Gälkalkylator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Gälkalkylator

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 07:22

Morsning i natten.
Jag tröttnade i går på att sitta och räkna på gälabsorbenter på det gamla traditionella sättet så jag skrev helt enkelt ihop ett litet program som gör detta åt mig. Tänkte att ni kanske också vill ta del av den.
Då jag just blev klar med programmet så det kan säkerligen vara lite buggar här och där.
Kom gärna med synpunkter och idéer.

Programmet har ni här:
http://user.faktiskt.io/adzer/GillCalculator/Gill%20calculator1.4.exe

Om det inte startar så testa att installera denna:
http://user.faktiskt.io/adzer/GillCalculator/VisualBasicPowerPacksSetup.exe

Även .Net 4.0 eller senare kan vara fördelaktigt att ha.
http://www.microsoft.com/net

Så här ser programmet ut:
Bild

Alla former av akustiska ingrepp i rummet kräver kunskap för att bli bra. Jag rekommenderar ingen att bara slänga upp gälar i deras rum utan veta varför man vill ha dem och hur de fungerar.
Enkelt sätt så kan man förklara gälabsorbenter enligt följande:

Gälabsorbenter fungerar så att förstareflexen från högtalare på motstående sida reflekteras på gälens hårda utsida och vinklas rakt bakåt in i öppningen på gällen bakom.
Förstareflexen från närliggande högtalare går direkt i gälens öppning.

Detta ger en nästan 100% dämpning av förstareflexen från bägge högtalarna på bägge sidoväggarna samtidigt som ljud som kommer bakifrån studsar på gälarnas hårda utsida absorberas ej utan diffuseras/reflekteras.
Detta möjliggör att man helt tar bort den destruktiga förstareflexen från sidoväggarna utan att rummet upplevs överdämpat. Rummet kan beskrivas som "mer levande" jämfört med hårt dämpade rum på traditionellt vis.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-02-01 19:28, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2013-01-28 07:59

Nu gjorde du mig nyfiken. Men jag har för närvarande ingen maskin med Windows installerat, och orkar inte försöka köra det här på linux via Wine, så får jag be om en förklaring? Vad gör programmet?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 08:07

Ja ursäkta. Jag är lite trött vid detta lag(kodat hela natten) så glömde bort att förklara närmare.

Du knappar in alla parametrar man behöver. Rumsmått, placering av högtalare och sweetspot. Sedan plottar den ut var någonstans på väggarna som förstareflexen kommer samt räknar ut alla mått för att bygga gälabsorbenter.

La upp en bild ovan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 08:17

Bravo. Då slapp jag göra det själv. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 08:20

Nattlorden skrev:Bravo. Då slapp jag göra det själv. 8)


Alltid gött att låta andra jobba ^^

Användarvisningsbild
filiphag
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2005-11-09
Ort: Skåne

Inläggav filiphag » 2013-01-28 09:07

Håller med nattlorden, skönt att slippa och göra det själva. :)
Har funderat en hel del på det hur man skulle designa ett sådant program, men inte kommit till skott pga. tidsbrist.

skall testa det ikväll när jag kan mata in verkliga mått, men det ser riktigt bra ut.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-01-28 09:11

Lysande! Bra jobbat!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 09:12

Något som hade varit kul att kunna se är var reflexerna på utsidan av gälarna tar vägen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-28 09:22

Lite kompletering i första inlägget önskas, varför skall man ha gälar på väggarna.

Lite tanke och funktionsförklaring skulle uppskattas ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
filiphag
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2005-11-09
Ort: Skåne

Inläggav filiphag » 2013-01-28 09:46

NiklasF skrev:Lite kompletering i första inlägget önskas, varför skall man ha gälar på väggarna.

Lite tanke och funktionsförklaring skulle uppskattas ;)



Finns det inte redan nån tråd som gälar diskuteras i?
Det kanske borde diskuteras i en egen tråd så kan bara Adzers program avhandlas i denna tråden. (Klart en länk till annan tråd som avhandlar varför och hur gälar andvänds skulle man kunna ha i förstainlägget)

men det e bara min åsikt

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Inläggav Empa » 2013-01-28 09:57

Finns inte jättemycket men här är en länk.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=49615

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-28 10:16

En länk som leder till en annan länk, och ingen av dom är på mer än EN sida på Faktiskt, detta måste ju vara en helt kass konstruktion! ;)

Menar ju som så att startar jag en tråd om knäckebröd idag så är den på minst tre sidor imorgon vid samma tid :D
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
filiphag
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2005-11-09
Ort: Skåne

Inläggav filiphag » 2013-01-28 10:21

Problemet är väl att det inte finns så mycket info ang. Gälar

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2013-01-28 10:27

Jag önskar jag hade behov av ett sånt här program!
Bra jobbat!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-01-28 10:33

Nattlorden skrev:Något som hade varit kul att kunna se är var reflexerna på utsidan av gälarna tar vägen.

Varje gäl är riktad mot sweetspot. Högre ordningens reflektioner (>1) och diffusljud kommer då att i största mån riktas mot lyssnaren.

För att veta var reflektionerna "tar vägen" måste vi först veta var deras ursprung är. Detta kan vara var som helst i rummet. Första sidoreflexen från respektive högtalare absorberas dock fint.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2013-01-28 10:43

Bra jobbat.
En fråga, kan/kommer man kunna ställa vinkeln på spridningen ifrån högtalaren?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 11:14

bomellberg skrev: Första sidoreflexen från respektive högtalare absorberas dock fint.


Går verkligen alla "strålar" som träffar yttersidan av en gäl vidare in i nästkommande - inga som inte skickas vidare mot rummets baksida?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-01-28 13:21

bomellberg skrev:
Nattlorden skrev:Något som hade varit kul att kunna se är var reflexerna på utsidan av gälarna tar vägen.

Varje gäl är riktad mot sweetspot. Högre ordningens reflektioner (>1) och diffusljud kommer då att i största mån riktas mot lyssnaren.

För att veta var reflektionerna "tar vägen" måste vi först veta var deras ursprung är. Detta kan vara var som helst i rummet. Första sidoreflexen från respektive högtalare absorberas dock fint.


Jag skulle vilja säga att det är den första studsen från den motsatta sidans högtalare som är viktigast för den grundläggande geometrin, inte de högre ordningarna. Det grundläggande problemet är väl att gälabsorbenter är en EXTREM åtgärd när man inte vill ha reflektioner från den närliggande sidoväggen till någon av platserna i lyssningssoffan samtidigt som man inte vill döddämpa rummet helt och vill behålla reflektioner från den motsatta sidans högtalare, gärna lite "sönderrivna" i tid. "Sena" reflexer kan "förbättra" stereoupplevelsen på ett konstruktivt sätt. Det finns till och med redovisat i Everest's Master Handbook of Acoustics om jag inte minns fel.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 14:18

Så ja här hade det hänt lite.

Exakt varför man vill ha gälar bör inte jag förklara. Precis som med alla akustiska åtgärder är de specfika för rummet och om du inte vet hur de fungerar så bör du nog inte använda dig(iaf på egen hand) av dem anser jag.
Trots detta så kommer jag uppdatera första inlägget.

Funktion för att visa studs på var gäl kan jag självklart lägga till, men får se om jag verkligen har nytta av det.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-28 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 14:30

adzer skrev:Gälabsorbenter fungerar så att förstareflexen från högtalare på moststående sida reflekteras på gälens hårda utsida och vinklas rakt bakåt in i öppningen på gällen bakom.


Det var precis detta jag önskade få visualiserat. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 14:33

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Gälabsorbenter fungerar så att förstareflexen från högtalare på moststående sida reflekteras på gälens hårda utsida och vinklas rakt bakåt in i öppningen på gällen bakom.


Det var precis detta jag önskade få visualiserat. :)


Skall fundera på det ;)

Någon som testat än?
Jag är helt ny till .Net så hoppas att den fungerar för alla.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-01-28 14:49

DQ-20 skrev:
bomellberg skrev:
Nattlorden skrev:Något som hade varit kul att kunna se är var reflexerna på utsidan av gälarna tar vägen.

Varje gäl är riktad mot sweetspot. Högre ordningens reflektioner (>1) och diffusljud kommer då att i största mån riktas mot lyssnaren.

För att veta var reflektionerna "tar vägen" måste vi först veta var deras ursprung är. Detta kan vara var som helst i rummet. Första sidoreflexen från respektive högtalare absorberas dock fint.


Jag skulle vilja säga att det är den första studsen från den motsatta sidans högtalare som är viktigast för den grundläggande geometrin, inte de högre ordningarna. Det grundläggande problemet är väl att gälabsorbenter är en EXTREM åtgärd när man inte vill ha reflektioner från den närliggande sidoväggen till någon av platserna i lyssningssoffan samtidigt som man inte vill döddämpa rummet helt och vill behålla reflektioner från den motsatta sidans högtalare, gärna lite "sönderrivna" i tid. "Sena" reflexer kan "förbättra" stereoupplevelsen på ett konstruktivt sätt. Det finns till och med redovisat i Everest's Master Handbook of Acoustics om jag inte minns fel.

/DQ-20

OK, då har jag missförstått. På bilden i förstainlägget ser reflektionerna från motsatta högtalare inte ut att nå lyssningsplats.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 14:52

adzer skrev:Någon som testat än?
Jag är helt ny till .Net så hoppas att den fungerar för alla.


jadå. Funkade bra här, men denna datorn är full med utvecklingsmiljö så jag kan inte svara på hur en ren w7 hade reagerat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 14:53

Nattlorden skrev:
adzer skrev:Någon som testat än?
Jag är helt ny till .Net så hoppas att den fungerar för alla.


jadå. Funkade bra här, men denna datorn är full med utvecklingsmiljö så jag kan inte svara på hur en ren w7 hade reagerat.


Jag har samma problem hemma.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-01-28 14:54

bomellberg skrev:OK, då har jag missförstått. På bilden i förstainlägget ser reflektionerna från motsatta högtalare inte ut att nå lyssningsplats.


Eller så finns det olika varianter (inte alls förvånande)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 14:57

Om första reflektionerna från högtalaren når lyssnaren så är ju gälen verkningslös. Varför skulle man vilja ha det?

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-01-28 14:59

adzer skrev:Om första reflektionerna från högtalaren når lyssnaren så är ju gälen verkningslös. Varför skulle man vilja ha det?

Det var ju det jag trodde. Men DQ-20 hävdar att den motsatta sidans högtalares reflexer ska nå lyssnaren. Gärna utsmetat i tid dessutom. Det blir ju lite avgörande för hur man utformar gälarnas vinklar.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 15:04

Ja visst är båda lösningarna möjliga. Bara att anpassa vinklarna därefter.
Men den blir ju inte mer försenad i tid för att den träffar baksidan av gälen än om den träffar väggen.
Med den designed får du förstareflexen från mostående högtalare, men inte från närstående. Kanske finns en poäng med det med.
Jag vill inte ha dem alls.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-01-28 15:07

adzer skrev:Ja visst är båda lösningarna möjliga. Bara att anpassa vinklarna därefter.
Men den blir ju inte mer försenad i tid för att den träffar baksidan av gälen än om den träffar väggen.
Med den designed får du förstareflexen från mostående högtalare, men inte från närstående. Kanske finns en poäng med det med.
Jag vill inte ha dem alls.

Med enbart vägg får du endast en enda förstareflex. Med gälar (avpassade att reflektera motstående högtalare) så får du många förstareflexer, eller hur?

Summan av dessa reflexer blir en utsmetad version av det reflekterade ljudet, och kan tydligen bidra till en ökad stereofonisk upplevelse. En slags diffusion alltså.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-28 15:09

bomellberg skrev:Med enbart vägg får du endast en enda förstareflex. Med gälar (avpassade att reflektera motstående högtalare) så får du många förstareflexer, eller hur?

Summan av dessa reflexer blir en utsmetad version av det reflekterade ljudet, och kan tydligen bidra till en ökad stereofonisk upplevelse. En slags diffusion alltså.


Ja du menar så. Om det funkar vet jag inte då jag aldrig prövat. Dämpad förstareflex uppskattar jag dock mycket.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster