Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Effekten av väggen bakom högtalaren är frekvensbreoende, mellanregistret är kritiskt.
Eri skrev:Är sådana här absorbenter användbara till alla högtalare eller skall påverkan vara med i beräkningen av högtalaren?
Eri skrev:Är sådana här absorbenter användbara till alla högtalare eller skall påverkan vara med i beräkningen av högtalaren?
Eri skrev:Jag förmodar att påverkan varierar med hur mycket man vinklat in högtalarna. Om jag tar samma ex. som i första inlägget OA51 som ju har inbyggd "invinkling" och Ino-högt. som placeras med kraftig invinkling. I dessa fall brukar ju absorbenterna placeras "innanför" högt. Om man då har en uppställning med högt. rakt framåt skall absorbenterna då placeras symmetriskt bakom högtalarna?
Elfsberg skrev:Jag tänker såhär: det är alltid bra med absorbenter då man i de allra flesta fall vill sänka efterklangstiden i rummet.
Eri skrev:Elfsberg skrev:Jag tänker såhär: det är alltid bra med absorbenter då man i de allra flesta fall vill sänka efterklangstiden i rummet.
Det där tolkar jag som att det handlar om att dämpa själva rummet.
Min fråga handlade mer om nyttan av absorbenter vid själva högtalaren.
Om jag tolkar kommentarerna rätt så går det ut på att minska andelen tidiga reflexer. Frågan är då om absorbenten måste vara inräknad i högtalarens konstruktion? Eller kan vilken som helst högtalare ha nytta av en absorbent. Här kanske man måste prova sig fram.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster