hastigheten styrdes av nätfrekvensen? Det är därför jag inte begriper hur motorn kan gå för fort.
Kaha skrev:dwarb skrev:Tack för länken!
Vill absolut inte vara dryg men hittade detta på wikipedia:
"Synchronous motors have the following advantages over non-synchronous motors: Speed is independent of the load, provided an adequate field current is applied."
Jag trodde att hastigheten styrdes av nätfrekvensen? Det är därför jag inte begriper hur motorn kan gå för fort.
En synkronmotor ansluten direkt till el-nätet snurrar alltid med nätets frekvens. Frekvensen i nätet kan variera något, men jag har för mig att det är +-0,5Hz.
Kolla så att remmen ligger helt rätt på motortrissan och mot tallriken. Om motortrissan har en kant som sticker ut och remmen hamnat på den så kommer skivspelaren att gå hörbart för fort.
MrQaffe skrev:paa skrev:Kan det vara för tjock drivrem monterad?
Det låter kanske dumt, men det ändrar faktiskt utväxlingen.
Bestäms inte det av diametern på remskivorna? yttermåttet är ju samma oavsett remens tjocklek, om man nu inte har en rem som är så fel i mått att den inte kan ligga an mot "remskivekanten"
paa skrev:Det är radien mätt genom centrum på remmen, där den ligger emot remskivan som ger utväxlingen.
Om remmen är tjockare så blir det procentuellt större ökning av radien vid lilla remskivan jämfört med radien vid stora remsivan, och hastigheten blir då högre.
Ragnwald skrev:Det där va ju en skojig diskussion.
Vi kan ju tänka kamrem på en bilmotor. Om en tjockare rem skulle ändra hur respektive axel snurrar i förhållande till varandra, så skulle bilen stanna ganska fort, kanske innan vi hinner köra iväg.
paa skrev:Men, det är en helt annan sak med släta remmar som är flexibla, där hamnar delningsdiametern ganska nära mitt i remmen, om den inte har någon cord som flyttar styvhetsmax ur centrum (vilket t.ex kilremmar har).
perstromgren skrev:Menar du alltså att remmen deformeras på insidan så att den är kortare där? Eller vad händer egentligen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster