Montering av SS10F

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Montering av SS10F

Inläggav Eri » 2012-11-15 11:31

Med anledning av det som skrivits om monteringen av SS10F elementet i tråden The Storry of Lillstig.

Erik_Johansson skrev:
Nu vet jag ju inte hur det blir med den baffelform och lyssningsvinkel som gäller i detta fall, men med mina konventionella lådor med 10F4424 så var det en klar förbättring att INTE försänka elementet. Det gav en väldigt gynnsam samverkan mellan baffelns påverkan och påverkan från elementets runda chassi. Smile

Nagref skrev:
Försänkning av elementet blir det inte. Dels av den anledning Erik anför men även p g a att då blir det för lite material för att pålitligt fästa elementet.

Jag har funderat på om det är en tillfällighet att det i två olika konstruktioner har visat sig att det varit mest gynnsamt att montera elementet oförsänkt. Är det något med elementets storlek och utformning som gör att det passar bäst att montera utanpåliggande. Jag är personligen intresserad av detta eftersom jag använder elementet som mellanregister i ett eget pågående 3-vägsprojekt i DIY-tråden. Borde kanske testa huruvida jag skall montera det försänk eller inte. Jag hoppas att Nagref och Erik tittar in här och redogör lite närmare för sina erfarenheter om det här.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-15 11:48

Jag har monterat försänkt både på µP och på minigurun, men jag har inget som stöder om det skulle vara bättre eller sämre.
Har inte gjort några jämförande mätningar eller några beräkningar på det.
Jag planerar att försänka elementen även i de kommande mupposarna, i vart fall i några av dem.

Bild
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-16 18:15

simulerar du lite i edge så går det att förstå vad som händer.
Den diffraktionseffekt du får är en förstärkning runt 3kHz och en dip vid 6500 och 10000Hz. Dessa stämmer ganska väl överens med elementets kurva och ger en rakare frekvensgång som resultat.

edit: utifrån databladet ser det dock ut som att 4ohms-elementet inte ska försänkas och 8ohms-elementet borde försänkas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-16 18:40

Kraniet skrev:simulerar du lite i edge så går det att förstå vad som händer.
Den diffraktionseffekt du får är en förstärkning runt 3kHz och en dip vid 6500 och 10000Hz. Dessa stämmer ganska väl överens med elementets kurva och ger en rakare frekvensgång som resultat.

edit: utifrån databladet ser det dock ut som att 4ohms-elementet inte ska försänkas och 8ohms-elementet borde försänkas.

Tack för den informationen. Eftersom jag använder 8 ohms-elementet gör jag som jag tänkt och försänker.
Medlem i MEK

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-16 19:53

jag har ju dock inte testat själv. så den exakta effekt som det har låter jag vara osagt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-16 20:29

Mina egna mätningar har ju inte visat på några problem med försänkt element. Men jag började ju fundera efter att jag läst det som står i tråden om Lillstig. Hade väl hoppats att Nagref och Erik skulle titta in här och ge lite mer kött på benen i frågan. Ville inte "förorena" Lillstig- tråden med mina egna funderingar.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-16 21:03

jag tror att vid en viss storlek på baffeln kan det vara gynsamt att inte försänka element för då kan diffraktionsignaturerna från baffel och element ta ut varandra / fylla i varandra, på en stor baffel så bör så klart elementet försänkas
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-16 22:17

Kraniet skrev:simulerar du lite i edge så går det att förstå vad som händer.

Jag är inte med på hur detta hänger ihop.
Skulle diffraktionseffekterna som funktion av baffelform (som man kan se i Edge) bli olika beroende på om elementet är försänkt eller ej?

Blir det inte en helt ny uppsättning diffraktioner som uppstår pga kanten på elementet, rimligtvis lite högre upp i frekvens?
.....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-16 22:45

Jag skulle tro att det blir diffraktioner från både baffeln och korgen när element inte försänks och då kan blandningen i vissa fall vara bättre
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-16 23:53

Intressanta synpunkter ni kommer med. Måste nog fundera lite på det här.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-17 00:09

Tror jag lade minst 10 igår på att leta efter svantes inlägg om ovanstående i pk_tråden. Leta!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-17 14:54

Att hitta nåt i den mastodonttråden är ju inte lätt. Jag har inget minne av att det diskuterades om försänkning eller inte i den tråden. Däremot i tråden om EPS 2 där Svante argumenterade ivrigt för försänkta element.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-17 16:11

Man gör såklart som man vill men jag tycker inte den här enorma tilltron vad andra skriver på detta forum är helt sund

Vad jag vill ha sagt är att egna experiment kan vara väldigt upplysande
Bikinitider

Återgå till Teknikforum