Hej!
Ang. området under ca 100 Hz. När jag har mina minimonitorer endast så får jag en ganska stark ökning av registret under 100 Hz (kanske i genomsnitt + 8 dB). Detta kompenserar jag för när jag kopplar in de separata basarna till kanske +4 dB i genomsnitt. Men om man nu vill ha ett par minimonitorer som också spelar bra ensamma så bör man väl då minska i registret under 100 Hz? De låter ju "slagkraftiga" som de är på bekostnad av detaljer. Nu är högtalarna placerade nära vägg och jag sitter också rätt nära vägg. Baffelstödet har jag först beräknat men sedan fått justera rätt mycket för att få det mer neutralt. Nu ligger den på en total förstärkning på 3 dB (under 100 Hz). Jag har möjlighet att justera den nedersta basen med ett HP filter på minimonitorerna) (som nu ligger på 30 Hz, Q=0.7). Jag funderar på att ändra detta till Q=0.5 för att sänka nivån i basen samt sänka avstämningsf till ca 37-38 Hz (ligger nu på 41 Hz). Det minskar nivån med ca 2-3 dB vid 40 Hz samt minskar även membranrörelsen runt och ffa under fs (dvs borde ge ett renare ljud). Nivån kommer att bli starkast runt 100-200 Hz.
Är detta en bra idé eller kommer det låta skit? Hur gör "folk" med registret under ca 100 Hz i sina DIY filter? Anpassas högtalarna till rummet eller anpassas rummet/lyssningspositionen till högtalarna?
Thomas