Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Kolla upp viken säkring som SKA sitta där.
Komorok skrev:Kolla upp viken säkring som SKA sitta där.
Komorok skrev:Maila gamut och fråga dem.
Komorok skrev:Skrivet i all ödmjukhet: Jag kan inget om slutsteg och det låter inte som du kan jättemycket heller. Och jag hade inte pillat i det hela om jag inte begrep hur en strömställare kunde paja bara så där. Jag hade varit rädd att förstöra fler saker på slutsteget genom att försöka starta det igen utan att ens veta vilken säkring som ska sitta i. Lugn och fin. Ta reda på mer om steget innan du pillar mer.
Mich skrev:Oj,här kommer inlägg när jag håller på att skriva.
NTC motståndet är troligtvis endel av mjukstarten. Kan bli överlastad om steget är paj. Den skall förövrigt bli varm, vid tillslag.
Strömbrytare kan gå sönder och gör det relativt ofta.
//Michael
rikkitikkitavi skrev:På bilden är det ett NTC motstånd. Det begränsar startströmmen, och har en normal arbetstemperatur på mer än 100 grader.
Däremot är säkringarna ett tecken på att någit steget är trasigt. Man byter säkring MAX en gång om man inte är säker på orsaken till att säkringen går.
Lämna steget till reparatör. Fråga på elektronikforumet.com om Du inte hittar någon i närheten.
BPM skrev:Nu är det konstaterat att likriktarna brunnit. Frågan är bara varför..men steget är i alla fall hos en bekants bekant som tydligen byggt några steg i sin dag och som skulle mäta på lite grejer (utgångstransistorer t.ex..vad nu det är..) för att bättre kunna förstå vad som gått snett och vad som krävs för att laga det.
Bra att veta vad det är för prylar jag behöver innan jag kontaktar GamuT. Med lite tur har de så att man kan byta hela kretskortet för strömförsörjningen med komponenter och allt.. Lär väl kosta en slant, men ska man lämna in det för en massa lödning osv lär det väl knappast bli billigare..
Ah well, den som lever får se.
sky_eye skrev:Det verkar vansinnigt överdrivet.
Det är inget ovanligt att bryggan ryker. Om säkringen akutgår är det det första jag kollar,
med sluttrissor på andra plats.
Det behöver inte vara något annat som gått. Oftast är det enda felet.
Byt brygga och testa. Det är mitt enkla råd.
Vinylcalle skrev:Jag tycker det är synd om du ska slakta slutsteget.
En bra verkstad löser säkert det hela. Utan att veta exakt fel skulle jag tro att en riktig verkstad som betalar skatt, moms m.m. skulle lösa det för 1200-2000 kr.
Vill du inte laga det sälj/byt/lämna vidare till någon som vill.
MvH Carl
rikkitikkitavi skrev:Kortis efter likriktaren, duktig sådan har gett så stora strömmar att banorna brunnit. Det behöver inte vara katastrof,men kan vara indikation på att en hel del behöver bytas.
Det är inte jättevanligt att banorna ryker, oftast beror det på att man gör ett par försök för mycket med säkringsbyte, parat med större säkring än märkningen...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster