EngelholmAudio skrev:Hejsan,
Tekniknördar - förklara för mig.
Förstärkare som har klass A dom första 20, 30 watten och sen kan ge annan klass upp till ex 60 watt. Hur funkar det? Är det nått vettigt?
Nja, 60 Watt är väl lite mesigt: bara 3 dB extra. "upp till 120 Watt eller "upp till 240" watt låter vettigare.
EngelholmAudio skrev:Jag kanske är rabiat men tycker att man skall välja och sen hålla sig till det. Gör i Klass A och då alltid i Klass A och ingen halvmesyr.
Halvmesyr och halvmesyr. Förstärkarklasser är ju bara konventioner som vi har hittat på och har inte någon "naturlig" koppling till någonting överhuvud taget. Om man gör ett steg som spänningsklipper samtidigt eller före det går över till klass B (dvs garanterat klass A) så blir det garanterat inte en bra produkt. Antingen blir effekten låg eller så blir produkten otroligt stor utan att man vinner nämnvärt i prestanda.
EngelholmAudio skrev:En fråga som dyker upp - hur kan man designa så att bias'en ändras beroende på hur mkt effekt som plockas ut?
Du menar adaptiv bias misstänker jag, dvs när man byter förstärkarklass efter effektbehov...

Fråga Morello. Han kanske har schemat på Krells senaste varianter.
Man bör komma ihåg att klass A främst är verksamt mot övergångsdistortion. Denna kan minimeras med optimal bias i klass B. Om jag minns rätt nådde Self (som refereras ovan) ca 0.001% dist i klass B med bara ett par sluttrissor. I klass A blev det dock ännu lägre.
Man bör också komma ihåg att "klass A" nästan alltid handlar som sluttransistorerna. Det flesta (tror jag) slutsteg går ju i klass A åtminstone fram till drivern. I sluttransistorerna kan dock "the cure" (klass A) vara ett sämre alternativ än "the disease" (övergångsdistortion).
/D