NNord skrev:Svante, du har nog nått fint svar på detta !
Mja, jag vet faktiskt inte. Man ser ju ibland att man fräser ur på insidan överallt utom där skruvarna sitter. Om man ska fundera på vad det skulle innebära så bildas det ett kort rör på högtalarens baksida. För en subwoofer kan det knappast bli tar om rörresonanser. Däremot blir det förstås en luftplugg som åker med elementet som ökar den svängande massan en aning. Om håldiametern är 35 cm och väggens tjocklek är 5 cm blir det ungefär 5 liter luft, eller 6 gram, vilket förmodligen är försumbart jämfört med elementets svängande massa.
Däremot borde en urfräsning försvaga väggarna en del, vilket knappast är bra.
Ovanstående gäller små som stora signaler, dvs mängden luft som elementet pumpar är irrelevant. Ovanpå detta kommer storsignaleffekter, och funderar man på vilka de kan vara så skulle det vara turbulens i "röret", något som jag bedömmer som ett marginellt problem, och att massan i röret ändras i takt med att dess längd ändras med membranutslaget. Eftersom massan är försumbar, så spelar troligen inte ändringen i massa heller någon större roll.
Tror en som egentligen inte vet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.