Mitt första inlägg här fast jag har smygläst forumet i flera år.
Tänkte att jag skulle köpa mätutrustning för att kunna mäta upp den bedrövliga akustiken i mitt vardagsrum.
Med denna akustik kan jag ha betydligt billigare utrustning än mina Emotivor och Swanar känns det som.
Så jag har läst överallt tills jag blir gråhårig, ju mer jag läser desto snurrigare blir jag!
Har bara mätt lite enkelt med en Radioshack förut, MYCKET att försöka lära sig nu.
Alla trådar som handlat om mätmicar som jag läst handlar mer eller mindre om ECM8000 att vara eller icke vara på något vis...
Tänkte köpa ett E-mu 0404 (det är väl fortfarande ett av dom bättre korten för en vettig peng att köpa idag?) och ev. en kalibrerad ECM8000, så jag jämför ECM8000 och EMM-13D082/H på www.ibf-acoustic.com och undrar varför jag aldrig sett EMM-13D082 nämnas?
Så till frågorna:
Är inte EMM-13D082 värd sitt pris? Den ser väldigt rak ut i kurvan om man tittar på sample-calibration-sheet tycker min amatörskalle iaf, men det jag såg idag precis är att det står EMM-07D145 på sample filen så jag vet inte om den kurvan stämmer till EMM-13D082 micen?
Är den för liten och kort för att vara bra eftersom en mätmic verkar ska vara rätt lång och smal så den inte stör mätresultatet.
Det jag tänkte att om jag köper EMM-13D082 så verkar den hålla så pass rak kurva så jag slipper hålla reda på kalibreringsfiler när jag ska försöka lära mig mäta, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Hoppas jag inte lagt in mitt inlägg helt fel nu så man får smisk för sitt första inlägg!!
Tänkte starta en egen tråd men verkade lite onödigt eftersom det inte är ett rent köpråd jag e ute efter utan mer info om EMM-13D082.
/Thomas
Nu blev det en egen tråd iallafall!
(Utbruten från annan mätmickstråd)
/K12