Är det någon nackdel med rektangulära BR-portar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Är det någon nackdel med rektangulära BR-portar?

Inläggav PerStromgren » 2012-12-11 20:44

Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat? Jag tänker på en låda som kan se ut så här:

Bild

En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera. Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-11 20:50

Det är stor skillnad på "minimeras" och "elimineras".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-11 20:53

Det är förmodligen billigare att stoppa in ett plaströr i en låda än att bygga som du ritar.

De tekniska för-/nackdelarna får andra berätta om.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-11 20:55

För samma area lär väl längden bli densamma för rund och rektangulär?^^ Det går säkert att dimensionera så det passar precis med bara "en bit"...;-) Misstänker att det oftast inte märks någon större skillnad då "luftpluggen" mest flyttas fram och tillbaka men... jag har mycket bättre drag i min nya skorsten med keramiska rörinsatser än i den gamla murade skorstenen... kan man dra någon slutledning av det tror du? ;-)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-12-11 22:42

Det är alltså en slitsport..?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Är det någon nackdel med rektangulära BR-portar?

Inläggav phon » 2012-12-11 23:44

PerStromgren skrev: Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?

Man kan vilja ha den inre mynningen på ett ställe i lådan som t.ex. minimerar pipresonanser.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-12 10:46

Elfsberg skrev:Det är alltså en slitsport..?

En gigantisk sådan, i så fall!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-12 12:41

Jag har verkligen vinnlagt mig om att svara så drygt som möjligt. Hoppas det uppskattas efter förtjänst.

PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat?

Nej
PerStromgren skrev:En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera.

Nej
PerStromgren skrev:Dessutom borde blåsljud elimineras.

Nej
PerStromgren skrev:Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?

Ja. Bland annat.

/DQ-20

PS. Man kan inte bara fokusera på produktionskostnaderna utan måste även se på produktens värde för kunden. Man skulle, för att spara pengar, även kunna låta bli att fasa hörn, slipa bort limrester, lacka och en hel del annat som inte påverkar funktionen i strikt teknisk mening. Att en högtalare inte riktigt ser ut som andra med enda hänvisning till att "det blir billigare" tror jag dock inte "går hem i stugorna".
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-12 13:58

DQ-20 skrev:Jag har verkligen vinnlagt mig om att svara så drygt som möjligt. Hoppas det uppskattas efter förtjänst.

[...]

PS. Man kan inte bara fokusera på produktionskostnaderna utan måste även se på produktens värde för kunden. Man skulle, för att spara pengar, även kunna låta bli att fasa hörn, slipa bort limrester, lacka och en hel del annat som inte påverkar funktionen i strikt teknisk mening. Att en högtalare inte riktigt ser ut som andra med enda hänvisning till att "det blir billigare" tror jag dock inte "går hem i stugorna".

Det blev utmärkt drygt och fint! :D

Jag tänkte nog att högtalarfronten (men sådana kanske inte används längre?) skulle gå över hela fronten och täcka "basreflexslitsen".

OK, ingen bra idé för produktion. Hemmabyggaren då?

Eller grundfrågan: funkar det lika bra som ett separat rör?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-12 15:07

Jensen hade sin Ultraflex för så länge sedan så nästan alla har glömt det, kanske kopian Onken är lite mer känd.

Bild

Det är intressant att dagens trend att bygga in basarna i hyllsystemet inte heller är nytt!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-12 18:43

paa skrev:Jensen hade sin Ultraflex för så länge sedan så nästan alla har glömt det, kanske kopian Onken är lite mer känd.

Inte då. JAG kallar det iallafall för Jensen-kabinett. :D

/DQ-20
Stofil
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2012-12-12 19:03

PerStromgren skrev:
Jag tänkte nog att högtalarfronten (men sådana kanske inte används längre?) skulle gå över hela fronten och täcka "basreflexslitsen".

OK, ingen bra idé för produktion. Hemmabyggaren då?

Eller grundfrågan: funkar det lika bra som ett separat rör?

Det är inget bra att ha tyg framför en basreflexport/slits. (strömningshastigheten är förhållandevis stor vilket gör att tyget kommer påverka en del)

Jag skulle nog säga att det är jobbigare att bygga en sådan låda som du föreslår än att sätta dit ett rör. Men det finns ju en del lådor som är byggda så, d.v.s. vanlig slitsport som sträcker sig över lådans bredd.
(För hemmabyggaren är det dock en nackdel att längden inte går att anpassa lika lätt som ett rör)

Ofta kan man nog köra med lite högre lufthastigheten i en slitsport innan blåsljud uppstår än en port med samma area, så där finns en liten fördel.
(men blåsljuden elimineras som sagt inte)
Senast redigerad av norman 2012-12-12 19:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-12 19:06

DQ-20 skrev:Jag har verkligen vinnlagt mig om att svara så drygt som möjligt. Hoppas det uppskattas efter förtjänst.

Klantskalle, där blev det ju platt fall för det dryga... ;)

DQ-20 skrev:
PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat?

Nej
PerStromgren skrev:En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera.

Nej

Även om det inte riktigt är det som avses så är det väl ganska vanligt nu bland massproducerade högtalare att man gjuter en plastlåda med basreflexröret inkluderat i gjutningen? Eller jag kanske har fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-13 00:19

PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat? Jag tänker på en låda som kan se ut så här:

Bild

En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera. Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?

Här är det en som har några högtalare med såna där portar:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-13 03:04

Läs:

phon skrev:
PerStromgren skrev: Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?

Man kan vilja ha den inre mynningen på ett ställe i lådan som t.ex. minimerar pipresonanser.

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-13 09:19

MagnusÖstberg skrev:Läs:

phon skrev:

:)

Vem ska läsa?
Jag, som gjorde inlägget ovanför?
Eller Per Strömgren, som startade tråden?
Eller kanske konstruktören av högtalarna, som jag bildlänkade till?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-13 11:39

paa skrev:Här är det en som har några högtalare med såna där portar:

Känd för sina kostnadseffektiva lådlösningar? :D

Kul att få se ett par på riktigt, förresten.

I vilket fall så blir ju porten och lådan starkare av en dylik konstruktion. Ingen lös port som kan lossna om man är vårdslös med lådorna.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-13 15:27

PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat? Jag tänker på en låda som kan se ut så här:

Bild

Ideen med bassrefleksporten, dens fason og kapasitet att flytte luft er ikke helt tilfeldig. Du har imidlertid helt rett i en av dine mistanker: Runde bassporter med rør er billigere å produsere. Samt veldig enkle å beregne.

Så en firkantet bassport er det lite feil med, om man ikke skal begynne å regne på alle de forskjellige hastighetene luften trykkes og draes inn i kassen med. Det er et vanskelig regnestykke.

Å unngå "blåsljud" er imidlertid vanskelig.
For bassportens størrelse/lengde er ikke tilfeldig
Den regnes ut etter den dempning den skal gi for å kunne la bassmembranen få noenlunde fornuftige arbeidsforhold, samt dempe resonansfrekvensen på elementet.

Altså beregnes bassrefleksportens mål etter hva ressonansfrekvensen på elementet er. Og der ligger hele hemmeligheten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-13 15:31

TANDBERGEREN skrev:Altså beregnes bassrefleksportens mål etter hva ressonansfrekvensen på elementet er. Og der ligger hele hemmeligheten.

Nja, inte hela hemligheten väl?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-13 16:02

TANDBERGEREN skrev:Altså beregnes bassrefleksportens mål etter hva ressonansfrekvensen på elementet er. Og der ligger hele hemmeligheten.

Nej!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-12-13 17:08

Genelec har väl en slags finurlig "snigel-gjutning" där kabinettets lager utgör basreflexporten?
Jag tycker slitsportar är snyggare än sådana där trattar :)

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-13 23:30

paa skrev:

Nja, inte hela hemligheten väl?

Nei selvfølgelig ikke hele.
Men en hel del.
Poenget med den er jo å få elementet til å oppføre seg på et gitt sett.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-16 22:50

Basreflexavstämningen har att göra med resonans frekvensen och Q värde och Vas och lådans storlek och dessutom finns det massor av olika avstämningar.
För 50 år sedan stoppade man elementet i en lagom låda och stämde av den till elementets resonansfrekvens. Sedan dess har man utvecklat matematiska modeller för dessa elektromekaniska resonanssytem och kan tryggt sitta framför datorn och se vad som händer om man ökar lådstorleken, sänker avstämningen, stoppar in dämpmaterial etc

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2012-12-29 01:10

Det finns två bra trådar ang. detta - som mycket väl kan vara värda en genomläsning.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1166966
samt
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Båda två kommer i slutändan fram till samma sak som jag själv kommit fram till: Runda portar är enklare och billigare, rektangulära portar har massvis med fördelar över de runda - men de är svåra att få till iom att de är mycket svårare att labba med.

Man tar ju inte bara en slitsport och flyttar den till en annan innermynningsposition. Man ändrar heller inte innergeometrin bara hur som helst - man måste bygga om. :)

Själv har jag accepterat faktum och använder nästan enbart runda portar. Men om jag inte har ljudnivåbegränsningar att tänka på så använder jag i stället runda portar med cellstruktur på röret, för att öka motståndskraften mot turbulent flöde. Detta minskar effektiviteten på systemet med kanske 1-2dB, men det blir å andra sidan betydligt mer effekt-tåligt innan porten går i klippning (total flödesblockering av turbulensen).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-12-29 16:26

the_Suede skrev:Båda två kommer i slutändan fram till samma sak som jag själv kommit fram till: Runda portar är enklare och billigare, rektangulära portar har massvis med fördelar över de runda - men de är svåra att få till iom att de är mycket svårare att labba med.

Man kanske skall förtydliga att med "rektangulär" så avses portar vars ena dimension i tvärsnittet är betydligt mindre än den andra, dvs. någon form av "slits".
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 15:22

Guru Junior ser ut som ett exempel på vad jag avsåg i min fråga:

Bild

Eller är detta något annat? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-02 15:28

PerStromgren skrev:Guru Junior ser ut som ett exempel på vad jag avsåg i min fråga:

Om det är vad du avsåg i din fråga, så är det naturligtvis inte något annat!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 15:30

paa skrev:
PerStromgren skrev:Guru Junior ser ut som ett exempel på vad jag avsåg i min fråga:

OK, OK! :D

Ny fråga: är Guru Junior försedd men rektangulär basreflexport, eller ser jag fel?

PS. Första meningen saknade ett "det vore".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-03 18:27

PerStromgren skrev:
paa skrev:

OK, OK! :D

Ny fråga: är Guru Junior försedd men rektangulär basreflexport, eller ser jag fel?

PS. Första meningen saknade ett "det vore".

OK. Men poängen ligger inte i formen utan formfaktorn (låg och bred eller hög och smal). Det blir inte billigare men kan bli bättre i vissa avseenden. Jag kör en faktisktism och skriver "det beror på".

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-01-03 18:30