Mätdata för dummies

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

Mätdata för dummies

Inläggav Claes7 » 2005-04-16 21:01

Hej!

Har kikat runt på detta forum ett bra tag nu utan att skriva nåt, men nu är det dags.

När man kollar runt här (hela forumet) så används inte sällan en hel del teknisk jargong. Det pratas om stigtider, THD, dämpfaktor, spridning of axis, S/N-ratio, osv.

För den som i grunden är humanist så är det inte helt lätt att hänga med. Jag är också egentligen rätt ointresserad av fysik och ellära, dock så vore det trevligt om man hade ett hum om vad det pratas om och varför t.ex. stigtid är viktigt. En del av dessa begrepp får man (jag) lite kläm på efter tid, men det blir rätt lösryckta faktabitar som ibland förvirrar mer än hjälper.

Så vad jag efterlyser är nån länk/motsvarande som på ett kort och lättbegripligt sätt förklarar relevanta begrepp, gärna med hjälp av lite schysta liknelser eller dyl. En "att förstå mätdata för dummies" alltså, där man inte behöver vara bevandrad i fysik, signaldata m.m.

Jag har absolut inga planer på att konstruera förstärkare eller högtalare, men tänkte att det kunde vara kul att kunna en del, om inte annat för att kunna undvika i grunden osunda konstruktioner.

OBS, det är inte en "mätdata vs. öppna lyssningsintryck tråd jag är ute efter".

/Claes

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-16 22:14

Schysst förslag! Det kanske finns något publicerat nånstans? Annars kan säkert någon här komma med liknelser.

Kort: S/N = signal-brusförhållande. Det innebär styrkeförhållandet mellan nyttosignal och bakgrundsbrus. Litet S/N innebär svag signal i förhållande till brus och då kan bruset maskera signalen eller hörbart störa musiken inom ljudåtergivning.

Stigtid: Mäts om jag inte minns fel från 10% till 90% av maxnivå på en vågform, i varje fall när det gäller sinusformade vågor. Men det var länge sedan jag läste sånt här och har inte brytt mig på länge, så jag kan ha fel.

Dämpfaktor: Avser när det gäller förstärkare förhållandet mellan högtalarimpedans och utimpedans. En högre dämpfaktor gör att den varierande impedansen hos en högtalare inte ger motsvarande variationer hos dess frekvensgång i samma utsträckning som när förstärkaren har låg dämpfaktor, enkelt uttryckt.

Spridning: En högtalare levererar ljud inte bara rakt fram, utan även i andra riktningar. Hur denna riktningskaraktäristik ser ut beror alltså på högtalarens spridning.

Rätta den som känner för det, detta var några snabba rader.... och de säger egentligen inte så mycket om vad som är lämpliga värden på dessa parametrar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-16 22:25

En liten kommentar bara:

Stigtiden avser excitation med bredbandig fyrkant. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-04-17 01:31

markih, tack för det :D Du är på rätt spår. Fast då kommer ju problemet med att jag t.ex. egentligen inte vet vad impedans är. Skulle du förklara det, så skulle det säkert komma ytterligare följdfrågor...det hela skulle bli tröttsamt för dig och pinsamt för mig.

Självklart kan jag inte förvänta mig att medlemmar här ska redogöra för transistorstärkarens ABC etc. på ett enkelt sätt. Det är säkert ett rätt mödosamt arbete att göra det så att en annan förstår (jag tror knappast jag hade orkat med det själv om jag kunnat). Det var därför jag efterlyste en länk. I och för sig så är jag säkert inte den enda i denna sits, så en faktiskt.se FAQ om såndana här grejer kanske inte skulle va fel?

Det är ju även möjligt att det inte finns några genvägar? Det kanske är nödvändigt att lära sig fysik från början för att få ett grepp om sånthäringa? Om det är fallet så kan ni väl rabbla upp några mätvärden som ni anser vara gränsvärden, t.ex. "0.01% THD är oftast inte hörbart" osv.

Morello: 8O, fast det visste du ju skulle bli reaktionen... :)

/Claes

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-17 02:10

Det är lite knepigt att förklara impedans i otekniska termer.

Man kan istället säga så här, ju högre dämpfaktor desto bättre kontroll har förstärkaren över högtalaren. Om vi inte ansluter förstärkaren och knäpper till membranet på högtalarelementet så svänger det en kort stund precis som ett trumskinn. Ansluter vi förstärkaren och slår på strömmen till den och därefter knäpper till membranet vill det inte röra sig. Förstärkaren protesterar så att säga.

Detta har betydelse för transientrik musik. Är dämpfaktorn låg kan vi höra en liten lätt ringning efter en transient.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-04-17 14:16

ok, nu är det lite klarare. Hög dämpfaktor är viktigare till en högtalare med lågtgående impedans, stämmer det? Vad är hög respektive låg dämpfaktor?

Hur som helst...jag sprang på några artiklar på ett annat forum som passade perfekt. http://www.component.se/until_then/?pag ... r_ljud.php mycket av det som stod var sådant man redan visste, men nivån ligger annars på en bra nivå. Det fanns en liknande artikel om jitter på samma sida som blir nästa grej att utforska. Om det som står är sant vet jag ju iofs. inte.

Så springer ni på nåt liknande (artiklarna på component.se) om andra "fenomen" inom HIFI, länka gärna.

/Claes

Återgå till Teknikforum