Har precis avslutat mitt första steg mot bättre välljud här hemma.
Det blev basen som behandlades först med hjälp av 4 st SLS 12" i 86 liters slutna lådor. Dessa sitter jag nöjd med för stunden
Nu har dock DIY-djävulen satt fingrarna i mig. Det var ju kul att bygga högtalare själv! Så nu sitter jag och småplanerar inför nästa bygge som blir nya frontar.
Jag har idag ett par Cerwin Vega DC10. Dessa låter ... sådär. Dom har en varm ton och går att spela ganska starkt med och det gillar jag iaf.
Då jag gillar att ösa på ordentligt ibland så vill jag bygga en högtalare som klarar av det men som ändå inte kostar skjortan. Hög känslighet är bra tänker jag då. Sen ska dom givetvis klara ganska mycket effekt också.
Så till frågan.
Om jag parar ihop exempelvis 2 st Seas ER18RNX som har 8 ohms resistans med en känslighet på 88.5 db 2,83v/1 m så landar jag väl på 4 ohm och 91,5 db 2,83v/1 m?
Om jag då parar ihop dessa med en Vifa DX25TG09-04 som har en känslighet på 92db 2,83v/1 m och har en resistans på 4 ohm, blir då totala resistansen på hela högtalaren 2 ohm?
Skulle dessa klara mycket effekt? Vad skulle känsligheten landa på?
Antar att detta är grundläggande och alla härinne kan det på sina fem fingrar men då jag är total nybörjare så hoppas jag ni orkar svara mig ändå
-har letat runt på nätet efter ett färdigt koncept för en golvhögtalare som låter bra och går att spela starkt med utan nåt vidare resultat.. De enda jag läst om som passar mina krav är linjekällor. Var och lyssnade på Nadifierads förra året och dra åt .... vilket drag det var i dom. Lät riktigt sjysst! Men nåt sånt skulle aldrig frugan låta mig släpa in hemma utan dom får gärna vara något mindre
Tips på högtalarbyggen med en känslighet runt 100db 2,83v/1 m mottages tacksamt också.