Moderator: Redaktörer
ElGato skrev:Aha ok. Vad händer egentligen med kondensatorerna när det blir gamla? Kan det vara så att det skickar ner mer och mer till jord?
ElGato skrev:Hej!
Jag har ett par gamla JBL 4412 som inte riktigt levererar enligt specarna i basfrekvenserna. Skulle en recap kunna hjälpa för det eller är det mer uppåt i registret det spelar roll?
Flint skrev:ElGato
Beskriv basljudet. Går lådan ner "djupt" men saknar tryck. Får du känslan av att ljudet aldrig släpper loss riktigt och att du därför vill höja lyssningsvolymen mer och mer?
ElGato skrev:Hej!
Jag har ett par gamla JBL 4412 som inte riktigt levererar enligt specarna i basfrekvenserna. Skulle en recap kunna hjälpa för det eller är det mer uppåt i registret det spelar roll?
IngOehman skrev:ElGato skrev:Hej!
Inte levererar enligt specarna säger du. Då utgår jag ifrån att du har läst
specarna noga och sedan mätt på dina högtalare och jämfört, stämmer
det?
Om så är fallet tror jag nog det första du skall titta på är om du mätt på
rätt sätt. Att mäta bas är inte så lätt som man kan tro om man gör det i
ett rum och mätningen sker på en stor högtalare (som man inte kan gå
nära med mindre än att det blir väldigt olika långt till olika element och
port).
Så hur mätte du och med vilken utrustning?
Vh, iö
Jocke skrev:ElGato skrev:Hej!
Om allt är helt och riktigt så har du väl nivåreglage för mellan och diskant att justera på? Jag fick mina L100 (4311?) att låta riktigt skapligt genom att jobba en stund med de där.4412 har ju ett mer "färdigt" filter och jag har sett mätningar som ser riktigt skapliga ut! Hur har du placerat dem när du tycker de låter "tunt"?
ElGato skrev:
Jag mäter med Behringer ecm8000 och Fuzzmeasure. Därtill så brukar vi jämföra mätgrafen med att lyssna på sinustoner och se ifall vi även upplever nivåskillnaderna. När vi jämför med Event monitorerna så hör man också en klar skillnad.
tvett skrev:Och de är backade i diskant och mellanregister?
Vinylcalle skrev:JBL har aldrig riktat in sig på att högtalarna ska gå särskilt djupt i frekvens. Kanske förväntningarna inte stämmer överens helt enkelt.
MvH Carl
Jocke skrev:ElGato skrev:
Jag mäter med Behringer ecm8000 och Fuzzmeasure. Därtill så brukar vi jämföra mätgrafen med att lyssna på sinustoner och se ifall vi även upplever nivåskillnaderna. När vi jämför med Event monitorerna så hör man också en klar skillnad.
Vet inte vad Fuzzmeasure är men har själv en ECM8000. Om den inte är kalibrerad så stiger en typkurva med kanske 4-6 dB från 1-2kHz till 10kHz för att sticka rätt ner i backen över 12-15kHz. Googla runt lite så hittar du flera exempel på det... Det finns också trådar här som handlar om den micken. Men det förklarar kanske mer upplevelsen av saknad bas än mätningen...? Hade själv mina L-100 ett tag för att klara medhörning för tex elbas och tyckte det funkade skapligt... Har hört mycket gott om Event men aldrig lyssnat på dem själv.
ElGato skrev:tvett skrev:Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.
Men nu har du mätt på en högtalare i taget, eller hur?
Nope, det har jag inte. Är det ett stort misstag?
tvett skrev:ElGato skrev:tvett skrev:Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.
Ja, om en av dem är felfasad så...
ElGato skrev:tvett skrev:ElGato skrev:tvett skrev:Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.
Jaha, du tänker ifall jag har förväxlat + och - på högtalarsladdarna.
tvett skrev:ElGato skrev:tvett skrev:Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.
tvett skrev:ElGato skrev:tvett skrev:ElGato skrev:tvett skrev:Kom just på, det här är faktiskt. Här felfasar folk, som en epidemi.
Jaha, du tänker ifall jag har förväxlat + och - på högtalarsladdarna.
Eller någon annan internt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster