Satt o skummade lite o läste att om man har en flerkanalsförstärkare med preout och "multiroom" eller "zone 2"-funktion så kan man ofta göra om de bakre surround-kanalerna till 2 extra frontkanaler (om man inte redan använder de till detta då...)
Det jag undrar är, ger det egentligen nån "stor" skillnad? Får fronthögtalarna egentligen mer effekt än om man driver dem med enbart frontkanalerna? Om man inte använder bakre surround-kanalerna, ligger då förstärkaren o sparar på den effekten eller utnyttjar den kapaciteten till övriga kanaler då den behövs?
Jag har ett 5.1-högtalarsystem och en 7.1-förstärkare, så mina "bakre surround"-kanaler används inte.. Tar jag då och kopplar mina front-preouts till t.ex Aux-in, och sätter min H/K:s multiroomfunktion att använda Aux-ingången till de 2 överblivna kanalerna får jag ju då 4 slutsteg till mina fronthögtalare.
Har nu kopplat på detta vis och det funkar ju, front vänster/höger driver basarna i mina frontar och surrback vänster/höger driver diskant/mellanregister. Har spelat på tok för lite för att märka nån effekt och dessutom väldigt lågt då det ligger kids o sover..
Kan det bli skillnad och kan det isåfall vara olika från olika förstärkare?