Jag försöker få fram ungefärliga siffror och tendenser på när tredjetonsdist kan börja bli ett problem. Jag har gjort lite preliminära tester men tänkte få ett lite bättre beslutsunderlag samtidigt som fler kan ta del av resultaten.
Tanken var att bedöma hörbarhetsgränsen vid 100Hz, 316Hz, 1kHz samt 3.16kHz. Angivet i antingen dB eller procent.
Till vår hjälp har vi Svantes program HarmOsc
http://www.tolvan.com/hacks/HarmOsc.exe
Pilla bort andratonen och lek lite. Med övre ribban väljer man frekvens och det är inte extremt kritiskt att man når exakt 1000.00 Hz utan några Hz hit och dit spelar mindre roll.
Använd den utrustning som du är bekväm med. Testa gärna med lite olika nivåer för grundtonen. Och skjut sedan övertonen (ringen med siffran 3) upp och ner tills du ligger på vad som du betraktar vara gränsen när den börjar höras. Notera värdet på tredjetonen minus grundtonen. I bilden nedan så ligger tredjetonen på ca -53dB och grundtonen på -20dB. Skillnaden mellan dessa blir då 33dB. Det är det värdet som är intressant.
Vill man inte posta sina värden här så går det bra att skicka ett pm till mig så lägger jag ut det som anonyma data.
Alltså när börjar tredjetonen bli märkbar vid 100Hz, 316Hz, 1kHz samt 3.16kHz?
Ett ps till Svante: Det hade varit bra om man såg vågformen utritad för de olika tonerna samt summan av dessa.
ds.