Behringer battle! EMM-13D082 vs. ECM8000

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
THomaX

Behringer battle! EMM-13D082 vs. ECM8000

Inläggav THomaX » 2010-11-08 23:59

Hej!

Mitt första inlägg här fast jag har smygläst forumet i flera år.

Tänkte att jag skulle köpa mätutrustning för att kunna mäta upp den bedrövliga akustiken i mitt vardagsrum.
Med denna akustik kan jag ha betydligt billigare utrustning än mina Emotivor och Swanar känns det som.
Så jag har läst överallt tills jag blir gråhårig, ju mer jag läser desto snurrigare blir jag!
Har bara mätt lite enkelt med en Radioshack förut, MYCKET att försöka lära sig nu.

Alla trådar som handlat om mätmicar som jag läst handlar mer eller mindre om ECM8000 att vara eller icke vara på något vis...

Tänkte köpa ett E-mu 0404 (det är väl fortfarande ett av dom bättre korten för en vettig peng att köpa idag?) och ev. en kalibrerad ECM8000, så jag jämför ECM8000 och EMM-13D082/H på www.ibf-acoustic.com och undrar varför jag aldrig sett EMM-13D082 nämnas?

Så till frågorna:

Är inte EMM-13D082 värd sitt pris? Den ser väldigt rak ut i kurvan om man tittar på sample-calibration-sheet tycker min amatörskalle iaf, men det jag såg idag precis är att det står EMM-07D145 på sample filen så jag vet inte om den kurvan stämmer till EMM-13D082 micen?
Är den för liten och kort för att vara bra eftersom en mätmic verkar ska vara rätt lång och smal så den inte stör mätresultatet.

Det jag tänkte att om jag köper EMM-13D082 så verkar den hålla så pass rak kurva så jag slipper hålla reda på kalibreringsfiler när jag ska försöka lära mig mäta, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Hoppas jag inte lagt in mitt inlägg helt fel nu så man får smisk för sitt första inlägg!!
Tänkte starta en egen tråd men verkade lite onödigt eftersom det inte är ett rent köpråd jag e ute efter utan mer info om EMM-13D082.

/Thomas

Nu blev det en egen tråd iallafall! :)
(Utbruten från annan mätmickstråd)

/K12

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-09 08:19

Ibf EMM-13D082 är förmodligen en bättre mätmikrofon än Behringer ECM-8000. Det är antagligen så att Behringer finns i nästan vilken butik som helst och att den är billig som gjort den populär, inte att den är en utpräglad mätmikrofon med noggrann specifikation.

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-09 09:58

Du säger förmodligen, då låter det som en liten chansning om man köper den för dubbla priset av en ECM8000.
Är den bättre så har jag inget mot att lägga den extra pengen, men får man inget extra för det så känns det ju lite onödigt.
En liten nackdel är väl att det är mini-xlr kontakt på den och att den är i kortaste laget, men den kanske är mer framtagen att mäta i högtalarlådor än i rum.
Tror du man kan lita på att sample filen för EMM-13D082 stämmer på ett ungefär så man kan slippa tänka på att korrigera mätvärdena om man inte ska mäta väldigt noggrant?

/Thomas

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-09 11:51

Ett sample är ju inget annat än ett exempel på hur det kan se ut.

Jag skrev förmodligen därför att jag inte besitter någon kunskap om hur dessa mikrofoner skiljer sig från exemplar till exemplar eller hur prestanda håller sig över tiden. Helt klart får man inte hur mycket som helst för små pengar. Behovet för den enskilde tycker jag kan bestämma vilken nivå man vill lägga sig på. För amatörmätningar av t.ex. akustik räcker en simpel elektretkapsel för någon tia.

Den nämnda EMM-13D082/H har lite flera data angivna (bl.a. distorsion) än vad gäller Behringer.
Att det sitter en Mini-XLR är väl ingen nackdel. Det är en vanligt förekommande kontakt och den är behändigare i formatet än en vanlig XLR som jag tycker är för stor i förhåallande till vad som krävs. En normal XLR är dimensionerad för 16 A, en mini-XLR för 5 A. En mikrofon drar max 10 mA via fantomatningen.

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-09 18:02

Roger:

Jag vet att sample är bara ett exempel, det jag tänkte på var om det exemplet kan tänkas vara i närheten av vad micen presterar eller om det rent utav är en glädje sample för jag tycker den ser lite för bra ut för att vara en sån billig mic, jag uttryckte mig kanske lite dåligt innan.

Jag vet att EMM-13D082 är en relativt billig mic men mot ECM8000 är den "dyr" och frågan är om man får något mer för pengarna.
Antar att det bara är att beställa en EMM-13D082 och hoppas på det bästa när man läser korrigeringsfilen.
Borde inte bli för krokig kurva med tanke på att det står: Guaranteed frequency resp., uncal ± 1dB 100 - 5.000.
Hoppas att den inte viker av för snabbt under 100Hz för jag vill helst kunna läsa av den en bit under 20Hz utan att använda korrigeringsfilen för att vara lite bekväm.

Micen är bara 8cm lång, tror du att micstativet kan påverka mätningen när det kommer så nära kapseln?

Att jag tyckte mini-xlr är en nackdel beror på att på thomann.de hade dom inga mini-xlr kablar vad jag kunde se och då trodde jag inte den var speciellt vanlig, annars tycker jag den är smidig när det gäller storleken.
Får kanske tillverka egen kabel.

Tack för dom snabba svaren Roger! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-09 20:05

Ibf är duktiga på att svara. Dra iväg ett mejl och fråga! För mig är en riktig mätmikrofon en mikrofon med känt beteende. Därför bör en sådan vara kalibrerad=uppmätt. Det kan också vara bra om den klarar högre ljudtryck med låg distorsion. Mätningar i t.ex. högtalarnas närhet ger höga nivåer.

Mini-XLR kallas även Tiny-XLR och används flitigt på lavermikrofoner ("myggor") som ansluts till externa drivaggregat eller trådlösa sändare. Hos Thomann kan du söka på Artikelnr. 132201, 187209 eller 234344. Tror också att Ibf kan skicka med en passande kabel.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-11-09 22:34

RogerGustavsson skrev:Tror också att Ibf kan skicka med en passande kabel.

Köpte nyligen en EMM-13D082 från dem och det ingår en mini-XLR till XLR-kabel. Fick även med ett datablad liknande de exempel som finns på hemsidan samt kalibreringsdata på CD.

EDIT: Och såhär mäter mitt exemplar:

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-11-09 22:56

Imponerande. :)

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-10 01:10

Roger:

Det finns 2 varianter av EMM-13D082, den ena klarar 125db och den andra 140 db, ingen större prisskillnad så jag tänkte slå till på 140db varianten.

3dB THD limit > 140dBspl är det okey dist? Vet tyvärr inte var man ska dra gränsen, men jag antar att det är okey.

Tackar för tipsen på mini-xlr kontakterna!
Men nu när jag läser att Crumboo fick med en kabel till sin mic så ska jag beställa micen först, efter det vet jag om jag behöver beställa kontakterna från Thomann samtidigt som jag beställer E-mu 0404.

Crumboo:

Det var trevlig info du kom med nu.
Kul att se hur din mic mäter. :)

Den grafen tycker jag ser bra ut och borde fungera att mäta rätt "hyfsat" utan att behöva använda sig av kalibreringsdokumentet.

Det blir att beställa en EMM-13D082 nu. :)
Hur lång tid tog det för dig att få hem micen?

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-11-10 09:07

THomaX skrev:Roger:

Det finns 2 varianter av EMM-13D082, den ena klarar 125db och den andra 140 db, ingen större prisskillnad så jag tänkte slå till på 140db varianten.

3dB THD limit > 140dBspl är det okey dist? Vet tyvärr inte var man ska dra gränsen, men jag antar att det är okey.

Tackar för tipsen på mini-xlr kontakterna!
Men nu när jag läser att Crumboo fick med en kabel till sin mic så ska jag beställa micen först, efter det vet jag om jag behöver beställa kontakterna från Thomann samtidigt som jag beställer E-mu 0404.

Crumboo:

Det var trevlig info du kom med nu.
Kul att se hur din mic mäter. :)

Den grafen tycker jag ser bra ut och borde fungera att mäta rätt "hyfsat" utan att behöva använda sig av kalibreringsdokumentet.

Det blir att beställa en EMM-13D082 nu. :)
Hur lång tid tog det för dig att få hem micen?

Hej det tog ca en vecka har jag för mig. Observera att det inte bara är distortionen som skiljer mellan de båda varianterna; känsligheten skiljer en hel del också. Så vilken variant man väljer är kanske inte helt självklart (från mailkorrespondens med ibf-akustik):

The /H type has a 3% distortion limit of 140dBspl guaranteed or better say 145dBspl typical. Sensitivity is 6mV @94dBspl typical.

The /S version has a 3% distortion limit of 125dBspl . Sensitivity is about 40 mV @94dBspl typical.

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-10 09:56

Hej Crumboo!

En vecka var inte farligt lång tid.

Vad innebär den skillnaden på känsligheten mellan dom 2 olika EMM-13D082?
Vilken variant är det du har?

/Thomas

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-11-10 10:35

skillnaden i känslighet gör att för att verkligen kunna nyttja mikrofonen låga dist vid lägre ljudtryck måste man ha en lågbrusigare och mera linjer förstärkare. det gäller då för den mikrofonen med lägre känslighet. skillnaden är ca 16 dB i känslighet ju. för enbart frekvensgångsmätningar spelar det mindre roll. egentligen skulle jag vilja veta egenbruset oxå för mikrofonen. alt. en distkurva vid olika ljudtryck. men absolut att det är imponerande prestanda för priset.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-11-10 11:28

rikkitikkitavi skrev:skillnaden i känslighet gör att för att verkligen kunna nyttja mikrofonen låga dist vid lägre ljudtryck måste man ha en lågbrusigare och mera linjer förstärkare. det gäller då för den mikrofonen med lägre känslighet. skillnaden är ca 16 dB i känslighet ju. för enbart frekvensgångsmätningar spelar det mindre roll. egentligen skulle jag vilja veta egenbruset oxå för mikrofonen. alt. en distkurva vid olika ljudtryck. men absolut att det är imponerande prestanda för priset.

Den enda distkurva som jag hittat ser ut såhär:

Bild

Det ska vara en typisk kurva, men jag har inte någon uppmätt för min mikrofon. Observera att kurvan gäller /H-modellen (jag har /S-modellen).

Enligt ett mail jag fått så är distortionen vid 100 dB för /S-varianten ungefär som vid 120 dB för /H-varianten (ca 0.3%).

När det gäller egenbruset så är detta angivet (för båda modellerna) till <28 dBspl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-10 11:39

Bild
Vad händer ovan 16kHz ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-11-10 12:25

Ragnwald skrev:Vad händer ovan 16kHz ?

Tjadu... kalibreringsdatan som jag fått sträcker sig till 20 kHz iallafall och där är nivån -0.78 dB.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-11-10 12:31

kanske avfasningen som är på halva mikens längd börjar spöka och generera kamfiltereffekter?

enligt data är miken 82 mm och det ser ut som den är ca 35-40 mm bakom vilket ger en våglängd om ca 1,5-1,6 kHz när man börjar se den effekten.

Och visst kanske man kan se en antydan till kamfilter redan < 2 kHz som blir större och större ju högre i frekven man går?
Samtidigt börjar responsen falla lite, vilket inte är så konstigt då fronten endast är 7 mm vilket ger ett mindre baffelsteg (jmfr med ECM8000)

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-10 16:09

rikkitikkitavi skrev:skillnaden i känslighet gör att för att verkligen kunna nyttja mikrofonen låga dist vid lägre ljudtryck måste man ha en lågbrusigare och mera linjer förstärkare. det gäller då för den mikrofonen med lägre känslighet. skillnaden är ca 16 dB i känslighet ju. för enbart frekvensgångsmätningar spelar det mindre roll. egentligen skulle jag vilja veta egenbruset oxå för mikrofonen. alt. en distkurva vid olika ljudtryck. men absolut att det är imponerande prestanda för priset.

Rudis som man är så förstod jag tyvärr inte allt det där. :oops:
Kan du ta det på lättbegriplig svenska också? :)
Förklara gärna för/nackdelar mellan dom två olika alternativen.

Vad räknas som lägre känslighet, är det t.ex. 6mV eller 40mV.
Kanske är självklart för den som är mer insatt, vilket inte jag är tyvärr.

Jag tänkte beställa ett E-mu 0404 men vet inte vad det har för linjäritet eller hur lågbrusig den är, så jag vet inte vilket mic som skulle passa bäst till den.

Lyssnar man på ordet "känslighet" så vill man ju tro att det har nåt med hur låga ljud micen kan uppfånga, men det är säkert helt fel.

Hoppas ni står ut med mina rudis frågor!
Man måste ju börja lära sig någonstans...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-11-10 16:38

Känsligheten om 6 mV/Pa (=94 dB) är rätt normalt. 40 mV innebär att mindre förstärkning behövs i mikrofonförstärkaren. Vilka svaga ljud som kan fångas upp beror mera på brusnivån. Brusnivån hos mikrofonen är okej, mätmikrofoner med små membran får högre brusnivå. Det signalbrusförhållande man får är inte så känsligt. Vid musikinspelning kan mikrofoner med lägre brusnivå vara fördelaktiga och i vissa fall ett måste om man vill få bra signalbrusförhållande.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-11-10 22:12

thomax, Roger sammanfattade det rätt så väl.

Jag vill bara röra till det med följande:

Om du tittar på bilden i posten från Crumboo över dist- ljudtryck ser du att disten planar ut ner mot 0,2% när man sänker ljudtrycket, det är bruset som överväger mer och mer.

Med ett brus på 28 dBspl betyder det att man har ett signal/brusförhållande på
94 - 28 = 66 dB vid 1 Pa ljudtryck. Det är mycket bra.

(nu är nog bruset a-vägt så det är lite sämre i verkligheten)

Dömma av kurvan torde därför 0,2% inkludera mikstärkaren, även också möjligen ljudgeneratorn (vi vet inte hur ljudet genererats)

det är inte säkert att en känsligare mik (mer mV/Pa) ger bättre signal / brus förhållande för det kan vara så att det är olika elekttronik i själva mikrofonhuset som ger olika förstärkning och därmed olika brus.

Oavsett vilket kommer 6 mV miken att räcka till alla behov. Den hade jag köpt för den tolererar högre ljudtryck med bibehållen dist. Nu mäter man kanske inte så ofta 140 dB men kanske 110 dB (om miken är nära elementet tex vid basmätningar)

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-10 22:58

Roger och Rikki.....

Tackar för den mer lättbegripliga infon jag behöver för att förstå och lära mig. :)

Rikki:

Du rörde inte alls till det när du skrev så lättbegripligt utan för mycket tekniska formuleringar, bara intressant när man förstår så man kan lära sig nåt av det man läser.

Att en känsligare mic inte behöver vara bättre låter bra tycker jag, för innan känsligheten kom på tal här så slängde jag iväg en beställning på 140dB varianten i min iver och i hopp om att den något dyrare är något bättre.
Vill ju komma igång med mätningen snart, så jag kan svära över det när jag inte begriper vad jag gör! :oops:

Har aldrig spelat 140dB, det krävs väl rätt extrem utrustning för det.
Men jag har spelat runt 105db enligt radioshack på slow, mäter man med fast flyger mätaren upp en bra bit till.
Måste ju tänka på mina grannar eftersom jag bor i en betongklump! :evil:

Nu börjar mitt mic val kännas rätt, istället för att köpa den betydligt mer omdiskuterade och populära ECM8000.

Kan man lägga upp bilder här på forumet utan att hänvisa till bilden som ligger någon annanstans så kan jag lägga upp min graf på min mic när jag får den, om intresse finns för det vill säga!

/Thomas

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-11-11 16:26

THomaX skrev: [...] Kan man lägga upp bilder här på forumet utan att hänvisa till bilden som ligger någon annanstans så kan jag lägga upp min graf på min mic när jag får den, om intresse finns för det vill säga!

/Thomas

Hoppas du blir nöjd med mikrofonen och lycka till med mätandet! Posta gärna mätningar och vad du kommer fram till! :)

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-11 17:23

Tackar för det Crumboo!
Lycka till kan behövas i mängder eftersom jag måste lära mig något vettigt program, har ju ingen som helst erfarenhet av detta så man lär slita sitt hår innan man fattar vad man håller på med!

Jag blir nog nöjd med micen, jag har ju inget att jämföra den med. :wink:

Jag kan posta resultat sedan, men det lär dröja ett tag, eftersom jag måste lära mig mäta först som sagt.

/Thomas

P.S. Micen är under tillverkning nu och ska skickas senast på måndag. :)

Användarvisningsbild
THomaX

Inläggav THomaX » 2010-11-18 22:04

Idag fick jag min mic (EMM-13D082H-P48) , så snart kan jag börja mäta... ska bara försöka lära mig först.
Så jag lär nog dyka upp i någon annan tråd å fråga massa dumma frågor om själva mätningen efter att jag slitit mitt hår och fattar nada! :oops:

Är det någon som är intresserad av hur min mic mäter så får någon hjälpa mig att skicka upp en bild här.
Jag har även Amplitude 90 deg. kurvan, vilket inte Crumboo har på sitt datablad tyvärr.
Det skiljer en del på högre frekvenser (börjar vika av vid 3000Hz ->), men lägre frekvenserna är samma som vanliga (0 deg. ? ) Amplitude kurvan.

/Thomas

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-01-13 00:34

Hoppas att det inte gör något om jag kapar den här tråden. Här helt rudis på mätning men efter att införskaffat en mini dsp i gruppköpet (som jag inte provat än) så tänkte jag köpa lite mätutrustning, främst för att mäta rummet. Funderar på xtz room analyzer men vad tror ni om detta kit i länken? Är ju samma pengar vi pratar om. Vilken programvara skulle ni rekommendera isof?

http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=35
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 09:43

THomaX skrev:Jag tänkte beställa ett E-mu 0404 men vet inte vad det har för linjäritet eller hur lågbrusig den är, så jag vet inte vilket mic som skulle passa bäst till den.

EMU 0404 är bättre än de flesta mikrofoner som finns både avseende burs, distortin och frekvenslinjäritet, no worries!

Lyssnar man på ordet "känslighet" så vill man ju tro att det har nåt med hur låga ljud micen kan uppfånga, men det är säkert helt fel.

I praktiken är det bruset som sätter gränsen för hur svaga ljud som kan fångas och återges.

Om känsligheten är mycket låg så krävs dock mer gain i förförstärkaren och dess egenbrus kan då nå upp till samma värden och kanske överstiga mickens brus. Detta är inte fallet med moderna preamps och mätmikrofoner dock.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 09:45

rikkitikkitavi skrev:Med ett brus på 28 dBspl betyder det att man har ett signal/brusförhållande på
94 - 28 = 66 dB vid 1 Pa ljudtryck. Det är mycket bra.

(nu är nog bruset a-vägt så det är lite sämre i verkligheten)

Nu handlar ju tråden om högtalarmätning så det är det korrekt men för musikinspelning får det anses undermåligt i många fall.

/Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-13 10:20

Jag gillar Piotr:s mickar. Men det är väl overkill för amatörmätningar, lådan är ju bara för snygg.

Återgå till Teknikforum