Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:
snip
Effektbehov för basätarsystem?
Jag tror inte att det är så stort. Anta att jag har en 10-15 dB puckel vid 43 Hz... Hur många dB i motfas måste mitt bassläckningssystem kunna prestera för att häva denna puckel?
snip
Stefan
Adhoc skrev:avr7000 skrev:
snip
Jag tror inte att det är så stort. Anta att jag har en 10-15 dB puckel vid 43 Hz... Hur många dB i motfas måste mitt bassläckningssystem kunna prestera för att häva denna puckel?
snip
Stefan
Av det jag läst mig till hittills är det lite trial and error för det men ca 2 dB lägre än vad frontbasarna rapar ur sig, är vad jag stött på i några publikationer. (Har gällt för ganska normalstora rum längdmässigt)
Ytterligare en länk med CABS i jämförelse mot andra uppställningar: http://usir.salford.ac.uk/22862/1/JAES_ ... ontrol.pdf
sebatlh skrev:Jo, så därför fördröjjer man signalen motsvarande sträckan till bak i rummet, fasvänder den, samt lägger på EQ som motsvarar de där topparna man vill bli av med som kommer från rummets egenskaper.
Poängen var väl mer att musiksignalen som frontbasarna spelas finns i DCXn så därmed kan man enkelt misshandla signalen enligt ovan till 2 av de 6 utgångarna som finns i DCXn.
Harryup skrev:sebatlh skrev:Jo, så därför fördröjjer man signalen motsvarande sträckan till bak i rummet, fasvänder den, samt lägger på EQ som motsvarar de där topparna man vill bli av med som kommer från rummets egenskaper.
Poängen var väl mer att musiksignalen som frontbasarna spelas finns i DCXn så därmed kan man enkelt misshandla signalen enligt ovan till 2 av de 6 utgångarna som finns i DCXn.
Fast signalen som är framme är ju utan rumspåverkar och du vill ju ha bort musik+rumspåverkan och dessutom låter det olika i de båda hörnen bak så vad finns fram som motsvarar detta?
mvh/Harryup
avr7000 skrev:
snip
snip
Stefan
sebatlh skrev:Harryup skrev:sebatlh skrev:Jo, så därför fördröjjer man signalen motsvarande sträckan till bak i rummet, fasvänder den, samt lägger på EQ som motsvarar de där topparna man vill bli av med som kommer från rummets egenskaper.
Fast signalen som är framme är ju utan rumspåverkar och du vill ju ha bort musik+rumspåverkan och dessutom låter det olika i de båda hörnen bak så vad finns fram som motsvarar detta?
mvh/Harryup
Ja, EQn är för att få in rumspåverkan i signalen man spelar där bak. Egentligen vill man inte spela så mycket musik där bak, utan mer eller mindre bara ha rumspåverkan. Men det fixar man med att EQa kraftigt. Man får mäta för att kolla hur man ska EQa.
Det går att ha olika EQ för höger/vänster om man så vill.
Det som finns där framme är ju det som triggar igång rumsljudet. Så man låter helt enkelt DCXn räkna fram hur rumsljudet låter och spelar upp det ur fas där bak. För att räkna fram det ljudet så måste man ha ursprungssignalen att utgå ifrån.
Och med räkna så menar jag EQ
PappaBas skrev:Vad är det för skillnad principiellt på aktiva basätare, EQ och fysiska basfällor?
Är inte basen i det området där beteendet i tidsdomänen direkt kan beskrivas från amplitud/frekvenskurva? (kommer inte ihåg vad den sortens system kallas).
PappaBas skrev:dvs upplever man skillnad på bas+utsläckta resonenaser och bas+resonanser där de totala nivåerna är normaliserade?
I djupbasen borde detta ju kunna approximeras med hörbarenheten för grupplöptid?
Nattlorden skrev:. Aktivt bör det rimligen gå att kompensera mer exakt, medan basfällor kan vara trickiga att få att jobba på alla frekvenser man önskar och bara dem. Typ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster