Kan en recap (byte av kondensatorer) förbättra basåtergivnin

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ElGato

Kan en recap (byte av kondensatorer) förbättra basåtergivnin

Inläggav ElGato » 2013-06-01 22:15

Hej!

Jag har ett par gamla JBL 4412 som inte riktigt levererar enligt specarna i basfrekvenserna. Skulle en recap kunna hjälpa för det eller är det mer uppåt i registret det spelar roll?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 22:16

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-01 22:17

Känns spontant som lite långsökt med tanke på att det inte sitter någon konding i serie med basen...
Edit. Tog bort bilden...

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-01 22:21

Aha ok. Vad händer egentligen med kondensatorerna när det blir gamla? Kan det vara så att det skickar ner mer och mer till jord?

Jag antar att C1 och C2 är av särskilt intresse?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 22:27

ElGato skrev:Aha ok. Vad händer egentligen med kondensatorerna när det blir gamla? Kan det vara så att det skickar ner mer och mer till jord?

I den mån det över huvud taget händer nåt så är risken snarare det motsatta, dvs att dom "skickar ner mindre signal till jord". Det är lite överdrivet det där med kondesatorhaverier.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 22:27

När du säger jord så menar du minuspolen, men vi fattar.

Om kondensatorns egenskaper skulle ändras åt något håll så vore det att värdena minskar, dvs att frekvenserna som "kortsluts" skulle åka uppåt i storlek.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 22:32

ElGato
Beskriv basljudet. Går lådan ner "djupt" men saknar tryck. Får du känslan av att ljudet aldrig släpper loss riktigt och att du därför vill höja lyssningsvolymen mer och mer?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-01 22:35

Kan det vara just att mellanregistret blir dominerande med fallerande LP-filter?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Kan en recap (byte av kondensatorer) förbättra basåtergi

Inläggav IngOehman » 2013-06-01 23:28

ElGato skrev:Hej!

Jag har ett par gamla JBL 4412 som inte riktigt levererar enligt specarna i basfrekvenserna. Skulle en recap kunna hjälpa för det eller är det mer uppåt i registret det spelar roll?

Inte levererar enligt specarna säger du. Då utgår jag ifrån att du har läst
specarna noga och sedan mätt på dina högtalare och jämfört, stämmer
det?

Om så är fallet tror jag nog det första du skall titta på är om du mätt på
rätt sätt. Att mäta bas är inte så lätt som man kan tro om man gör det i
ett rum och mätningen sker på en stor högtalare (som man inte kan gå
nära med mindre än att det blir väldigt olika långt till olika element och
port).

Så hur mätte du och med vilken utrustning?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-01 23:45

tvett skrev:När du säger jord så menar du minuspolen, men vi fattar.

Om kondensatorns egenskaper skulle ändras åt något håll så vore det att värdena minskar, dvs att frekvenserna som "kortsluts" skulle åka uppåt i storlek.

Aha, ok.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-01 23:52

Flint skrev:ElGato
Beskriv basljudet. Går lådan ner "djupt" men saknar tryck. Får du känslan av att ljudet aldrig släpper loss riktigt och att du därför vill höja lyssningsvolymen mer och mer?

Nja, lite åt det hållet. Jag jämför också med ett par event 2020 bas v.2 som i dagsläget levererar bättre i de lägre registren. Måste googla upp specarna på dem men hade för mig att jbl:arna gick lägre.

Det känns i varje fall som att jbl:arna tappar redan ifrån 150hz neråt. Basgitarr och baskagge blir inte så tydliga eller definierade.

Sen faller de av ordentligt redan vid 57hz. Enligt specarna så ska de i varje fall vara +-2dB ner till 45 Hz.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-01 23:54

Om allt är helt och riktigt så har du väl nivåreglage för mellan och diskant att justera på? Jag fick mina L100 (4311?) att låta riktigt skapligt genom att jobba en stund med de där. :) 4412 har ju ett mer "färdigt" filter och jag har sett mätningar som ser riktigt skapliga ut! Hur har du placerat dem när du tycker de låter "tunt"?

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-01 23:55

IngOehman skrev:

Inte levererar enligt specarna säger du. Då utgår jag ifrån att du har läst
specarna noga och sedan mätt på dina högtalare och jämfört, stämmer
det?

Om så är fallet tror jag nog det första du skall titta på är om du mätt på
rätt sätt. Att mäta bas är inte så lätt som man kan tro om man gör det i
ett rum och mätningen sker på en stor högtalare (som man inte kan gå
nära med mindre än att det blir väldigt olika långt till olika element och
port).

Så hur mätte du och med vilken utrustning?

Vh, iö

Jag mäter med Behringer ecm8000 och Fuzzmeasure. Därtill så brukar vi jämföra mätgrafen med att lyssna på sinustoner och se ifall vi även upplever nivåskillnaderna. När vi jämför med Event monitorerna så hör man också en klar skillnad.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:02

Ok, eventsen går lite lägre: 38Hz – 20kHz, ±3dB. ( De har ett 8tums element, jbl:arna som kanske bekant ett 12".)

Jbl:arna känns ändå lite väl tunna och odefinierade i basen.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:12

Jocke skrev:

Om allt är helt och riktigt så har du väl nivåreglage för mellan och diskant att justera på? Jag fick mina L100 (4311?) att låta riktigt skapligt genom att jobba en stund med de där. :) 4412 har ju ett mer "färdigt" filter och jag har sett mätningar som ser riktigt skapliga ut! Hur har du placerat dem när du tycker de låter "tunt"?

Jag har dem i min musikstudio. Kontrollrummet är designat enligt dead front, live end. Ca 50 kubikmeter stort. Lite lustigt men jag upplever nog mindre bas när jag backar in dem mot väggen. Just nu står dem på ett avstånd så de lite släcker ut en rumsmod som jag har lite strul med. Eventsen står på samma avstånd men har inte riktigt samma problem.

Hursomhelst. Nu kommer jag kanske lite ifrån ämnet. Det jag framförallt funderade över just nu var huruvida en recap kunde få dem att leverera lite bättre. Jag tycker att jag ändå skulle fått ner dem till 45Hz ganska rakt. Jag har en room pressure zone eller vad det nu heter på 29Hz dvs. där ska gränsen ungefär ligga för vad det ska kunna återge.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-02 00:12

Och de är backade i diskant och mellanregister?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-02 00:18

JBL har aldrig riktat in sig på att högtalarna ska gå särskilt djupt i frekvens. Kanske förväntningarna inte stämmer överens helt enkelt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-02 00:21

ElGato skrev:
Jag mäter med Behringer ecm8000 och Fuzzmeasure. Därtill så brukar vi jämföra mätgrafen med att lyssna på sinustoner och se ifall vi även upplever nivåskillnaderna. När vi jämför med Event monitorerna så hör man också en klar skillnad.

Vet inte vad Fuzzmeasure är men har själv en ECM8000. Om den inte är kalibrerad så stiger en typkurva med kanske 4-6 dB från 1-2kHz till 10kHz för att sticka rätt ner i backen över 12-15kHz. Googla runt lite så hittar du flera exempel på det... Det finns också trådar här som handlar om den micken. Men det förklarar kanske mer upplevelsen av saknad bas än mätningen...? Hade själv mina L-100 ett tag för att klara medhörning för tex elbas och tyckte det funkade skapligt... Har hört mycket gott om Event men aldrig lyssnat på dem själv. :)

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:22

tvett skrev:Och de är backade i diskant och mellanregister?

Ja, något sådär. Minns inte riktigt vad vi satte dem på men minus något på både high och mid. Backar jag för mycket så tror jag att jag får jag en lite väl ojämn kurva men man kanske ska prova att sänka en massa.

Det mäter ganska rakt nu ifrån 57hz och uppåt. Jag fattar bara inte riktigt varför de dippar så mycket 57hz och neråt plus det här med att de känns så odefinierade/svaga.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:24

Vinylcalle skrev:JBL har aldrig riktat in sig på att högtalarna ska gå särskilt djupt i frekvens. Kanske förväntningarna inte stämmer överens helt enkelt.

MvH Carl

Kanske är så, tycker ändå att jag skulle kommit lägre ner än till 57hz. Funderar på att komplettera med en subbas. Lite nojjig dock för fasproblem.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-02 00:26

Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.

Men nu har du mätt på en högtalare i taget, eller hur?
/J

Cygnus resurectum

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:27

Jocke skrev:
ElGato skrev:

Vet inte vad Fuzzmeasure är men har själv en ECM8000. Om den inte är kalibrerad så stiger en typkurva med kanske 4-6 dB från 1-2kHz till 10kHz för att sticka rätt ner i backen över 12-15kHz. Googla runt lite så hittar du flera exempel på det... Det finns också trådar här som handlar om den micken. Men det förklarar kanske mer upplevelsen av saknad bas än mätningen...? Hade själv mina L-100 ett tag för att klara medhörning för tex elbas och tyckte det funkade skapligt... Har hört mycket gott om Event men aldrig lyssnat på dem själv. :)

Aha, intressant. Jag tror jag har någon kalibreringsfil liggande någonstans. Man kanske ska kika närmare på det.

Ja, eventsen är mkt prisvärda måste jag säga. Vet ej hur v3 är eller 20/30 som jag också är lite nyfiken på. Det finns vissa likheter mellan eventsen och jbl:arna. Eventsen låter ganska mycket hifi för att vara studiomonitorer ifall du förstår hur jag menar.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:30

tvett skrev:Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.

Nope, det har jag inte. Är det ett stort misstag?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-02 00:31

ElGato skrev:
tvett skrev:Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.

Ja, om en av dem är felfasad så...
/J

Cygnus resurectum

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:32

tvett skrev:
ElGato skrev:

Jaha, du tänker ifall jag har förväxlat + och - på högtalarsladdarna.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-02 00:33

ElGato skrev:
tvett skrev:
ElGato skrev:

Eller någon annan internt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-02 00:34

tvett skrev:
ElGato skrev:

Ja, hur är det med fasen i JBL... de har lite hyss för sig i vissa modeller och om någon har mecklat med den ena kan det faktiskt se rätt ut och ändå vara fel... Kolla upp fasen - kan ju faktiskt vara "så enkelt"!^^ Bra där Tvett! :)

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:36

tvett skrev:
ElGato skrev:
tvett skrev:
ElGato skrev:

Eller någon annan internt.

Internt= i högtalaren menar du? Kanske kan vara värt att försöka dubbelkolla hela den signalvägen. Tror dock inte att det är det som är problemet. Tycker att jag i så fall skulle märkt av fasfelen i fler frekvenser. De känns ju rätt i övrigt måste jag säga.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-02 00:36

När man kollar på kopplingschemat med pil in/pil ut så kan det nog blir fel.

Lätt att byta på ena och se om basen blir bättre, ignorera resten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-02 00:38

Om felkopplingen är fel internt så är det kanske bara bas-elementet som är felkopplat i en av högtalarna.
/J

Cygnus resurectum

Nästa

Återgå till Teknikforum