Ang. room-gain igen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Ang. room-gain igen

Inläggav Thomas_A » 2004-12-21 12:31

Hej!

Ang. området under ca 100 Hz. När jag har mina minimonitorer endast så får jag en ganska stark ökning av registret under 100 Hz (kanske i genomsnitt + 8 dB). Detta kompenserar jag för när jag kopplar in de separata basarna till kanske +4 dB i genomsnitt. Men om man nu vill ha ett par minimonitorer som också spelar bra ensamma så bör man väl då minska i registret under 100 Hz? De låter ju "slagkraftiga" som de är på bekostnad av detaljer. Nu är högtalarna placerade nära vägg och jag sitter också rätt nära vägg. Baffelstödet har jag först beräknat men sedan fått justera rätt mycket för att få det mer neutralt. Nu ligger den på en total förstärkning på 3 dB (under 100 Hz). Jag har möjlighet att justera den nedersta basen med ett HP filter på minimonitorerna) (som nu ligger på 30 Hz, Q=0.7). Jag funderar på att ändra detta till Q=0.5 för att sänka nivån i basen samt sänka avstämningsf till ca 37-38 Hz (ligger nu på 41 Hz). Det minskar nivån med ca 2-3 dB vid 40 Hz samt minskar även membranrörelsen runt och ffa under fs (dvs borde ge ett renare ljud). Nivån kommer att bli starkast runt 100-200 Hz.

Är detta en bra idé eller kommer det låta skit? Hur gör "folk" med registret under ca 100 Hz i sina DIY filter? Anpassas högtalarna till rummet eller anpassas rummet/lyssningspositionen till högtalarna?

Thomas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-12-21 15:30

örat är ett så fint instrument att "rumskompenseringar" på högtalare är onödiga
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-21 15:35

så baffelsteg är helt överflödigt i dina öron?

nej jag håller då inte med. det är jättestor skillnad i ljud beroende på var man sitter tex.. sätter man sig på en plats där ståendevågor släcks ut eller förstärker varandra så hör man tydligt vilka skillnade det blir. på en plats är det jättetunnt med bas medan på en annan plats alldeles för mycket.

ställer man en baffelstegskompenserad högtalare för nära angränsningsytor såblir basen kraftig och "svampig" ställer man den i hörn så blir det bara mer konstigt. visst en del "tunnt" ljudande högtalare kan låta bättre men de flesta får en alldeles för uppsvälld bas som tom påverkar röster mm..

Rätt viktiga grejjor tycker jag.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-21 15:51

Javisst är det viktigt :D

Det hela kompliceras av att reflexen från bakväggen ibland är i fas och ibland ur fas. Med en typisk placering där baffeln är 70 cm från väggen får vi en partiell utsläckning vid:

1.4=lambda/2 => lambda=2.8 m => f=344/2.8=122 Hz.

Vid 244 Hz är reflexen i fas och interferar konstruktivt osv.

Monteras mina burkar i en ondlg baffel har jag 5 dB extra nivå under sisådär 400 Hz, vilket visade sig vara lämpligt i mitt rum. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-21 19:17

Jag tänkte också på att angränsningsytan också är golv, där man får en 2-6 dB ökning från ca 100-150 Hz om högtalaren sitter högt.

http://www.sonicdesign.se/optimum.html

T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-21 20:17

dock kommer en utsläckning också från golvet. var denna hamnar beror lite på(runt 300 hz nånstans brukar den lägga sig) men den kan påverka rätt mycket.

tänkte mera på vanlig "rumsfärgning". High Fidelity i stockholm har ett rätt intressant lyssningsrum. väldigt högt i tak och kanaler i taket som kopplar till andra rum (= mycket luft som är ihopkopplad) gör att basåtergivningen är helt annorlunda mot vad man är van. nån bumlig bas verkar smått omöjlig att få till där. musik som i vanlinga fall låter "baooom-baooom" låter där "dof-dof" väldigt underligt.. man funderar nästan på om det är samma skiva man lyssnar på.
en annan rumsfärgning som är väldigt stor är första sidoreflexen. ska man bara införa em dämpning så skulle jag nog föredra att dämpa den reflexen. gör väldigt skillnad.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-21 20:35

Jo det blir en utsläckning från golvet, men det hindrar ju inte att det blir en förstärkning från ca 150 Hz och neråt. Utsläckningen kanske hamnar runt 400-500 Hz. Om utsläckningen från bakvägg skulle ligga runt 250 Hz (h-talare nära vägg) så blir det en förstärkning vid ca 500 Hz. För frekvenser över ca 400 Hz kan man dock fixa det med lite normal möblering. Under 100 Hz är det inte lika lätt. Jag är därför rätt tveksam till ett standard baffelkorrektionsfilter. Det borde vara förhöjt som mest vid 100-500 Hz, och avta under 100 Hz om man vill räkna med problematiken under 100 Hz i normala bostadsrum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-12-22 12:27

"så baffelsteg är helt överflödigt i dina öron?"

nej, men rumskompensering är
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-22 16:51

suveränt, för dig då.. det betyder att du aldrig har problem med rum! kvadratiska, konstiga former trappor etc gör alltså ingenting? suveränt blir lätt att flytta.

ja för min del är det lite mer komplicerat än så.. har nyss flyttat från ett kvadratiskt rum. jätte pucklar vid 45 och 90 hz.. det märktes kan jag lova. inte speciellt trevligt mot de rum jag haft förut.
men det är ju lite sans i det du säger. man blir ju liksom van vid ljudet från rummet och slutar tänka på det. men det betyder ju inte att det inte kunde bli bättre. ibland märker man inte hur dåligt det låter fören man jämfört med när det låter bra. tankar som "jaha var det såna instrument i den här låten också??" eller "jäklar vad mycket tightare bas" etc är såna positiva uttryck för ett rums inverkan.. De negativa är mindre roliga att nämna.. Men kanske mest för att de är så många.. :roll:

Men jag får väl bara gratulera att du inte har sådana problem.

Återgå till Teknikforum