Moderator: Redaktörer
MusicMan skrev:Jag kan nämna tre skivor med HDCD i min skivsamling som jag kommer på så här på rak arm: Tool - Lateralus, Teddybears STHLM - Rock N' Roll High School och Kent - Vapen och Ammunition. Man kan även kolla på http://www.hdcd.com där det finns en förteckning över skivor med HDCD-kodning.
djungel-Jim skrev:MusicMan skrev:Jag kan nämna tre skivor med HDCD i min skivsamling som jag kommer på så här på rak arm: Tool - Lateralus, Teddybears STHLM - Rock N' Roll High School och Kent - Vapen och Ammunition. Man kan även kolla på http://www.hdcd.com där det finns en förteckning över skivor med HDCD-kodning.
Är du säker på att de skivorna du nämner ovan har HDCD-kodning? Jag har läst någonstans att HDCDlampan som finns på de flesta HDCDspelarna kan triggas igång av kopieringsskyddet som de flesta nya cdskivorna har. Min hdcdlampa lyser när jag slänger i kent - vapen och ammunition - men jag är skeptisk till att den är inspelad i hdcd...
Den enda skivan i min samling som jag är säker på är hdcdkodad är "bo kaspers orkester - i centrum". Den finns även med på listan på hdcd.com vill jag minnas.
Kan någon här riktigt ärligt påstå att dom uppfattar att dom märker att deras HDCD-skivor genrellt låter bättre en de vanliga skivorna? Jag kan det då sannerligen icke!
Jag har bara 3st skivor med HDCD, och de låter kanon!
Vilka skivor är det? (Titlarna?)
Tekniken simulerar högre upplösning än vad dagens CD-skivor erbjuder och av årets Grammisnomineringar i USA var ca 10% mastrade med HDCD.
swede skrev:Det jag är intresserad av är:
* HDCD
Q: My CD doesn't have the HDCD logo on the packaging. Is it HDCD or not?
A: Some HDCD recordings do not include the HDCD logo due to the artwork for the album being completed prior to the mastering process. You can rely on the HDCD light on your CD player as the final test as to whether an album is an HDCD recording or not. Or you can look at our HDCD recordings list at hdcd.com.
Q: What is the difference between HDCD and Super Bit Mapping (SBM)? Which is better?
A: Dither is used in all modern digital recording systems to reduce distortion when professional-format 20-bit or 24-bit signals are converted to 16 bits for CD release. SBM is simply a brand name for a type of dither. It cannot deliver more than 16-bit performance and has no playback decoding. HDCD uses very advanced dither and, in addition, has technology that allows up to 20-bit performance when an HDCD player is used.
Dags att återbörda X-DAC:en till säljesannonserna då kanske?
manw skrev:OK Tack, då har jag i alla fall en aning. Så får jag väl titta vidare sedan.
Köpte en begagnad X-DAC som tydligen skulle göra att jag kunde spela HDCD med min vanliga spelare, har inte sett några sådana skivor på hyllorna dock...
Sedan att man gamla Dac-In-The-Box låter betydligt bättre än X-DAC en var något jag heller inte räknat med
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 19 gäster