Hörbarhet av tredjetonsdist.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Hörbarhet av tredjetonsdist.

Inläggav Naqref » 2013-05-28 09:00

Häpp!

Jag försöker få fram ungefärliga siffror och tendenser på när tredjetonsdist kan börja bli ett problem. Jag har gjort lite preliminära tester men tänkte få ett lite bättre beslutsunderlag samtidigt som fler kan ta del av resultaten.

Tanken var att bedöma hörbarhetsgränsen vid 100Hz, 316Hz, 1kHz samt 3.16kHz. Angivet i antingen dB eller procent.

Till vår hjälp har vi Svantes program HarmOsc
http://www.tolvan.com/hacks/HarmOsc.exe

Pilla bort andratonen och lek lite. Med övre ribban väljer man frekvens och det är inte extremt kritiskt att man når exakt 1000.00 Hz utan några Hz hit och dit spelar mindre roll.

Använd den utrustning som du är bekväm med. Testa gärna med lite olika nivåer för grundtonen. Och skjut sedan övertonen (ringen med siffran 3) upp och ner tills du ligger på vad som du betraktar vara gränsen när den börjar höras. Notera värdet på tredjetonen minus grundtonen. I bilden nedan så ligger tredjetonen på ca -53dB och grundtonen på -20dB. Skillnaden mellan dessa blir då 33dB. Det är det värdet som är intressant.

Bild

Vill man inte posta sina värden här så går det bra att skicka ett pm till mig så lägger jag ut det som anonyma data.

Alltså när börjar tredjetonen bli märkbar vid 100Hz, 316Hz, 1kHz samt 3.16kHz?

Ett ps till Svante: Det hade varit bra om man såg vågformen utritad för de olika tonerna samt summan av dessa. :) Plus att man fick textvärden på nivåerna och fasläget istället för bara grafisk info. Som exempelvis man får för frekvensen.
ds.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-28 09:18

Liten fråga ?

Är det för att bara rent generellt undersöka örats uppfattnings förmåga eller ska det apliceras i nåt sammanhang ?

Att jag frågar beror på att 3e tons dist sällan kommer ensamt ur tomma intet utan brukar hänga ihop med lita andra kamrater :lol: .

Och frågan blir väl om det är lättare/svårare för örat när det blir mer komplext ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-05-28 09:26

Man få se det som en förenkling. ;)

Tredjetonen är den gubbe som tittar fram först i ett symmetriskt system när det börjar överstyra så det kan vara intressant att veta detta om man bl a ska göra en psykoakustiskt rimligt korrekt clipindikator. Lite så tänkte jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hörbarhet av tredjetonsdist.

Inläggav Svante » 2013-05-28 10:09

Naqref skrev:Ett ps till Svante: Det hade varit bra om man såg vågformen utritad för de olika tonerna samt summan av dessa. :) Plus att man fick textvärden på nivåerna och fasläget istället för bara grafisk info. Som exempelvis man får för frekvensen.
ds.

:)

Ja, jag är bara glad att någon använder programmet, som ju var ett sånt där "inspirationshack" för x år sedan. Det kom till för att man skulle kunna släcka ut distorsionskomponenter som redan finns, så att man tex kan få höra en helt (nåja) ren 30 Hz-sinus.

Vad man kan göra redan nu är att ta upp RTSect och låta den visa vågform och spektrum. Det löser en del av önskemålen iaf. Kopplar man den sedan till en mikrofon så kan man se hur stor disten är inklusive högtalarens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-05-28 11:04

100Hz - 38dB
316Hz - 37dB
1kHz - 34dB
3.16kHz - 32 dB

Laptop med inbyggt ljudkort + hörlurar.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-05-28 11:48

Det var ju intressant. Fick inte alls samma som Bo M.
Lyssnade genom mina datorhögtalare kopplade till stationär PC med X-Fi ljudkort.

100 Hz - 32 dB
316 Hz - 42 dB
1 kHz - 55 dB
3.16kHz- 32 dB

--

Användarvisningsbild
BengtA

Inläggav BengtA » 2013-05-28 12:08

En förmodligen dum fråga men jag är ändå intresserad av testet.

Menas att det skall lyssnas akustiskt via högtalare eller lurar och då höra när 3:je tonen blir märkbar?
I mitt fall är just 3:je tonen svaga punkten i mina element, ca 0,5% vid 1500 Hz.
Bengt Allevad

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-05-28 13:39

BengtA skrev:En förmodligen dum fråga men jag är ändå intresserad av testet.

Menas att det skall lyssnas akustiskt via högtalare eller lurar och då höra när 3:je tonen blir märkbar?
I mitt fall är just 3:je tonen svaga punkten i mina element, ca 0,5% vid 1500 Hz.

Jess. Lyssna och justera nivån på tredjetonen tills du tycker att ljudet förändras. Om du redan har mycket tredjeton så gäller ändå samma sätt. 0.5% är -46dB så det är inte speciellt mycket.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-28 13:45

Naqref skrev:

Jess. Lyssna och justera nivån på tredjetonen tills du tycker att ljudet förändras. Om du redan har mycket tredjeton så gäller ändå samma sätt. 0.5% är -46dB så det är inte speciellt mycket.

För att kolla om högtalardisten spelar in kan man flytta pricken i sidled. Hörs det skillnad så finns det något som distar ungefär lika mycket som programmet (tex högtalaren). Om man lyckas pricka både rätt fas och amplitud så släcks tredjetonen ut. Bäst är att ha en mikrofon kopplad till tex RTSect, så kan man se när tredjetonen försvinner.

Jag minns från mina egna tester att det speciellt i basen gjorde ganska stor skillnad att släcka disten även från hyfsade högtalare.

Sen beror ju allt på nivån också...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-28 13:52

100Hz Grundton:-10dB Detektion:-43dB = 33dB
316Hz Grundton:-10dB Detektion:-53dB = 43dB
1 kHz Grundton:-10dB Detektion:-58dB = 48dB
3,16 kHz Grundton:-10dB Detektion:-62dB =52dB

Ljudkort ALC892 med Sennheiser 320Game hörlurar

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-05-28 13:52

Svante skrev:
Naqref skrev:

För att kolla om högtalardisten spelar in kan man flytta pricken i sidled. Hörs det skillnad så finns det något som distar ungefär lika mycket som programmet (tex högtalaren). Om man lyckas pricka både rätt fas och amplitud så släcks tredjetonen ut. Bäst är att ha en mikrofon kopplad till tex RTSect, så kan man se när tredjetonen försvinner.

Jag minns från mina egna tester att det speciellt i basen gjorde ganska stor skillnad att släcka disten även från hyfsade högtalare.

Gulp!

Så du menar att genom att analysera en total kedja kan man släcka ut distorsion genom att introducera "motdistorsion"?

Skulle detta gå att göra mha en miniDSP till exempel?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-28 14:19

Många variabler... olika komponenters distbeteende kan variera olika med volym (bl.a. (?)), så utsläckningsdisten behöver vara uppsatt för samma varierande kombinationsbeteende. Komplext men inte teoretiskt omöjligt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-28 15:31

Alltså det här är inte helt enkelt... Körde 100 & 316 rakt av men tyckte mig förnimma övertonen som någon slags modulation längre än vad jag egentligen kan säga att jag hörde den... Sedan upptäckte jag att det spelar stor roll hur man vrider huvudet... man kanske borde lyssna i en enda högtalare? Det går att förnimma förändring när man höjer och sänker utan att egentligen detektera tonen...Inte helt enkelt...^^

Mina resultat:

100Hz -59
316Hz -55
1000Hz -63
3,16 -45

Borde kanske köra igen och göra likadant på alla men det var inte så kul att lyssna på... :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-28 16:05

bomellberg skrev:
Svante skrev:
Naqref skrev:

Gulp!

Så du menar att genom att analysera en total kedja kan man släcka ut distorsion genom att introducera "motdistorsion"?

Skulle detta gå att göra mha en miniDSP till exempel?

Det låter sig göras ganska enkelt (med HarmOsc, tex) om man lyssnar på en statisk sinus, ja. Det låter sig även göras för musik i en servokoppling, det är faktiskt det man gör med motkoppling. Men utan återkoppling är det mycket svårt att minska distorsionen generellt för olika ljudsignaler.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-28 16:24

Nu har jag råkat pilla på volymratten på hörlurarna så kan inte göra mätningar som är relativa de jag redan postat men hörbarheten verkar inte ligga ett fixt antal dB under grundsignalen utan verkar variera lite med nivån på den?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-28 18:36

Gjorde om det och jämförde detektion med både 2:a och 3:e tonsdistortion.

Grundton:-10dB

Kod: Markera allt
Detektion i nivå under grundtonen (Grundton-detektionsnivå i dB)
            2:a   3:e
-------------------
100 Hz      -23   -35
316 Hz      -25   -35
1 kHz      -35   -45
3,16 kHz   -45   -53

Ljudkort ALC892 med Sennheiser 320Game hörlurar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 11:07

PappaBas
Bara för att slippa missförstå. Är det mellanskillnaden mellan grundtonen på -10dB och övertonerna du uppger?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-31 11:10

Flint skrev:PappaBas
Bara för att slippa missförstå. Är det mellanskillnaden mellan grundtonen på -10dB och övertonerna du uppger?

Japp :) Står "Grundton-Detektionsnivå" i texten. La det i Code-taggar för att få till formateringen. Forumet hanterar inte BB-code för tabeller vad jag kan se.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-05-31 11:14

PappaBas skrev:
Flint skrev:PappaBas

Japp :) Står "Grundton-Detektionsnivå" i texten. La det i Code-taggar för att få till formateringen. Forumet hanterar inte BB-code för tabeller vad jag kan se.

Bra. Jag funderade redan när tråden dök upp så min fråga till dig har nog sin grund redan där.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-05-31 11:43

Jag har rott ihop en första test.
Stationär dator med inbyggt ljudkort på moderkortet + enkla billiga täckta hörlurar.
Heter bara "Stereo Headphones". :D Men dom är inte helt och hållet kassa.

Grundton på -20dB, alla ljudkontroller neddragna lite för att om möjligt minska risken
för att det är något som överstyr.

100Hz - 18dB
316Hz - 32dB
1kHz - 27dB
3.16kHz - 29 dB

Det här är nivåer då jag är rätt säker att det inte finns ett uns av osäkerhet kvar
hos mig att jag verkligen hör skillnad.
Lite (ev) placebofenomen kommer in i nivåer under, så jag tycker mig höra vissa
svaga förändringar både 10 och 20 dB lägre.
Men visst, letar man efter en skillnad brukar man ju alltid hitta en. ;)

Jag hyser starka tvivel på att jag skulle besväras av denna mängd dist när det
lyssnas på en musiksignal, med allt vad det innebär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-05-31 12:16

100Hz -30dB
317Hz -48dB
1012 Hz -54dB
3160Hz -55dB

Gjort med Asus Xonar DG2 ljudkort och Audio Technics AD300 hörlurar.
Lite lustigt hur det precis innan blir en hörbar ton blir en förnimbar förvrängning av ljudet.

edit: kan lägga till att min windowsvolym stod på 50% och grundtonen ställd på -20.

edit2: fick justera siffrorna lite då jag testade andraton först.. Ganska många dB skillnad faktiskt. I storleksordningen 6dB för 100 och 317Hz.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-31 12:59

Kraniet skrev:Lite lustigt hur det precis innan blir en hörbar ton blir en förnimbar förvrängning av ljudet.

Det där upplevde jag med men har inte hunnit så fundera mycket på det sedan.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-06-01 16:18

Intressant när jag kollar igenom siffrorna. Vissa märker tredjetonsdisten mer vid högre frekvenser och vissa märker den mindre. Kan detta vara beroende på utrustningen måtro?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 20:16

Naqref skrev:Intressant när jag kollar igenom siffrorna. Vissa märker tredjetonsdisten mer vid högre frekvenser och vissa märker den mindre. Kan detta vara beroende på utrustningen måtro?

Troligen. Jag tycker att känsligheten/detekterbarheten borde vara som störst runt 3-4 kHz om man kan lita på gubbarna Fletcher och Munson.
Men det borde förstås också bero på vilken grundton man väljer och var övertonerna hamnar i förhållande till den.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-01 20:19

Beror ju på hur högt man lyssnar ...^^ Någon större statistisk signifikans lär ju inte resultaten ha när förutsättningarna är så olika...^^

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 21:10

100 Hz: -62 - -57

316 Hz: -60 - -56

1000 Hz: -65 - -60

3160 Hz: -48 - -44

Jag gjorde flera lysningar på varandra och lyssnade ganska svagt (tyckte att
det blev väldigt störande att höra den pågående tonen annars, speciellt vid de
högre frekvenserna) och fick några dB skillnad från gång till gång, därav att
jag angivit ett intervall.

En spännande effekt som jag inte väntade mig att hitta var att det gick att
detektera tredjetonen vid ännu lägre nivå när jag först dragit upp andratonen
till mycket nära dess detektionsnivå.

Testade även att efter att ha hittat detentionsgränsen helt dra ned grund-
tonen och blev lite förvånad över att övertonen trots allt inte var mera hörbar
än den var då. Det vill säga förvånad över att maskeringseffekten från grund-
tonen inte är större än den är.

När jag testade på högre ljudtrycksnivåer så var det inte bara obehagligare,
utan maskeringseffekten blev även lite större då.

Det vill säga jag fick lägre nivåskillnad mellan grundton och överton vid detek-
tionsgränsen när jag spelade starkare.

Kan nämna att min hörsel är sådan att jag ofta njuter mest av musik när jag
spelar sent på natten (när alla sover och kringljuden är väldigt svaga, jag har
i mitt lyssningsrum en störnivå A-vägd ligger nära 0 dB) och rätt så svagt.

Tycker svärtan mellan tonerna och genomskinligheten blir som bäst då. Men
det beror förstås på slag av musik. Viss musik nära kräver helt andra nivåer.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att max 0,1% distorsion är en för mig
rimlig kravgräns för spelning på svaga till mellanstarka nivåer.

Fast olika sortera apparater distorderar ju på olika sätt, och de som jag gärna
ställer höst krav på vill jag se i varje fall en dekad lägre mätt THD ifrån.

- - -

Kan nämna att jag tidigare lekt lite med lite liknande studier, men då inte med
hjälp av syntetiserade deltoner, utan med olinjära kretsar, och då har jag ju
även lyssnar på musiksignaler av olika slag, alltså utöver tekniska test-toner
av olika slag alltså.

När man lyssnar på musiksignaler så är det svårare att specificera distorsions-
nivån eftersom den varierar hela tiden, så därför definierade jag disten som
"det man kunde mäta med testsignaler med samma toppamplitud".

Givet den metoden så fanns det olinjäriteter som gav uppåt 7 % distorsion,
men som ändå var skapligt svåra att detektera med nästan alla musiksignaler.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-06-01 21:20

Intressant IngO.
Jag själv lyssnade ganska högt. Ja med tanke på det entoniga innehållet smärtsamt högt ;)

Jag ska kanske testa igen med lite mer modesta nivåer och kolla om jag detekterar
svagare 3'e-ton.

Jag hade öht taget tänkt testa lite mer, både i lurar och mot högtalare, för att göra
naq lite glad. :)

JM

Inläggav JM » 2013-06-02 07:39

IngOehman skrev:
En spännande effekt som jag inte väntade mig att hitta var att det gick att
detektera tredjetonen vid ännu lägre nivå när jag först dragit upp andratonen
till mycket nära dess detektionsnivå.

Vh, iö

Jag förstår inte hur programmet är konstruerat.
Men om 2:a tons distorsionen vid uppspelningen i högtalaren/hörluren verkligen är borta så försvinner maskeringseffekten i örat av 2:a tons distorsionen på 3:e tons distorsionen.
2:a tons distorsionens relativa maskeringseffekt är frekvensberoende samt större än grundtonen då den ligger högre i frekvens o närmare i frekvens trots lägre ljudtryck.
Helt logiskt måste du få en högre 3:e tons distorsion om 2:a tons distorsionen inte är med.
Oklart om detta är hela förklaringen?

JM

JM

Inläggav JM » 2013-06-03 12:41

När jag ställer in på 18500 hz, utan distortion o rel låg nivå hör jag ingenting.
Lägger jag på 3:e tons dist. o flyttar "ringen" upp mot -30 dB så kommer ljud med frekvens som för örat låter mkt lägre än 18500 hz.
Varför är det på detta sätt?

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-03 13:07

JM skrev:När jag ställer in på 18500 hz, utan distortion o rel låg nivå hör jag ingenting.
Lägger jag på 3:e tons dist. o flyttar "ringen" upp mot -30 dB så kommer ljud med frekvens som för örat låter mkt lägre än 18500 hz.
Varför är det på detta sätt?

JM

Möjligen är det så att jag inte kollar rimligheten på frekvenserna i programmet. Om du har samplingsfrekvensen 44100 Hz så kommer 18500*3=55500 Hz att vikas ner två gånger i det hörbara området.

55500-22050=33450
33450-22050=11400

Kan det vara den frekvensen du hör?

Nästa

Återgå till Teknikforum