av resolution » 2012-05-30 12:18
Jag är smått frustrerad och förvirrad.
Rent allmänt och i än högre grad efter att ha roat? mig med att söka efter en ny 2-kanals förstärkare. Sökningen har alltså företagits via nätet och främst via recensioner där.
Vad jag upplever som frustrerande är dels att recensenterna vad gäller betygssättning sker efter indelning i prisklass. Jag är inte mer naiv än att jag förstår att detta är ett sätt att smeka tillverkarna medhårs, i.o.m. det symbiosa beroendet mellan recensenter och tillverkare. Men som kund skulle det ha varit oerhört värdefullt och kanske meningsfullt med neutral betygssättning oberoende av prisklass.
Nu får man försöka läsa allt om en förstärkare man är intresserad av för att hoppas att den omnämns i samband med test av förstärkare i en högre prisklass och därigenom kanske se ett mer reellt betyg. Ni må tro att det har blivit många timmars läsande av recensioner. I synnerhet då man stöter på andra namn på förstärkarkandidater som ser intressanta ut, i samband med pågående utrönande av den som stod på tur. vilket då medför en ny omgång läsande i jakten på den heliga gral avseende förstärkare. Det utmynnade då i resultatet att jag fick hålla många förstärkares fördelar och tillkortakommanden aktuellt i huvudet. Jag skulle kunna ha samlat dem i en databas e.dyl. kanske, för att vara mer metodisk, men det är lätt hänt att man bara fortsätter att läsa vidare då hoppet om att den nya omnämnda förstärkaren är en stark kandidat. Men det har inte inträffat än.
Vad jag inte blir klok över är att det inte tycks finnas någon förstärkare med bara positiva omdömen, i varje fall inte inom de prisnivåer jag har tittat på, vilka väl kan anses som ganska modesta. Allt är ju relativt, men ändå. Jag har ju ändå, förutom prisnivån, letat efter en förstärkare med bra omdömen enligt mina personliga preferenser. Resultatet har varit nedslående. Dock har jag funnit en förstärkare som kanske kan vara en kompromiss. Fann dessutom ett begagnat exemplar till ett bra pris i en gammal annons. Trodde jag ett tag i varje fall, tills kontakten med säljaren, då det visade sig att den var såld sedan länge. Men förstärkaren finns på marknaden, så vidare inhämtning av information om denna skall ske. Så varför gnäller jag då, om jag nu hittat en förstärkare med för mig bra överensstämmande med mina önskemål.
Jo, det är frågeställningen som uppstått hos mig angående de olika förstärkarnas mycket olika omdömen. Visserligen ligger mycket av detta hos betraktaren, i detta fall recensenten. Men i.o.m. att någon, några använt sig av lyssningspaneler, vilka kommit fram till, oberoende av varandra, ett hyfsat gemensamt resultat. I varje fall som det framställs i recensionerna. Så vill jag hålla detta förhållande som trovärdigt.
Vad ligger egentligen bakom det förhållandet vad gäller olika förstärkares prestationer, avseende trovärdig ljudåtergivning?
Vad gäller mig som mindre vetande vad gäller förstärkarkonstruktion, förefaller det mig märkligt att de presterar så olika. Visserligen kan jag tänka mig att t.ex. olika fabrikat av komponenter av samma slag, kan ha viss påverkan. Även att det används vissa konstruktionstillägg, för att uppnå vissa specifika ljudegenskaper enligt olika konstruktörers egna preferenser. Men är inte alla förstärkare i grunden lika konstruerade, inom de olika förstärkartyperna? Jag kan förstå att olika tillverkare håller fram dess egna säregenskaper som det ultimata, med anledning av marknadsmässiga skäl. Men i slutänden funderar jag ändå på varför ingen lyckas med att få till en konstruktion som samtliga recensenter är överens om är oantastligt perfekt. Visst då faller marknaden ihop, men det är ju ändå varje tillverkares dröm att få marknadsmonopol. Jag är i varje fall förvånad att det skiljer så pass mycket åt mellan de olika förstärkarna. Vilket jag vill påstå att det gör, efter att ändå lyssnat på några olika förstärkare.
För att sammanfatta vad jag ville komma fram till i slutänden är frågan, - varför misslyckas tillverkarna med att ta fram en perfekt! förstärkare? - för nog har väl ändå tillverkarna ambitionen att ta fram en oantastligt bra konstruktion.