Hej!
Har kikat runt på detta forum ett bra tag nu utan att skriva nåt, men nu är det dags.
När man kollar runt här (hela forumet) så används inte sällan en hel del teknisk jargong. Det pratas om stigtider, THD, dämpfaktor, spridning of axis, S/N-ratio, osv.
För den som i grunden är humanist så är det inte helt lätt att hänga med. Jag är också egentligen rätt ointresserad av fysik och ellära, dock så vore det trevligt om man hade ett hum om vad det pratas om och varför t.ex. stigtid är viktigt. En del av dessa begrepp får man (jag) lite kläm på efter tid, men det blir rätt lösryckta faktabitar som ibland förvirrar mer än hjälper.
Så vad jag efterlyser är nån länk/motsvarande som på ett kort och lättbegripligt sätt förklarar relevanta begrepp, gärna med hjälp av lite schysta liknelser eller dyl. En "att förstå mätdata för dummies" alltså, där man inte behöver vara bevandrad i fysik, signaldata m.m.
Jag har absolut inga planer på att konstruera förstärkare eller högtalare, men tänkte att det kunde vara kul att kunna en del, om inte annat för att kunna undvika i grunden osunda konstruktioner.
OBS, det är inte en "mätdata vs. öppna lyssningsintryck tråd jag är ute efter".
/Claes