Överst en 2-v MMT som kan spela på egen hand som fullregister eller ståendes ovanpå underdelen som innehåller 4st likadana basar (Aura NS3) som topparna men som är helt filterlösa för stunden. De delas uppåt och drivs av zone2-utgångarna i receivern och topparna delas då också neråt vilket skapar en 3-vägare med en nuvarande delning på 170Hz.
Jag tycker denna lösning fungerar bra! Jag har ett relativt kapabelt fullrange-system hemma men kan plocka av topparna och ha ett par smidiga högtalare att ha med till bekanta eller i husvagn som spelar lika bra och mycket bas som underdelarna men med lägre ljudtryckskapacitet och effekttålighet.
Problemet är att för att driva systemet i sin helhet så krävs alltså en receiver med zone2 alternativt ett separat slutsteg för underdelarna.
Min idé är att helt enkelt göra en 3-vägare av dem för att göra det möjligt att driva hela systemet med vilken förstärkare som helst men utan att försaka möjligheten att driva dem precis som jag gör idag. Den enklaste lösningen jag har på problemet är enligt den vänstra högtalaren på bilden.
Basarna i underdelen är kopplade serie-parallellt (8ohm, +6dB i känslighet) och i toppen parallellt (4ohm, +6dB känslighet) så motstånd och så vidare ska inte behövas utan delarna borde kunna lira ihop rätt bra. Ett extra terminalpar i botten på lådan som går till komponenterna i lådan och ytterligare ett par upptill för att länka vidare till topparna, men samtidigt de befintliga kvar för inkoppling enligt dagens modell.
Diverse gratis online mjukvara verkar ge att en delning runt 400Hz ger värden så extremt nära att det kan kvitta 3.2mH i spolen till basarna och 100uF till toppen för en 1:a ordningens delning (hade helst kört en 2.5v för ännu bättre drag i basen men det blir lite jobbigt impedansmässigt i området där alla 6 basarna samverkar).
Här börjar mitt bekymmer..
Ett första ordningens filter faller med 6dB/oktav, det vet t.o.m jag, men någonstans har jag läst att ett 1:a ordningens filter ska räknas på den frekvens där toppens respektive basdelens frekvenskurvor fallit med 6dB relativt en rak respons. Det borde innebära att för en akustisk delning vid ca 400Hz så bör topparna delas vid 800Hz och basarna vid 200Hz. Stämmer detta? Och, om så är fallet, är det något som vanliga program normalt tar hänsyn till i sina beräkningar? Om programmet helt enkelt delar båda elementen vid 400Hz så får jag, i synnerhet vid en första ordningens delning, ett stort område över och under 400Hz där den sammanlagda outputen blir alldeles för stark och även ett stort område där impedansen blir obehaglig då en stor effekt ska skickas till samtliga basar.
Frågan lyder alltså hur jag ska använda programmen (eller snarare vad det är som gäller). Knappar jag in en delning vid 400Hz på både topp och underdel eller skriver jag istället 200Hz lågpass och 800Hz högpass?
Sedan detta med impedansen.. Är 6dB en för flack delning för vad som effektivt skulle bli ett mellanregister i 4ohm och basar i 8ohm? Om alla spelade samtidigt ger väl det 2.67ohm nominellt och det tror jag inte att min för all del kraftiga receiver skulle uppskatta.. Flackt filter ger väl ett större område där impedansen sjunker..och vad gäller förövrigt när det kommer till det där med att lägre impedans kan omsättas i högre känslighet? Då borde ju området där impedansen är som lägst samtidigt spela starkare relativt andra register och det vill jag ju inte..
Aaargh.. Detta är så långt ovanför mitt huvud att ni anar inte.
Någon med lust att reda ut begreppen lite, och kanske rent av hjälpa mig med hur en fungerande filterlösning skulle kunna tänkas se ut?