Moderator: Redaktörer
6550 skrev:Vore kul att jämföra dels hur mycket fo flyttar sig och dels hur mycket Q-värdena ändras mellan olika material och se om ändringen i båda fallen följs åt eller om det skiljer. På bilderna hittills verkar det som om det skiljer sig. (Om någon förstod vad jag skrev ska jag be att få en kort men kärnfull sammanfattning)
Ragnwald skrev:Vad är Twaron? Aramidfiber?
Allram skrev:DVD-ai skrev:vilken madrass från Ikea är det som gäller om man vill satsa på den ?!
Jag passar vidare frågan till Kodapan, som stod för madrassen. Jag vet ärligt talat inte själv.
celef skrev:nu är jag lite skeptisk, kan ni berätta om teströret lite mer utförligt, skulle exempelvis en mdf-skiva blockera röret mellan mik och högtalare?
Allram skrev:celef skrev:nu är jag lite skeptisk, kan ni berätta om teströret lite mer utförligt, skulle exempelvis en mdf-skiva blockera röret mellan mik och högtalare?
Jag förstår nog inte din fråga riktigt med mdf-skivan.
Men test nr 2 gick till så att ett 4" bredbandselement monterades lufttätt i ena änden av det 110 cm långa 100mm röret. Den andra ändan av röret var helt öppen. Mikrofonen var placerad precis i gränssnittet mellan rörets öppna öppning och omgivande luft. .Röret fylldes med den densitet av moff som uppmättes vara optimalt i test nr 1.
Frekvensgången mättest upp mha MLS-brus, helt ogate'at. Mer är nog inte att säga om setupen tror jag.
celef skrev:just precis, så om det testade dämpmaterialet i röret byttes ut mot en mdf-skiva (eller annat ej luftgenomsläppligt material) så skulle mätresultatet se ut som att materialet hade enorm dämpning?
paa skrev:Kan du förklara hur röret med gullfiberfyllning kan ha högre nivå vid 20 Hz än utan fyllning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster