HDCD, SACD och nya standards?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

manw

HDCD, SACD och nya standards?

Inläggav manw » 2004-11-18 10:38

Kan någon klargöra skillnaden gentemot vanliga CD (44,1 kHz / 16bit)?

Köpte en DAC som enligt uppgift skulle kunna spela HDCD via en vanlig CD spelare, hur har man då (?) klämt in fler bitar på en vanlig CD (medium)? har man det?

SACD, vad är det? Är det dessa som använder en DVD-skiva?

Jag är fåkunnig om just detta men någon kanske skulle kunna bringa klarhet genom länkar eller dylikt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 10:48

Snabbsvar via google:

"An ordinary CD uses a binary number (2^16) 44100 times per second. Commonly called 44.1KHz/16 bits PCM. Fairly accurate, but not perfect.

HDCD improves CD a little by using small parts of the bitstream to codify extra information. Sort of simulating a higher order bitstream.

DVD Audio is also PCM, but at least 96KHz/24 bits per channel. Much more accurate, of course.

SACD is a different technology, 2.8 MHz/1 bit. It has some drawbacks, but in the most important frequency ranges it is extremely accurate.

Whilst CD/HDCD is limitted to stereo, SACD/DVD-A can be multichannel. "
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

manw

Då har jag i alla fall en hint :-)

Inläggav manw » 2004-11-18 11:18

OK Tack, då har jag i alla fall en aning. Så får jag väl titta vidare sedan.

Köpte en begagnad X-DAC som tydligen skulle göra att jag kunde spela HDCD med min vanliga spelare, har inte sett några sådana skivor på hyllorna dock...

Sedan att man gamla Dac-In-The-Box låter betydligt bättre än X-DAC en var något jag heller inte räknat med :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-18 11:24

Tror inte jag har några heller vad jag vet.

Dags att återbörda X-DAC:en till säljesannonserna då kanske?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-11-18 14:46

Om man har köpt (relativt nya) skivor regelbundet se senaste åren så har man säkerligen åtminstone en CD med HDCD-kodning på den. Jag kan nämna tre skivor med HDCD i min skivsamling som jag kommer på så här på rak arm: Tool - Lateralus, Teddybears STHLM - Rock N' Roll High School och Kent - Vapen och Ammunition. Man kan även kolla på http://www.hdcd.com där det finns en förteckning över skivor med HDCD-kodning.

manw

Kan det vara både och?!

Inläggav manw » 2004-11-18 15:45

Eller snarare, är det bakåtkompatibelt med andra ord? (Fast man då inte utnyttjar tekniken)

Sökte på Ginza, och hittade bara ett fåtal skivor som var märkta så, men de har ju märkt fel förr, och är det bakåtkompatibelt så?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-18 18:00

det är intressant hur man förbisett detta format då det faktiskt.se låter bättre än vanlig CD.

Användarvisningsbild
djungel-Jim

Inläggav djungel-Jim » 2004-11-18 21:18

MusicMan skrev:Jag kan nämna tre skivor med HDCD i min skivsamling som jag kommer på så här på rak arm: Tool - Lateralus, Teddybears STHLM - Rock N' Roll High School och Kent - Vapen och Ammunition. Man kan även kolla på http://www.hdcd.com där det finns en förteckning över skivor med HDCD-kodning.

Är du säker på att de skivorna du nämner ovan har HDCD-kodning? Jag har läst någonstans att HDCDlampan som finns på de flesta HDCDspelarna kan triggas igång av kopieringsskyddet som de flesta nya cdskivorna har. Min hdcdlampa lyser när jag slänger i kent - vapen och ammunition - men jag är skeptisk till att den är inspelad i hdcd...

Den enda skivan i min samling som jag är säker på är hdcdkodad är "bo kaspers orkester - i centrum". Den finns även med på listan på hdcd.com vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-19 01:55

djungel-Jim skrev:
MusicMan skrev:Jag kan nämna tre skivor med HDCD i min skivsamling som jag kommer på så här på rak arm: Tool - Lateralus, Teddybears STHLM - Rock N' Roll High School och Kent - Vapen och Ammunition. Man kan även kolla på http://www.hdcd.com där det finns en förteckning över skivor med HDCD-kodning.

Är du säker på att de skivorna du nämner ovan har HDCD-kodning? Jag har läst någonstans att HDCDlampan som finns på de flesta HDCDspelarna kan triggas igång av kopieringsskyddet som de flesta nya cdskivorna har. Min hdcdlampa lyser när jag slänger i kent - vapen och ammunition - men jag är skeptisk till att den är inspelad i hdcd...

Den enda skivan i min samling som jag är säker på är hdcdkodad är "bo kaspers orkester - i centrum". Den finns även med på listan på hdcd.com vill jag minnas.

Någre delfrågor i det hela... skiljer sig inspelningen vid de olika "pressningarna" eller skiljer sig bara kodningen när man ska pressa? Vore ju underbart om man gick och köpte DVD-A eller dylikt och fick samma lika sunkiga inspelning som de flesta av de CD-inspelningar som göres idag..

Sen, Jim.... är verkligen Lateralus kopieringsskyddad? Såg inget sådant senast jag hade den, eller någon annan av Tools plattor, framme för åskådning. Ingen säkerhet, jag har inga problem att spela dylika plattor så..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-19 10:59

Jag har några skivor som är HDCD-kodade, min kinesiska CD Original Davinci har en knappt urskiljbar blå HDCD-diod som lyser när den spelare just sådana skivor, aldrig annars!

Alla skivor med HDCD är inte ens märkta med HDCD-symbolen på fordalet (eller skivan), det var först bär jag såg att Jill Sobule - Pink Pearl fanns med på listan hos http://www.hdcd.com som jag testade den och såg att HDCD-dioden lyste! En annan skiva som är märkt med HDCD-symbolen är Steve Earl, det är en dubbel CD där endast den ena av skivan är HDCD-kodad... Andra HDCD-skivor jag har är Neil Young - Greendale samt Tracy Chapman - Telling Stories. Neil Young har ett helt gäng med HDCD-kodade skivor.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2004-11-19 14:46

Tools Lateralus har även HDCD-loggan på fodralet så den är jag helt säker på. Vad gäller Teddybears har jag svårt att tro att det är något kopieringsskydd som triggar HDCD-lampan då det inte var så vanligt med dessa skydd när den skivan kom ut. Vad gäller Kent V&A vet jag inte. Varför skulle den inte vara HDCD? Det är ju inte så att HDCD automatiskt ger bättre ljud utan det ger ju bara ett par extra bitar i amplitudsamplingen. Med andra ord ger det större möjlighet till dynamik men om musiken inte är bra mastrad så gör det ju ingen skillnad.

HDCD är helt bakåtkompatibelt så det gör inte någon skillnad i ljudet om man spelar skivan i en vanlig CD-spelare utan HDCD. Däremot kan man kanske se det lite som en kvalitetsstämpel eftersom det tyder på att producenten är angelägen om att musiken ska ha så bra ljud som möjligt.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-19 15:08

Kan någon här riktigt ärligt påstå att dom uppfattar att dom märker att deras HDCD-skivor genrellt låter bättre en de vanliga skivorna? Jag kan det då sannerligen icke! 8)

manw

Oj vilken respons det blev..

Inläggav manw » 2004-11-19 17:23

Det kanske är bäst att man skruvar ihop X-DAC en igen, skall byta OP-förstärkare i den bland annat. För vanliga CD så låter min andra DAC bättre än så länge...

Förutom elektroniken, så är det väl så att det varierar mycket mellan inspelningar på olika skivor har jag märkt, som någon 'talare skrev' :?: 8O så kanske man har brytt sig lite mer om ljudkvaliteten på inspelningen om man har valt HDCD formatet... förhoppningsvis :roll:

manw

Research!

Inläggav manw » 2004-11-19 23:31

Tog och kopierade bort kopieringsskyddet på "Kent, Vapen och Amunition". HDCD - lampan tänds fortfarande :lol:

(Så att vi kan försäkra oss om att det har inget med detta att göra)

Skall byta OP-förstärkare i X-DAC'en när jag tagit en tur till ELFA, just nu sitter det bättre förstärkare internt i CD'n än i den externa DAC'en. Sedan kanske det kan bli en rättvisare jämförelse.

Blue skrev:
Kan någon här riktigt ärligt påstå att dom uppfattar att dom märker att deras HDCD-skivor genrellt låter bättre en de vanliga skivorna? Jag kan det då sannerligen icke!

Nej jag märkte heller ingen skillnad med eller utan HDCD (två olika omvandlare / samma skiva), ljudskillnaden mellan olika signalkablar var däremot större. Behöver jag säga att skillnaderna är SMÅ 8O

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-20 18:20

Jag har bara 3st skivor med HDCD, och de låter kanon! Sen har jag ett antal (många svenska artister) som gör att HDCD-lampan lyser på min CD, men de håller inte särskilt hög kvalitet.

Misstänker starkt att de är kopieringsskyddade. De äkta HDCD har symbolen på skivan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-20 18:21

jag är då särdeles övertygad om att HDCD låter bättre, även om skillnaderna är små.

manw

Vilka skivor är det?

Inläggav manw » 2004-11-22 10:12

Tomat skrev:
Jag har bara 3st skivor med HDCD, och de låter kanon!

Vilka skivor är det? (Titlarna?)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-22 11:04

Jag har nog ganska många titlar, så pass många att jag inte har koll på hur många det är. Jag har nämligen försökt att samla på mig så många som möjligt. Kvaliteten är bra på alla HDCD:n men det är det på de allra flesta av mina skivor. Jag samlar också på RCA Living stereo, Mercury´s Living presence och JVC XRCD. JVC´s skivor kommer för det mesta från RCA-Victor´s tidigare Living stereo utgivningar. Jag har också en skiva som är HDCD och på en av låtarna switchar HDCD kretsen plötsligt om och blir offen bit in i låten. Det är ju inte så kul eftersom det knäpper i högtalarna när kretsen ställs om.

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-23 03:14

Vilka skivor är det? (Titlarna?)

De få jag har hittills är:

NOFX - Pump Up the Valuum
NOFX - So Long and Thanks for All the Shoes
Dire Straits - Sultans of Swing

NOFX är för övrigt världens goaste punkband för de som ej visste. 8)

Kanske off-topic, men ni kanske kan tipsa om fler bra HDCD-tips? Skriv gärna vilken genre de tillhör.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-23 10:28

En till skiva jag har som är HDCD är Knopfler Mark, Sailing to Philadelphia, låter väl bra, men av någon anledning lyssnar jag inte på den, kanske pga musiken är lite slätstruken...

Annars så verkar ju HDCD vara rätt vanligt nu för tiden...
Tekniken simulerar högre upplösning än vad dagens CD-skivor erbjuder och av årets Grammisnomineringar i USA var ca 10% mastrade med HDCD.

Från: http://www.cutting-room.se/tjanster/tjanster_hdcd_se.html

Sony har en annan variant på temat, SBM (Super Bit Mapping), kräver ju inga speciella chip, någon som har en kommentar om den tekniken?

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-23 13:42

Då är den stora frågan:

Var kan man hitta information om HUR teknologin fungerar, alltså en längre skrift som beskriver teknologin (inte påhittade teorier om "så skulle det kanske kunna vara")?

Det jag är intresserad av är:

* HDCD
* DVD-A
* SACD

Det som är intressant är ju att många tyckare på forum lyfter upp det ena formatet efter det andra, utan att egentligen förklara hur de fungerar. Om man inte kan följa processen och förstå varför en teknologi skulle vara bättre, är det ju lite svårt att lita på att så verkligen är fallet.

Det jag är ute efter är lite vetenskaplig fakta. ;:)

//magnus

Användarvisningsbild
djungel-Jim

Inläggav djungel-Jim » 2004-11-23 14:08

swede skrev:Det jag är intresserad av är:

* HDCD

http://www.hdcd.com finns en del information hur hdcdskivor fungerar..

För övrigt får jag ta tillbaka mitt antagande om "kent - vapen och ammunition" - jag läste någonstans att någon hittat en hdcd-plugin till windows mediaplayer på skivan när han läste den i datorn... Det borde ju tyda på att den är hdcdkodad! Läckert!

Även på hdcd.com hittade jag lite information om detta;
Q: My CD doesn't have the HDCD logo on the packaging. Is it HDCD or not?

A: Some HDCD recordings do not include the HDCD logo due to the artwork for the album being completed prior to the mastering process. You can rely on the HDCD light on your CD player as the final test as to whether an album is an HDCD recording or not. Or you can look at our HDCD recordings list at hdcd.com.

Även lite om Super Bit Mapping (SBM) som jag tyckte var intressant:

Q: What is the difference between HDCD and Super Bit Mapping (SBM)? Which is better?

A: Dither is used in all modern digital recording systems to reduce distortion when professional-format 20-bit or 24-bit signals are converted to 16 bits for CD release. SBM is simply a brand name for a type of dither. It cannot deliver more than 16-bit performance and has no playback decoding. HDCD uses very advanced dither and, in addition, has technology that allows up to 20-bit performance when an HDCD player is used.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-23 14:50

Jag har läst på HDCD.com och tycker inte att de förklarar teknologin speciellt bra. De berättar bara att det är "bra" och inte något mer.

Det jag vill ha är ju egentligen en förklaring om HUR det fungerar, helst i detalj.

//magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-23 14:56

så man kan få HDCD avkodning i datorn me? intressant.. bara windows sunkplayer då eller?

manw

Inläggav manw » 2004-11-29 17:11

Nattlorden skrev:
Dags att återbörda X-DAC:en till säljesannonserna då kanske?

Bytte OP-förstärkare i den från NE5532 till OP2134, och plötsligt så blev det en för jäkla trevlig pryl :!: :D

Så kablar och OP-förstärkare, samt inspelningskvalitet på (vanliga CD) verkar ha långt större inverkan än HDCD eller ej...

Skulle dock vilja ha möjlighet att på något vis testa om det verkligen fungerar eller ej, förutom (i detta fall) att den gula lysdioden lyser 8O

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-29 19:30

manw: har du info om ditt x-dac op-amp-byte? En kompis till mig har en x-dac liggandes, som har trasiga op-ampar (tror jag). Skulle vara kul att laga den samtidigt som man förbättrar den.

//magnus

manw

Det är oerhört enkelt.

Inläggav manw » 2004-11-30 10:03

Op förstärkarna på ELFA, OPA2134PA DIL8 art: 73-120-36 (oerhört viktigt att man inte får de ytmonterade, då skiter sig alltihop), en bits-sats från Clas-Ohlsson art: 30-6747 så att man får sexkantnyckeln man behöver (ett bitshandtag måsta man ha också).

Börja med att lossa skruvarna till frontpanelen, när fronpanelen lossat, så skruva bort kretskortet som lysdioderna sitter på (det finns en kontakt till huvudkortet, men den är besvärlig att få bort)

När det lilla lysdiodkortet hänger löst, så lossa de två insexskruvarna på bakpanelen och dra denna och kretskortet rakt ut som löper i ett spår i aluminiumtuben.

OP-förstärkarna är de 4 små 8-benskapslarna som sitter i hållare så ingen lödning behövs, pilla upp dem försiktigt med en liten skuvmejsel och/eller tång.

När ni monterar de nya op förstärkarna, se till att de kommer åt samma håll (det finns en liten urgröpning på både krets och hållare) och det gäller att benen på IC kretsen är böjda rakt så alla benen går ner i hållaren, och tyck ner dem försiktigt.

Sedan är det bara att montera ihop det mekaniska i omvänd ordning.

Hoppas då att inget annat är trasigt i den, hur vet han att det är just (bara) OP-förstärkarna som är trasiga?

Det finns ett par länkar med bilder, men ta dem med en nypa salt, de innehåller en del felaktigheter, men de visar bilder på hur det ser ut i alla fall:

http://www.zeuslab.newmail.ru/MF_XDAC.htm

http://www.1388.com/doctor/jonopinion/1 ... 2/pg2.html

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2004-11-30 11:48

Tjenare,

Vi kan ju inte riktigt veta att det är just op-amparna, men vi hoppas på det. ;:) Jag har inte tagit fram det stora feta oscilloskopet än och mätt någonting.

Vi får se hur det går. Jag lovar att lägga in ett inlägg i en ny tråd när jag är klar.

//magnus

manw

Off topic

Inläggav manw » 2004-11-30 13:35

OK, ja, kör gärna DAC-reparationen i en separat tråd, adm skulle till och med flytta våra två senaste inlägg dit.

Thomasbergman

Re: Då har jag i alla fall en hint :-)

Inläggav Thomasbergman » 2005-06-30 16:39

manw skrev:OK Tack, då har jag i alla fall en aning. Så får jag väl titta vidare sedan.

Köpte en begagnad X-DAC som tydligen skulle göra att jag kunde spela HDCD med min vanliga spelare, har inte sett några sådana skivor på hyllorna dock...

Sedan att man gamla Dac-In-The-Box låter betydligt bättre än X-DAC en var något jag heller inte räknat med :roll:

Har du kollat in på www.hdcd.se?

Nästa

Återgå till Teknikforum