Den första mätningen försöker ge en bild av hur mycket dämpmaterialet lyckas sänka lådans resonansfrekvens och dess Q-värde. Varje materials optimala densitet i lådan har fastställts genom att mer och mer material har fyllts på tills man når ett resonansfrekvensminimum innan resonansfrekvensen stiger igen, pga för hårt packat dämpmaterial.
De testade materialen är:
*Polyester - Vanligt syntetiskt dämpmaterial som finns billigt överallt. Mitt hette GAS Polyester, troligen köpt på BRL ett antal år sedan.
*Acoustic Ull - Köpt nyligen på Hifikit. Är det detta Öhmaniter kallar för täckjacksfoder??
*Ull - Tvättad, långfibrig fårull, även detta köpt på Hifikit.
*Gullfiber - 45 mm i den sort som används till bla väggisolering
*IKEA Skummadrass - 70 mm(?) hederlig skummadrass med öppna
celler. Den här typen har en sida som ser ut som "äggkartong".
*Teijin Twaron - Ett svindyrt material som består av extremt tunna men starka fibrer av aramid. De som är så tunna och lätta att man blir tokig. Det flyger överallt och sätter sig gärna i näsan och andra jobbiga ställen. Är så otroligt lätt så det känns lustigt att hålla i det. Man håller en fotbollsstor dämpmaterialsklump i handen men den väger inget! Detta material används egentligen i vävd form som skyddsbarriär i skottsäkra västar, nålstickssäkra skyddshandskar etc, men några audiofiler i Holland provade att använda det som dämpmaterial i högtalare och är lyriska över resultatet. Jag var helt enkelt tvungen att prova vad det går för

Ett impedanssvep för varje material fick visa på vad det lyckats åstadkomma. Jag använde ett 4 Ohms 12" element i en alldeles för liten låda, för att få så stort utslag på resonansfrekvensändringarna som möjligt. Alla diagram har Ull i gult som referens.
Ull vs Tomlåda:
Tomlåda: 60.9 Hz Q 1.06,
Ull: 55.0 Hz Q 0.78

Ull vs Gullfiber:
Gullfiber: 56.7 Hz Q 0.81

Ull vs Polyester:
Polyester: 55.8 Hz Q 0.87

Ull vs Acoustic Ull:
Acoustic Ull: 59.4 Hz Q 0.92

Ull vs IKEA:
IKEA: 55.0 Hz Q 0.78

Ull vs Twaron:
Twaron: 55.0 Hz Q 0.84

Om man tar hänsyn till både resonansfrekvens och Q-värde tycker jag mig finna följande placering, bäst till sämst med angiven optimal densitet:
1. Ull 23g/l
2. IKEA-madrass 16g/l
3. Twaron 9g/l
4. Gullfiber 15g/l
5. Polyester 17g/l
6. Acoustic Ull 26g/l
Tack till Kodapa som sponsrat medd Gullfiber och IKEA-madrass!
I del två redovisas de akustiska dämpegenskaperna hos materialen. Kommer senare...