Rumsmoder och trycksättning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Rumsmoder och trycksättning

Inläggav 2-ch » 2010-12-30 10:50

Hur är det med balansen mellan rumsmoder och trycksättning.
Innan jag provar själv och mäter upp det vill jag gärna höra era synpunkter.

1 Att trycksätta lyssningsrummet är önskvärt för att komma riktigt djup ned i frekvens.
2 Att öppna upp mot anslutande utrymmen är önskvärt för att minska rumsmoder.

Kan man resonera så här och ställa dessa två mot varandra?
Eller är jag ute och cycklar nu igen :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-30 11:46

Med utgångspunkt från IÖs graf, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2002.JPG , verkar otätheten göra skillnad först under ca 15 Hz. Öppningar mot andra utrymmen är svåra att förrutse vilken verkan det ger.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-01-02 22:30

Irriterande med dörröppningar. Mest för att jag inte vet vilken påverkan det har på balansen i ljudet. Jag har förhoppningar att två subwoofrar kan lätta lite på problemet. Eller så är jag bara köpsugen..hehe.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-03 08:41

RogerGustavsson skrev:Med utgångspunkt från IÖs graf, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%2002.JPG , verkar otätheten göra skillnad först under ca 15 Hz. Öppningar mot andra utrymmen är svåra att förrutse vilken verkan det ger.

Intressant, otätheter trodde jag var ett bekymmer även betydligt högre upp. Jag ser att du skiljer på otätheter och öppningar mot andra utrymmen. Ska otätheter motsvara typ väggarnas genomsläpp?

Det ser ut som att det är dags för mätningar igen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-03 08:47

Nja, är ingen expert på detta men öppningar mot andra utrymmen kan ge stora oroligheter i frekvensgången. Misstänker att det handlar om lite högre frekvenser än för otäta rum. Själv märker jag tydligt att det blir basfattigt när jag går in i angränsande rum. Blir väl inte trycksatt helt enkelt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-03 08:55

Jag är inte ens amatör :wink: Är dörren/ öppningen "felplacerad" så smiter väl basen förbi öppningen antar jag. Men rätt placerad borde ett angrändande rum hjälpa mot noder.
Du gav ett bra tips att lyssna av varje rum för sig, innan man bestämmer vilka dörrar som ska vara öppna. Ett rum utan bas gör nog mer skada än nytta att ha öppet till gissar jag. Eh... eller är det tvärt om tro ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-03 09:13

Vad jag menar är att det är skillnad på att fylla ett rum med ljud och att fylla ett helt våningsplan eller ett helt hus. Om det är öppen planlösning försvinner det oftast en massa lågfrekvent ljud. Ibland kan det kanske bli förstärkt vid någon frekvens men det har jag inte upplevt själv. Vet inte om det är möjligt att få angränsande rum att fungera som basabsorbenter utan vidare. Tror det krävs att öppningen imellan rummen är liten för att det ska fungera, inte typ dörrstorlek.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-03 09:28

Mitt problem är öppen planlösning, men även moder. Så du tror att några dörrar på glänt varken gör till eller från då?
Typiskt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-03 09:49

2-ch skrev:Mitt problem är öppen planlösning, men även moder. Så du tror att några dörrar på glänt varken gör till eller från då?
Typiskt.

Är problemet mor din? Skämt åsido men inte heter det väl moder på svenska? Noder kanske?

Dörrar på glänt tror jag är för eftergivligt, ska nog vara mera rigida annordningar. Verkningslöst blir det kanske inte... De installationer av Helmholtz-absorbenter som jag har sett, har varit noggrannt tätade.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-03 10:20

RogerGustavsson skrev:Är problemet mor din? Skämt åsido men inte heter det väl moder på svenska? Noder kanske?

Nej jag har inga problem med min moder :wink:
Jag gick på vad XTZ säger, på deras sida står att läsa.
Mod: en egenresonans i rummet vid en viss frekvens
Nod=dipp: en punkt där amplituden (svängningarna) är nära noll (vid egenresonans).

Sen böjde jag det enligt gammal fin tradition, en mod flera moder.
Har vi ännu en språkförbistring här?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-03 12:39

Rumsmod är väl resonanser i en viss riktning? Rumsmoder är väl i flera riktningar? Hur definerierar man då nod? Är det inte när värdet för resonansen passer nollnivån?

http://tinyurl.com/32j6zjc

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-01-03 13:14

Såhär beskrev Svante (som jag har stort förtroende för) det hela i en annan tråd. Jag tappade bort mig när formlerna började.
Svante skrev:Mod - egenresonans
Nod - Modens minimum
Buk - Modens maximum

Jag tror du menar buk när du skriver nod? För du pratar väl om ljudtryck och inte partikelhastighet?

Man ska heller inte glömma att det finns många kombinationsmoder vars motsvarande våglängder inte motsvarar avstånder mellan två väggar. Modfrekvenserna ges ju av

f(x,y,z)=c/2*sqrt( (nx/lx)² + (ny/ly)² + (nz/lz)² )

där c=345 m/s
nx, ny, nz är heltal 0, 1, 2...
lx, ly, lz är rummets dimensioner.

Tråden finns här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=988061

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-03 13:59

Ja Svante är en klippa, "helt ogenomtränglig" i sina förklaringar... tunga, ja man kan kalla dom för många saker... :lol:

Jo, jag hängde inte med när formeln for fram, Lost for ever !!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2011-01-03 15:53

Hur tätt och tillbommat rummet är kan spela stor roll upptäckte jag när jag körde lite sinustoner i mitt rum. Citat från min tråd på component.se:

"En intressant sak var att om jag öppnade 1 dörr av 2 ut mot trädgården sjönk mätvärdet vid 20 Hz från 90 dB till 83-84 dB medan ytterdörren, en rejält tung ståldörr stod och skakade. Var dessa båda stängda men båda dörrarna in till resten av källaren öppna, sjönk det bara med 1 dB."

(Med identisk volyminställning på receivern gav hörnplacerade Y2:or vid 20 Hz ca 105 dB, placerade vid 182 cm ut från kortvägg ca 95,5 dB med samtliga 4 dörrar stängda. Jag har två "dörrslussar" i rummet, där samtliga 4 dörrar är stabila saker, med varierande vikt ca 55-90 kg/st. )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-04 08:27

Väggarnas styvhet spelar väl också in? En dörr på glänt eller helt öppen mot ett annat rum gör skillnad men exakt vilken kan vara svår att förrutse. Finns säkert de som kan mäta... En dörr öppen mot yttervärlden släpper förstås in en massa oljud!

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2011-01-18 22:41

Nu när jag äntligen har två likadana subwoofrar följde jag tipset från Harman Kardon och placerade dem mitt på varsin långvägg. nu har jag lyssnat på dem i några dagar och ljudet är homogenare. Innan jag flyttade dem hade jag dem vid frontarna. Igår flyttade jag tillbaks dem till platsen vid frontarna och märkte genast att jag har problem med djupbas och dens efterklang.

Nu har jag en teori att få tillbaks djupbasen genom att flytta tillbaks dem till frontarna och akustiskt ta ner efterklangen med helmholtzresonanslådor. Jag märker ju trots allt att djupbasen finns kvar trots att basarna står i mitten av långväggarna och att den djupbasen är härligt torr och lätt att höra klangen på. Samma klang vill jag ha fast jag flyttar basarna(REL Q100E).

Nu ska ni som har just denna modell få ett tips: Trycker man försiktigt in elementet och känner med handen över hålen som spikesen ska in i kan man känna att det blåser där. Jag har länge misstänkt att subwoofern inte arbetar optimalt när luften kan komma ut där.

Jag klistrade helt enkelt för hålen med silikonlim. Innan skramlade det om subwoofern när den fick jobba vid vissa frekvenser. Nu måste man provocera den hårt för att få den att låta illa. Jag tror inte ens man behöver vara så radikal som jag var utan det räcker nog med runda möbeldynor som kommer på en karta för att förbättra ljudet. Ni som har just den modellen -prova det! Jag kan ärligt talat inte förstå hur man kunde missa att det kommer luft ur hålen. Troligtvis blir det samma resultat om man sätter in fötterna som en gång följde med för länge sedan. Men hur många har dem kvar?
:) :) [/i]

Återgå till Teknikforum