En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera. Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?
Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev: Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?
PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat?
PerStromgren skrev:En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera.
PerStromgren skrev:Dessutom borde blåsljud elimineras.
PerStromgren skrev:Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?
DQ-20 skrev:Jag har verkligen vinnlagt mig om att svara så drygt som möjligt. Hoppas det uppskattas efter förtjänst.
[...]
PS. Man kan inte bara fokusera på produktionskostnaderna utan måste även se på produktens värde för kunden. Man skulle, för att spara pengar, även kunna låta bli att fasa hörn, slipa bort limrester, lacka och en hel del annat som inte påverkar funktionen i strikt teknisk mening. Att en högtalare inte riktigt ser ut som andra med enda hänvisning till att "det blir billigare" tror jag dock inte "går hem i stugorna".
paa skrev:Jensen hade sin Ultraflex för så länge sedan så nästan alla har glömt det, kanske kopian Onken är lite mer känd.
PerStromgren skrev:
Jag tänkte nog att högtalarfronten (men sådana kanske inte används längre?) skulle gå över hela fronten och täcka "basreflexslitsen".
OK, ingen bra idé för produktion. Hemmabyggaren då?
Eller grundfrågan: funkar det lika bra som ett separat rör?
DQ-20 skrev:Jag har verkligen vinnlagt mig om att svara så drygt som möjligt. Hoppas det uppskattas efter förtjänst.
DQ-20 skrev:PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat?
NejPerStromgren skrev:En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera.
Nej
PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat? Jag tänker på en låda som kan se ut så här:
En fördel borde vara att det är billigare lösning och kvickare att massproducera. Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?
phon skrev:PerStromgren skrev: Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?
Man kan vilja ha den inre mynningen på ett ställe i lådan som t.ex. minimerar pipresonanser.
MagnusÖstberg skrev:Läs:phon skrev:PerStromgren skrev: Dessutom borde blåsljud elimineras. Jag har inte räknat, men det är kanske längden som blir bekymret?
Man kan vilja ha den inre mynningen på ett ställe i lådan som t.ex. minimerar pipresonanser.
paa skrev:Här är det en som har några högtalare med såna där portar:
PerStromgren skrev:Är det inte enklare att låta basreflexröret vara inkluderad i lådkonstruktionen, än att göra den separat? Jag tänker på en låda som kan se ut så här:
TANDBERGEREN skrev:Altså beregnes bassrefleksportens mål etter hva ressonansfrekvensen på elementet er. Og der ligger hele hemmeligheten.
TANDBERGEREN skrev:Altså beregnes bassrefleksportens mål etter hva ressonansfrekvensen på elementet er. Og der ligger hele hemmeligheten.
paa skrev:TANDBERGEREN skrev:Altså beregnes bassrefleksportens mål etter hva ressonansfrekvensen på elementet er. Og der ligger hele hemmeligheten.
Nja, inte hela hemligheten väl?
the_Suede skrev:Båda två kommer i slutändan fram till samma sak som jag själv kommit fram till: Runda portar är enklare och billigare, rektangulära portar har massvis med fördelar över de runda - men de är svåra att få till iom att de är mycket svårare att labba med.
PerStromgren skrev:Guru Junior ser ut som ett exempel på vad jag avsåg i min fråga:
Eller är detta något annat?
paa skrev:PerStromgren skrev:Guru Junior ser ut som ett exempel på vad jag avsåg i min fråga:
Om det är vad du avsåg i din fråga, så är det naturligtvis inte något annat!
PerStromgren skrev:paa skrev:PerStromgren skrev:Guru Junior ser ut som ett exempel på vad jag avsåg i min fråga:
Om det är vad du avsåg i din fråga, så är det naturligtvis inte något annat!
OK, OK!![]()
Ny fråga: är Guru Junior försedd men rektangulär basreflexport, eller ser jag fel?
PS. Första meningen saknade ett "det vore".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster