"intern" bi-amp, har de nån positiv effekt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

BengtO

"intern" bi-amp, har de nån positiv effekt?

Inläggav BengtO » 2005-02-16 23:43

Satt o skummade lite o läste att om man har en flerkanalsförstärkare med preout och "multiroom" eller "zone 2"-funktion så kan man ofta göra om de bakre surround-kanalerna till 2 extra frontkanaler (om man inte redan använder de till detta då...)

Det jag undrar är, ger det egentligen nån "stor" skillnad? Får fronthögtalarna egentligen mer effekt än om man driver dem med enbart frontkanalerna? Om man inte använder bakre surround-kanalerna, ligger då förstärkaren o sparar på den effekten eller utnyttjar den kapaciteten till övriga kanaler då den behövs?

Jag har ett 5.1-högtalarsystem och en 7.1-förstärkare, så mina "bakre surround"-kanaler används inte.. Tar jag då och kopplar mina front-preouts till t.ex Aux-in, och sätter min H/K:s multiroomfunktion att använda Aux-ingången till de 2 överblivna kanalerna får jag ju då 4 slutsteg till mina fronthögtalare.

Har nu kopplat på detta vis och det funkar ju, front vänster/höger driver basarna i mina frontar och surrback vänster/höger driver diskant/mellanregister. Har spelat på tok för lite för att märka nån effekt och dessutom väldigt lågt då det ligger kids o sover..

Kan det bli skillnad och kan det isåfall vara olika från olika förstärkare?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-16 23:53

Driver du ett stereopar med en flerkanalare så kommer effektuttaget från stegets/stegens nätdel vara den samma förutsatt att alla kanalerna delar på samma. Är det en bunt med mono block i låddan blir det ju en annan femma dock.

Hursomehaver så finns en klar fördel ändå nämligen att vid biamp så kommer diskant steget att förstärka och lämna samma signal på terminalerna som vanligt MEN strömmen kommer att begränsas iom. delningsfiltret till diskanten. Detta gör att distortsions fenomen som är strömrelaterade kommer at begränsas kraftigt med potentiellt bättre ljud.

Nästa steg är ju aktiva filter som begränsar bandbredden redan på ingången av varje steg vilket ytterligare reducerar distorsion... troligtvis mycket mer än passiv biamping.

Vid aktiv drift så skyddas diskanten från dist om basen är hög och klipper vilket inte är fallet med passiv biamping.

/Peter

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-16 23:59

Piotr skrev:Driver du ett stereopar med en flerkanalare så kommer effektuttaget från stegets/stegens nätdel vara den samma förutsatt att alla kanalerna delar på samma. Är det en bunt med mono block i låddan blir det ju en annan femma dock.

Hursomehaver så finns en klar fördel ända nämligen att vid biamp så kommer diskant steget att förstärka och lämna samma signal på terminalerna som vanligt MEN strömmen kommer att begränsas iom. delningsfiltret till diskanten. Detta gör att distortsions fenomen som är strömrelaterade kommer at begränsas kraftigt med potentiellt bättre ljud.

Nästa steg är ju aktiva filter som begränsar bandbredden redan på ingången av varje steg vilket ytterligare reducerar distorsion... troligtvis mycket mer än passiv biamping.

Vid aktiv drift så skyddas diskanten från dist om basen är hög och klipper vilket inte är fallet med passiv biamping.

/Peter

Ok, har en hel del inställningar med delningsfrekvenser inbyggt i förstärkaren som jag ska labba med.. Dock tror jag bestämt att det enbart är diskanten som går på den övre anslutningen vilket gör mig liite konfunderad.. Sen e ju frågan hur impedansen påverkas oxå, biwirar man blir ju totalimpedansen på en kanal densamma, men hur sjutton blir det för den om t.ex diskanten är på 8 ohm och basarna är paralellkopplade till 2? Normalt har högtalaren en impedans på 4 ohm vilket väl borde betyda att det är så?

För att förtydliga så sitter det i lådan 2x7 tumsbasar, och en diskant.. men i alla papper o specar står det att det är en bas, ett mellanregister/bas samt diskant.. Men båda basarna låter på undre terminalen och de pumpar då på lika mycket bas.. och det ÄR identiska element.. Högtalarna är ett par Heco Mythos 500

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-17 00:03

Vet ej om jag greppade frågan riktigt men impedansen ska inte va nå´t problem.

/Peter

Återgå till Teknikforum