Absorbenter, vilken påverkan?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Absorbenter, vilken påverkan?

Inläggav Eri » 2013-05-01 09:24

Absorbenter som placeras på högtalarnas insida som t.ex. Öhman rek. till sina konstruktioner och de s.k. elefantöronen som brukar rekommenderas till OA51. Hur påverkar dessa ljudet rent akustiskt?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-01 10:09

Du reducerar den destruktiva inverkan av reflektionen från väggen med dämpningen. Reflektionen stör direktljudet och dess spegelbilder hamnar tidsmässigt nära direktljudet, det går inte att skilja direkt- och reflekterat ljud åt när de ligger nära varandra i tiden. När reflektionerna reduceras och/eller förskjuts i tiden, lyssnar du mera på det som är inspelat och stereoperspektivet blir tydligare, du hör länge in i inspelningen. Effekten av väggen bakom högtalaren är frekvensbreoende, mellanregistret är kritiskt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-01 11:08

RogerGustavsson skrev:Effekten av väggen bakom högtalaren är frekvensbreoende, mellanregistret är kritiskt.

Ty diskanten är riktad nog att inte gå bakåt och basen skall får stöd av väggen. Eller?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-01 11:46

Är sådana här absorbenter användbara till alla högtalare eller skall påverkan vara med i beräkningen av högtalaren?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-01 12:03

Eri skrev:Är sådana här absorbenter användbara till alla högtalare eller skall påverkan vara med i beräkningen av högtalaren?

De skulle antagligen vara en rätt dålig till den kommande Bremenhögtalaren, men de flesta högtalare med "normal" konstruktion tror jag drar fördelar av detta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-01 18:55

Jag förmodar att påverkan varierar med hur mycket man vinklat in högtalarna. Om jag tar samma ex. som i första inlägget OA51 som ju har inbyggd "invinkling" och Ino-högt. som placeras med kraftig invinkling. I dessa fall brukar ju absorbenterna placeras "innanför" högt. Om man då har en uppställning med högt. rakt framåt skall absorbenterna då placeras symmetriskt bakom högtalarna?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-05-01 20:38

Eri skrev:Är sådana här absorbenter användbara till alla högtalare eller skall påverkan vara med i beräkningen av högtalaren?

Om de står invinklade nära vägg tycker jag de är ett måste för att få till en vettig perspektivåtergivning.

Om högtalarna är dimensionerade för placering längre ut på golvet, tycker jag behovet av absorbenter minskas betydligt. Dock får en sådan dimensionering lägre effektivitet i delar av basregistret.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-01 22:57

Jag tänker i mitt exempel att även om högtalarna inte är invinklade att de står nära vägg.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-05-02 01:04

Eri skrev:Jag förmodar att påverkan varierar med hur mycket man vinklat in högtalarna. Om jag tar samma ex. som i första inlägget OA51 som ju har inbyggd "invinkling" och Ino-högt. som placeras med kraftig invinkling. I dessa fall brukar ju absorbenterna placeras "innanför" högt. Om man då har en uppställning med högt. rakt framåt skall absorbenterna då placeras symmetriskt bakom högtalarna?

Jag kan bara tala för Ino, och när det gäller Ino så är inte rekommendationen
att placera absorbenterna (alltså om man bara har två rätt så små (säg någon
kvadratmeter styck)) innanför högtalarna något som har med invinklingen att
göra. Det är två disparata saker och absorbenternas placering beror bara på
spegelbildens geometri i förhållande till lyssningsplatsen att göra, och det har
inget med invinklingen att göra.

- - -

När det gäller hur man kan placera dämpmaterial för andra högtalare så kan
jag förstås ha en uppfattning om saken, men om man vill höra högtalarna så
som konstruktören menar att de skall låta så skall man nog lyssna med just
den specifika högtalarens konstruktör.

Eller i varje fall med tillverkaren.

- - -

De flesta högtalare är faktiskt avsedda att användas utan några absorbenter
bakom högtalarna. Det är därför det är så sällsynt att se det användas. Många
högtalare är dessutom inte avsedda att placeras nära en vägg alls.

Rent psykoakustisk kan man säga saker om hur det påverkar återgivningens
ursprungslikhet*, men från det till att säga något om hur man "skall göra" med
den ena eller andra högtalaren, är steget som jag ser det långt.

Man skall ju göra som man själv tycker det låter bra, eller som konstruktören
vill om det är det avsedda resultatet som man vill avnjuta.

Vh, iö

- - - - -

*Och jag skall bara säga några korta ord om det: Reflexer som är odämpade
och som kommer från direktljudssvårskilda riktningar, brukar uppfattas som
subjektivt försämrande om de kommer med en kortare fördröjning än 5 ms
efter direktljudet, i synnerhet om de har ett likande pulssvar som direktljudet.

Reflexer som kommer mera fördröjda än 6 ms uppfattar de flesta som för-
skönande. Det vill säga de skapar en rumsligt uppbyggade effekt.

Det förstnämnda drabbar goda inspelningar värst medan det sistnämnda blir
mest påtagligt på lite sämre inspelningar (de allra bäst är inte nödvändligt-
vis alls trevligare med det extra reflexmönstret tillagt).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-05-02 08:06

Man kan studera (ett signifikant brottstycke av) effekten av absorbenter bakom/innanför högtalarna genom att simulera en väggreflex med högtalaren uppställd i frifält. Man placerar helt enkelt sina högtalare fritt stående utomhus, långt från reflekterande ytor, och så placerar man ett par likadana högtalare bakom/innanför i den punkt där man från lyssningsplatsen skulle se en spegelkälla. Och så ser man till att fixa lite med fas- och frekvensgång samt signalnivå på spegelkällesimulatorn, så att den korrekt avspeglar vad som faktiskt sker när man har en obehandlad vägg respektive en vägg med absorbent bakom högtalarna. Och så lyssnar man alltså på de två olika fallen; med och utan absorbent.

Är man riktigt klurig, så ser man dessutom till att ha en reflekterande yta mitt mellan högtalarna, där den inte ger upphov till spegelkällor, samt ställer upp prylarna så att man får lite psykoakustiskt "fyllnadsmaterial" för att läka de stereosystemfel som exponeras lite för tydligt av lyssning i frifält.

Bara att tänka på väggar i högtalarnas närhet som att de inte alls finns, utan ersätts av spegelsymmetriska kopior av det egna rummet, komplett med ytterligare högtalare, kan vara något av ett paradigmskifte har jag märkt.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-05-02 17:19

Jag tänker såhär: det är alltid bra med absorbenter då man i de allra flesta fall vill sänka efterklangstiden i rummet.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-03 09:44

Elfsberg skrev:Jag tänker såhär: det är alltid bra med absorbenter då man i de allra flesta fall vill sänka efterklangstiden i rummet.

Det där tolkar jag som att det handlar om att dämpa själva rummet.

Min fråga handlade mer om nyttan av absorbenter vid själva högtalaren.
Om jag tolkar kommentarerna rätt så går det ut på att minska andelen tidiga reflexer. Frågan är då om absorbenten måste vara inräknad i högtalarens konstruktion? Eller kan vilken som helst högtalare ha nytta av en absorbent. Här kanske man måste prova sig fram.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-03 09:59

Eri skrev:
Elfsberg skrev:Jag tänker såhär: det är alltid bra med absorbenter då man i de allra flesta fall vill sänka efterklangstiden i rummet.

Det där tolkar jag som att det handlar om att dämpa själva rummet.

Min fråga handlade mer om nyttan av absorbenter vid själva högtalaren.
Om jag tolkar kommentarerna rätt så går det ut på att minska andelen tidiga reflexer. Frågan är då om absorbenten måste vara inräknad i högtalarens konstruktion? Eller kan vilken som helst högtalare ha nytta av en absorbent. Här kanske man måste prova sig fram.

Det är alltså avhängigt placeringen och närheten till vägg (eller annan begränsningsyta) ifall vi behöver hantera destruktiva reflexer. Vid tiden för OA5X var det inte helt ovanligt med rekommendationer att högtalare skulle placeras fritt i rummet bla för att undvika sådana reflexer och det kan kanske till med ge insikt om kraften i Carlssons slogan - "...för vanliga vardagsrum..." :wink: Fortfarande tror jag att få högtalare designats för att placeras mot vägg trots att de flesta ändå placerar dem så...^^

Återgå till Teknikforum