Jag tröttnade i går på att sitta och räkna på gälabsorbenter på det gamla traditionella sättet så jag skrev helt enkelt ihop ett litet program som gör detta åt mig. Tänkte att ni kanske också vill ta del av den.
Då jag just blev klar med programmet så det kan säkerligen vara lite buggar här och där.
Kom gärna med synpunkter och idéer.
Programmet har ni här:
http://user.faktiskt.io/adzer/GillCalculator/Gill%20calculator1.4.exe
Om det inte startar så testa att installera denna:
http://user.faktiskt.io/adzer/GillCalculator/VisualBasicPowerPacksSetup.exe
Även .Net 4.0 eller senare kan vara fördelaktigt att ha.
http://www.microsoft.com/net
Så här ser programmet ut:

Alla former av akustiska ingrepp i rummet kräver kunskap för att bli bra. Jag rekommenderar ingen att bara slänga upp gälar i deras rum utan veta varför man vill ha dem och hur de fungerar.
Enkelt sätt så kan man förklara gälabsorbenter enligt följande:
Gälabsorbenter fungerar så att förstareflexen från högtalare på motstående sida reflekteras på gälens hårda utsida och vinklas rakt bakåt in i öppningen på gällen bakom.
Förstareflexen från närliggande högtalare går direkt i gälens öppning.
Detta ger en nästan 100% dämpning av förstareflexen från bägge högtalarna på bägge sidoväggarna samtidigt som ljud som kommer bakifrån studsar på gälarnas hårda utsida absorberas ej utan diffuseras/reflekteras.
Detta möjliggör att man helt tar bort den destruktiga förstareflexen från sidoväggarna utan att rummet upplevs överdämpat. Rummet kan beskrivas som "mer levande" jämfört med hårt dämpade rum på traditionellt vis.