Nu när jag äntligen har två likadana subwoofrar följde jag tipset från Harman Kardon och placerade dem mitt på varsin långvägg. nu har jag lyssnat på dem i några dagar och ljudet är homogenare. Innan jag flyttade dem hade jag dem vid frontarna. Igår flyttade jag tillbaks dem till platsen vid frontarna och märkte genast att jag har problem med djupbas och dens efterklang.
Nu har jag en teori att få tillbaks djupbasen genom att flytta tillbaks dem till frontarna och akustiskt ta ner efterklangen med helmholtzresonanslådor. Jag märker ju trots allt att djupbasen finns kvar trots att basarna står i mitten av långväggarna och att den djupbasen är härligt torr och lätt att höra klangen på. Samma klang vill jag ha fast jag flyttar basarna(REL Q100E).
Nu ska ni som har just denna modell få ett tips: Trycker man försiktigt in elementet och känner med handen över hålen som spikesen ska in i kan man känna att det blåser där. Jag har länge misstänkt att subwoofern inte arbetar optimalt när luften kan komma ut där.
Jag klistrade helt enkelt för hålen med silikonlim. Innan skramlade det om subwoofern när den fick jobba vid vissa frekvenser. Nu måste man provocera den hårt för att få den att låta illa. Jag tror inte ens man behöver vara så radikal som jag var utan det räcker nog med runda möbeldynor som kommer på en karta för att förbättra ljudet. Ni som har just den modellen -prova det! Jag kan ärligt talat inte förstå hur man kunde missa att det kommer luft ur hålen. Troligtvis blir det samma resultat om man sätter in fötterna som en gång följde med för länge sedan. Men hur många har dem kvar?

[/i]