Riktmikrofon med följeautomatik, finns det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Riktmikrofon med följeautomatik, finns det?

Inläggav PerStromgren » 2010-01-22 11:52

Jag fick en sådan tokig, men smart idé i går kväll, att jag skulle vilja lufta den. Problemet är att när jag kommer på något smart, har någon redan gjort det, för sådär 30 år sedan. Så jag kanske ska fråga om detta redan är provat, och varför det inte funkar...

I alla fall. Varje gång någon ska presentera något för ett stort antal perosner på en scen, får vederbörande en mik på sig, antingen med bygel runt örat, eller en mygga fastsatt i kläderna. Det blir ofta strul med dessa, och blir dessutom rejält fult. Men skulle man inte kunna konstruera en starkt riktad mik, med styrutrustning som får ett mål att följa? Det skulle kunna vara en enkel knapp i väldefinierad färg, eller något sådant. Med tanke på hur bra följefokus funkar i en kamera, borde detta inte vara alls omöjligt.

Resultatet skulle bli att man fick bort miken och pysslet med den från scenen, och byte av talare skulle kunna ske mycket enklare. Man kan också tänka sig att utveckla systemet till flera talare.

Nå, har detta provats? Och varför funkar det inte, i så fall. Eller är det bara för dyrt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-22 13:09

Problemet är väl om talaren rör sig så att avståndet till micken varierar. Ljudstyrkan åker ju då upp och ner.

Finns små högpresterande myggor från DPA* i olika färger som används vid bla. operaföreställningar. De borde inte vara något större problem för en talare. Man kan köra dom med sändare för trådlös uppkoppling.

*DPA 4060/61

/Peter

Användarvisningsbild
Stegvis

Inläggav Stegvis » 2010-01-22 13:16

Tracking-tekniken finns redan m.hj.a. visionsystem som följer en aktiv
IR-sändare, köpegrejor alltihopa plus lite programmering.

Om en riktmikrofon gör jobbet lika bra som en mygga har jag ingen koll på.
En kurrande mage på talaren (eller andra oönskade kroppsljud) borde
komma med bättre i alla fall.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2010-01-24 22:11

Använd en sådanhär mic :-), Jag har en...
Kolla beskrivningen:
http://www.prosoundweb.com/article/print/a_look_at_the

Sedan bara skriva automatföljar programmet :-)

- Bosse

Återgå till Teknikforum